Flytta med barn/Högkostnadsskydd

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Rebecka, 19 november 2020.

  1. Rebecka

    Rebecka Ny medlem

    Blev medlem:
    7 november 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag och min sambo med barn, en på 3 månader och en på 3 år ska flytta ner till Spanien☀️
    Men vi har såklart många funderingar som jag hoppas ni kanske kan hjälpa till att få svar på.

    1. Jag har en sjukdom som jag får en väldigt dyr medicin (utan högkostnadsskydd kostar den ca 6.500:-/månad) för samt går på provtagningar för här hemma i Sverige och jag hittar inte riktigt hur det fungerar med receptbelagd medicin i Spanien.
    Finns det något liknande vårat högkostnadsskydd?

    2. Jag har förstått att man blir Resident efter 6 månader och att man under den tiden bara har rätt till akutsjukvård, men kan man hitta någon privat barnavårdscentral som vi kan fortsätta gå till som här i Sverige? Vill förstås att hon ska fortsätta det allmänna vaccinationsprogrammet som vi har här i Sverige.

    Detta var två av mina många funderingar Återkommer när jag fått sorterat mina tankar ytligare.

    Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Sverige och Spanien har helt olika regelverk/system för rätten till sjukvård respektive kostnader för läkemedel.
    Du har som bosatt i Sverige rätt till akut vård när du vistas tillfälligt (max 3 månader) i Spanien om du kan uppvisa EU-kortet som du får från Försäkringskassan. Om du ska stanna längre än tre månader i Spanien måste du söka uppehållstillstånd och då visa att du dels kan försörja dig och dels att du omfattas av en sjukvårdsförsäkring. Till skillnad från i Sverige kan du bara omfattas av den spanska sjukvårdsförsäkringen om du (eller din man) arbetar i Spanien, annars får du teckna privat sjukvårdsförsäkring. Och som du säkert vet har sådana försäkringar alltid undantag för redan existerande åkommor.
    Ovanstående är något förenklat, men mitt råd är att du kontaktar någon som verkligen vet, eller kan ta reda på det åt dig. Särskilt om du behöver dyrare mediciner är det bra att ta reda på under vilka förutsättningar och till vilket pris du kan få tillgång till dem.
     
    Preciosa gillar detta.

Dela sidan

Laddar...