Hej - vi har nyligen börjat fundera på möjligheten att köpa en fastighet i Spanien för att dels kunna nyttja några veckor per år, men framförallt för att ha ett ställe som vi kan flytta till och som är avbetalt när vi väl går i pension (om 20 år). Efter att ha läst en hel del trådar här på forumet om så är jag nog inte supersugen på att ha det uthyrt utan tanken är vi själva får finansiera amorteringen från egen kassa.
Men för att finansiera köpet av fastigheten så överväger vi ett spanskt lån. Huvudanledningen är att jag inte vill belåna befintligt fastighet i Sverige över 50% vilket triggar igång amorteringskrav på även mitt svenska lån vilket jag gärna vill undvika. Målet är snarare att ägna resterande 20 år till pensionen att betala av fastigheten i Spanien.
Så jag är lite nyfiken på om någon har några tankar gällande mitt resonemang ovan och gärna om någon har erfarenheter/information vad gäller spanskt banklån. T.ex.:
- vad finns det för nackdelar med ett spanskt lån?
- jag tolkar det som att du kan göra ränteavdrag på spanskt bostadslån så länge du inte hyr ut den - stämmer det?
- ska man använda mäklarnas bankkontakter eller själv kontakta bankerna direkt?
Men för att finansiera köpet av fastigheten så överväger vi ett spanskt lån. Huvudanledningen är att jag inte vill belåna befintligt fastighet i Sverige över 50% vilket triggar igång amorteringskrav på även mitt svenska lån vilket jag gärna vill undvika. Målet är snarare att ägna resterande 20 år till pensionen att betala av fastigheten i Spanien.
Så jag är lite nyfiken på om någon har några tankar gällande mitt resonemang ovan och gärna om någon har erfarenheter/information vad gäller spanskt banklån. T.ex.:
- vad finns det för nackdelar med ett spanskt lån?
- jag tolkar det som att du kan göra ränteavdrag på spanskt bostadslån så länge du inte hyr ut den - stämmer det?
- ska man använda mäklarnas bankkontakter eller själv kontakta bankerna direkt?