Flytt till Barcelona

elgringo

Ny medlem
Tack för ett informativt forum.

Jag är en 39-årig man som funderar på en flytt till Barcelona. Det som främst lockar är klimatet, stränderna och nöjeslivet. Jag kommer skaffa ett jobb med bra lön i Barcelona innan flytten, så pengar kommer inte vara något större problem.

Några funderingar:

- Vad ligger hyran på för en hyffsad 2-3 rumslägenhet på minst 50 kvadrat i ett städat område?

- Har läst att det kan bli lite kallt i lägenheter i Spanien på vintern. Stämmer det eller varierar det med standard på lägenhet? Jag flyttar ju inte ner för att frysa på vintern :)

- Det omvända: finns det generellt sett bra AC-system i hyreslägenheter som svalkar under dom varma sommarmånaderna?

- Hur är det med tillgång till fast Internet, typ ADSL?

- Är det lätt att träffa svenskar i Barcelona? Skulle vara trevligt att ha några att snacka svenska med.

- Funkar svenskt körkort eller ska man skaffa spanskt om man ska bo där en längre tid?

- Andra tips och råd?

Tack på förhand!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hyrorna i Barcelona kan jag inte. Men du hittar mànga pà fotocasa.es och idealista.com

Det kan blir ganska kallt (allt är ju iofs relativt) Sà du màste ha värme. Moderna lghtr är naturligtvis bättre isolerade och har ofta AC och värmepump installerat.

Adsl kan du fà i hela Spanien utom ute pà landsbygden. Inne i Barcelona har du även andra optioner som fiberoptik etc.

Svenskt körkort funkar utmärkt. Även om du är resident.

Utöver vad Nalle sagt:

Hyrorna varierar stort, 600-1600 för det du beskriver. Säg 800 i ett hyfsat område.

Grunden i de flesta hus, utom de nyaste, är självdrag. Och närheten till havet gör att det blir fuktigt, 17 gr och fukt känns inget vidare inomhus. Någon generell standard finns inte. Varje lägenhet är egen fastighet, så standarden varierar med ägaren. Ju högre standard, desto högre hyra. AC är vanligt i moderna hus.

ADSL finns alltid, fiber ofta i innerstan. Just nu pågår ett litet krig, ONO verkar mest alert.

Det finns runt 3000 mantalsskrivna svenskar plus några hundra tillfälligt bosatta, några säger ett par tusen, ingen vet ju. De flesta verkar arbeta på callcenter och är i 20-årsåldern.

Om de yngre har fasta träffpunkter vet jag inte. Annars finns en skandinavisk förening, club escandinavo, den har förstås medlemmar från hela Norden. Svens-spanska handelskammaren är aktiv och ordnar luncher och en del fester.

Sedan träffar man ofta svenska turister som man kan prata med, om det trycker på att få använda ärans och hjältarnas språk.

En av de första saker du bör göra är att gå till kommunen och skriva in dig. Varje stadsdel har ett eget kontor för det. Då får du rätt till boendeparkering och sjukvård.

Lycka till

B

Tack för alla hjälpsamma svar!

Jag funderar på att ta med min svenskreggade bil ner till Spanien. Hur länge kan man köra med svenskreggad bil där nere? Hur komplicerat är det att regga den i Spanien?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du söker på "svensk bil" här på forumet så hittar du tre trådar i det ämnet.

Bilen ska, formellt, vara regustrerad där du "har din hemvist". Tänker du bo permanent så är det alltså i Spanien. Annars kan du vara här 182 dagar per kalenderår och lagligt ha svensk registrering. Men jag har aldrig hört att någon kollat dagar.

I södra Spanien lär de vara hårdare med kontroller.

Nya trådar

Back
Toppen