Fidelningslagen i Sverige kontra Spanien

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fildelning är en mycket komplicerad fråga. Jag kan tänka mig att om någon sysslade med fildelning i mycket stor omfattning och i kommersiellt syfte, skulle det kunna komma till en husrannsakan i Spanien - annars inte.
Är det inte märkligt att jag gratis kan lyssna till musik som strömmar från "Spotify" eller "Last.fm"? Är det inte filer de delar ut?

Att handla underhållning från typ "Apple store", tycker jag verkar sunt.

För ett antal år sedan testade jag alltid olika virusprogram, för att se vilket jag tyckte var bäst och mest användarvänligt. Oftast fick man lösenord till dessa eftersom det var Torrent filer. Numera har de flesta virusprogrammerare anpassat sig till nya tekniken att ladda ner från Internet. Man får olika erbjudanden och flera gratismånader för att testa dessa. Dessutom finns det gratis virusprogram att ladda ned. Är det inte dags att musik och filmindustrin anpassar sig till dagens nya teknik, istället för att försöka driva utvecklingen bakåt? Det finns många affärsmässiga metoder att ta efter, som övriga kommersiella produkter använder i sin marknadsföring på Internet. Att sedan privata företag får jaga enskilda fildelare och hota med böter utan inblandning av ”rättssystemet” verkar lite modell ”gamla östtyskland”.
Det kommer plagiat från Asien för hundratusentals euro, som säljs på svarta marknaden, i Spanien har ju invandrare salufört detta i alla år jag har bott härnere. Därför tycker jag det verkar vara en mycket dålig genomtänkt strategi, både från regeringar samt skivindustrin.

Nya trådar

Back
Toppen