Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visst var det 5 år från köp som de har på sig att kräva in skatten?
Vilken blankett är det som jag hittar vad värdet är som de baserar detta på? Och kan de även om det står ett värde där få för sig att höja det ännu mer?
Detta enda dokument jag hittar som verkar ha några som helst siffror på sig och där fastigheten är nämnd är Certificacion Castral Descriptiva Y Graffica Bienes inmuebles de naturaleza urbana.
Där står det Valor Suelo (euro) 48,220,02
Och Valor construccion (eur) 24,381,09
Och Valor Catastral (eur) 72,601,11
Ska dessa tre räknas ihop och de ska sedan bli fastighetens värde, eller är det den sista på 72,601 som är det totala fastighetsvärdet? Jag betalar 363 euro om året i IBI (heter det va) årlig fastighetskatt.
Det står även superficie construida (här är ett tecken jag inte kan tyda) och sedan står det 103.
Vilken blankett är det som jag hittar vad värdet är som de baserar detta på? Och kan de även om det står ett värde där få för sig att höja det ännu mer?
Detta enda dokument jag hittar som verkar ha några som helst siffror på sig och där fastigheten är nämnd är Certificacion Castral Descriptiva Y Graffica Bienes inmuebles de naturaleza urbana.
Där står det Valor Suelo (euro) 48,220,02
Och Valor construccion (eur) 24,381,09
Och Valor Catastral (eur) 72,601,11
Ska dessa tre räknas ihop och de ska sedan bli fastighetens värde, eller är det den sista på 72,601 som är det totala fastighetsvärdet? Jag betalar 363 euro om året i IBI (heter det va) årlig fastighetskatt.
Det står även superficie construida (här är ett tecken jag inte kan tyda) och sedan står det 103.
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
De använder Valor Catastral som bas, sen har de olika "multipliers" som de räknar med. Det stàr alltsà inte pà ditt IBI.
Ett bra erbjudande
Många frågor blir det, här kommer en till
I Abaco's text står det att överlåtelseskatten (ITP) är ca 8 procent beroende på region. Vill minnas att jag betalade 10 procent för min bostad i Santa Pola. Är det 10 procent som gäller i Valencia-regionen?
/m
Då gäller inte denna skatt på nya bostäder?
Tack då är värdet ca 72 på min fastighet och jag betalade närmare 1 miljon sek exklusive skatter via bank så det vore väl fan om de får för sig att jag ska betala mer.
Det som skrämmer mig lite är att jag hittade ett gammal dokument i alla bankpapper där det visar sig att lägenheten än gång i tiden när allt stod som bäst till sålde för 290.000 euro. hur det nu har gått till. Men vad jag har förstått så var det ju en tid med galna priser.
De har haft grannlägenheten ute till försäljning och begärde då 150.000 euro precis. Den är såld nu men jag förstod det som att de inte fick vad de begärde.
Ett bra erbjudande