flytt till barcelona

sannna

Ny medlem
Hej,
Jag har länge viljat flytta till Spanien permanent, var där och jobbade som au-pair hela förra året och blev totalt förälskad i Spanien. Jag bara vet att det är där jag vill bo och leva i framtiden, i våras bodde jag i barcelona så det är dit jag tänker mig, sökte lite jobb där med men det gick inte så bra.. men ska göra ett nytt försök nu till våren. har en så länge hittat ett au-pair jobb så kommer få hyra någon billig lägenhet eller rum någonstans i närheten.. så undertiden jag jobbar där så tänkte jag söka riktiga jobb på plats.. men nu vill jag veta allt man behöver inför en flytt,

är det bäst att skriva in sig både på arbetsförmedlingen i Sverige och Spanien?
måste man ha något arbetstillstånd?

skulle vara tacksam om ni kunde ge mig lite bra tips osv på i princip det mesta man behöver för att flytta dit,
MVH Sanna

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Sannna,

kul att du tänker dig att bo här i BCN.

Det första du ska göra är att besöka stadsdelens "medborgarkontor" och skriva in dig. Skaffa ett empadronamiento, som det heter. Du ska ha med ett bevis pà var du bor, t ex ett hyreskontrakt. Därefter ska du registrera dig hos Seguridad Social där du fàr ett registreringsnummer som din arbetsgivare behöver. Om du inte ska svartjobba, förstàs.

Jag vet inte om Arbetsförmedlingen i Sverige vill att man registrerar sig här. Annars har man ingen direkt nytta av det. Förmàner för arbetslösa finns bara om man redan har jobbat.

Som EU-medborgare behöver du inget arbetstillstànd.

Ja, ett NIE bör du naturligtvis börja med. Hur man skaffar det finns det mycket text om i andra inlägg. / B

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen