Favoritställen på Gran Canaria

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av Maggan, 19 februari 2008.

  1. Maggan

    Maggan Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt favoritställe på Gran Canaria är helt klart Las Palmas, staden som har allt, vacker, strandpromenad, fina affäer och trevligt folk. Annars så är det utan tvekan Maspalomas med"El Mirador" som har bra utsikt över området och bästa stället där man kan ta fina bilder. Kamelridningen kostar 12/5 € ligger i närheten.
    När man började bygga ut på slutet 60talet så försvann många fåglar. Nu har de kommit tillbaka och för fågelskådare är det underbart. Sanddynerna och träsket är fantastiska och är fridlysta.

    Vilka är era favoritställen på Gran Canaria?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, vi får se om jag får ett nytt favvo ställe på GranCanaria...vi ska till Puerto Rico i mars. ;)
    Det blir den 8:e resan till ön. Vi har bara varit på syd sidan (San Augustin, Playa del Ingles och Maspalomas). Har även tänkt att det ska bli ett besök till Las Palmas den här gången och eventuellt åka med den gula bussen med öppet tak...komer inte ihåg vad den heter.:confused:
    Det mest minnesvärda vi har gjort är turen upp till Fataga och Santa Lucia...vilka vägar och vilken utsikt!! Magnifikt att vandra i "molnhöjd", man ska bara tänka på att ta på sig en extra tröja, det är inte så varmt uppe i bergen. Jag tycker det mesta är härligt där...men man hinner inte så mycket som man skulle villja på semestern, samtidigt som man vill ta det lite lugnt och bara njuta. Jag får återkomma och skriva lite om upplevelsen där. Hoppas att få höra lite andra tips.
     
  4. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    puerto rico

    Det låter härligt, Puerto Rico, kommer du bli nöjd med, det sägs ju att det är ju Gran Canarias mest solsäkra ort. Väldigt fint med byggnaderna som klättrar uppför bergsväggarna och en härlig strandpromendad och två stora poolområden med saltvatten där jag och familjen badade.

    Sen kan du besöka då, Playa Amadores, en liten ort som ligger tätt intill Puerto Rico där det finns en lång nästan kritvit sandstrand. Ni kommer kunna gå en promenadväg och det tar cirka 30 minuter att promenera mellan de båda orterna. Dit skulle jag gärna åka igen, även fast jag är väldigt nöjd med mallorca där vi bor nu.
     
  5. Maggan

    Maggan Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    resa till gran canaria

    oj är det åttande gången, va kul, då lär du kunna alla smultronställen på ön va? Hoppas du skriver här på forumet vad du kommer att göra och uppleva.
    En sak jag har blivit rekomenderad är att åka till byn Vilaflor ska den heta och ska vara GCs mysigaste tillhåll.

     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, jag hoppas det med:) Vi har bara varit där en gång, -99 då vi bara var över dagen men nu ska vi bo där i en vecka. Promenaden till Amadores är också inplanerad. Alla pratar ju så mycket om den stranden. Det är bara att ladda kameran med dubbla minneskort och ta så mycket bilder som det går!:)
    Var på Mallorca bor ni?
     
  8. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    :) Ja, jag får återkoma med rapport när vi kommer hem. Vilaflor, ska jag leta efter...har inte varit där ännu.
     
  9. aguilaplaya

    aguilaplaya Ny medlem

    Blev medlem:
    10 mars 2008
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag bor i Las Palmas sen 4 ar och innan det pa sydsidan.Det finns sa manga underbara stállen att besöka här.Ta en bil och áka upp i bergen med dess byar och fantastiska landskap.Besöka Guyayadeques grottby och restauranger.Artenara,San Mateo,Firgas osv är vackra byar.Norrsidan är fantastisk och syd med Maspalomas sandöken samt hela strandpromenaden till Meloneras ár sa vackert.Vegueta,gamla stadsdelen i Las Palmas är absolut vÄrd ett besök och givetvis öns básta stran Playa de Las Canteras i el Puerto i Las Palmas.Stranden är otroligt ren och fran tidig morgon utövar folk sina idrottsaktiviteter pa playan.
    Jag tycker att "min" ö är den absolut mest variationsrika av alla 7 öarna.
    Válkomna hit!!
     
  10. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för välkomnandet!
    Vad härligt det låter att få bo där året om! En biltur upp till Fataga/S:ta Lucia/Vencidario har vi varit...det var fantastiskt vackert! Det var tur att inte jag körde :p jag vet inte om jag vågar köra på de slingringa smala gatorna;)
    Den här gången blir det med all säkerthet en tur till Las Palmas... och Mogán,
    Amadores...ja, det finns mycket att utforska!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har vi varit hemma ett tag och jag längtar redan tillbaka!!:)
    Första veckan bodde vi väldigt fint ovanför småbåtshamnen i Puerto Rico med magnifik utsikt. Vaknade varje morgon och såg både himmel och hav när jag slog upp ögonen...häftigt!! Vädret var inte heller något att klaga på...varmt och skönt runt 25-28gr hela veckan...då jag hade bekanta som befann sig i San Augustin och där hade de kallt fick jag veta. Motion fick vi så det heter duga under hela veckan när vi traskade i alla trappor och backar. Vi var även till Amadoresstranden vilken var väldigt fin promenad dit. Turen med Glasbottom båten till Puerto de Mogán var väldigt trevlig...

    Andra veckan i Maspalomas...där var vi mer i närheten av allt men tyvärr blev det ingen tur till Las Palmas den här gången heller:(...jag vill inte flänga runt som ett "skållat troll" på semestern för att hinna se allt...vi kopplade av och bara njöt av det fina vädret, strandpromenaden, besök hos vänner...och 14 dagar går fort som bara den när man har trevligt. Sista natten hade vi varmt...25gr..."calima" sa de i receptionen...annars är det skönt att inte behöva ha AC, men nu hade man behövt ha det.

    Jag behöver bara blunda så är jag där igen...tur att vi har fotografier att titta tillbaka på...jag kan säga att jag är väldigt avis på dem som har ett "eget boende" ovanför småbåtshamnen i Puerto Rico.
     
  13. brenda

    brenda Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Oh vad låter underbart! :) Va kul AnneliH att höra lite om din resa, vill också ner dit... Ska du iväg i sommar igen?
     
  14. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skulle hemskt gärna vilja åka i sommar igen...men det blir nog inget med det. Vi har gjort det som en tradition att åka dit på våren någon gång mellan mars-april ...då får man en försmak på sommaren och lite "påfyllning" av D-vitamin av solen :) Jag är tyvärr ingen vintermänniska.

    Vi gifte oss i San Augustin i svenska kyrkan och har varje år åkt tillbaka dit och hälsat på dem. Vi hade 5-års jubeleum i år. ;)
     
  15. RogMan

    RogMan Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2008
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Många favvoriter...

    Bra fråga du ställer...men det finns så många favvoritställen på GC. Putte är en favvisarna, dvs Puerto Rico. Brukar alltid gå dit för att surfa på nätet å när det suger i Donkantarmen. (Mc D):)

    Anfi är enligt mig bästa stranden på ön och enda sanden som inte bränner under fotsulorna.;:;;)

    I Las Palmas har jag två ställen jag alltid besöker, Las Canteras försåss den norra delen nära konserthuset samt Catalinaparken.

    Å sist men inte minst....båten mellan Puerto de Mogan å Arguineguin får minst 2 besöka av mig på varje resa. Så underbart att komma ut på havet
     
  16. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller med dig RogMan...den båten bör man inte missa om man är i "Putte". Nästa gång ska jag ta turen till Arguinengin och käka på fiskerestaurangen som du har rekomenderat...namn??:confused:
    Visa bifogad bild 70
     
  17. RogMan

    RogMan Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2008
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Anneli: Restaurangen namn har jag tappat bort...nått med pescadores för har väl med fisk eller fiskare att göra?...å ligger lite knöligt till. Nästan nere vid den mindre stranden i Arguineguin. Med "vacker" utsikt mot Maspalomas o cementfabriken
     
  18. Björn

    Björn Ny medlem

    Blev medlem:
    28 juni 2008
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Eftersom fisk är det jag helst har på tallriken ska restaurangen letas upp om ett par veckor, om inte förr så när vi är hemma igen så återkommer jag med namnet på den och en personlig recension :)

    Så till det egna favoritstället och det är Las Palmas, har inte tillbringat mer än nån halvdag åt gången i huvudstaden men det är nästan ett måste varje gång vi är på ön.
     
    Last edited: 28 juni 2008
  19. Eva

    Eva Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2008
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma här, nyfångad fisk är det jag äter helst när jag kommer ner också, ser fram emot det under resten av året :). Kan du rekommendera någon restaurang Björn? Alltid kul med nya tips, gärna nån som ortsbefolkningen gillar...
     
  20. klara

    klara Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Mitt absolut bästa favoritställe på gran canaria är Mogan. Det är verkligen vackert där, med dess slingrande bouganvilla längs med hustaken. Jag och min make har varit på gc 12 ggr. Vi ska faktiskt åka till Puerto rico den 18 oktober och bo på aparthotel Riosol. Vi har bott många ggr. i PDI, 2 ggr. i Maspalomas, 1 gång i Meloneras och 1 gång i Puerto rico. Överhuvudtaget älskar vi denna ö, men det är ju roligt att testa olika semesterorter.

    Klara
     
  21. Eva

    Eva Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2008
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    gran canaria

    oj 12 ggr!! Imponerande, vilket proffs du måste vara på GC! Va kul, då skulle det vara kul att höra fler smlutronställen från dig? ;:;;)
     
  22. Björn

    Björn Ny medlem

    Blev medlem:
    28 juni 2008
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Av någon anledning brukar vi "fastna" på turistrestaurangerna men de kan ju vara rätt okej de med, en favorit är Altstadt Düsseldorf i Faro2, Maspalomas som serverar en riktigt god Sjötunga. Kanske beror favoritstämpeln på bemötandet också, vi känner oss väldigt välkomna varje gång och förutom rejäla portioner så bjuds det på det ena efter det andra efter maten, frukt, goda likörer, konjak eller som i höstas då vi bjöds på champagne eftersom det var min frus födelsedag.

    I Arguineguín fastnade vi för ett ställe som heter Apolonce (Apollo11) men inte för någon fiskrätt utan mest för att det var bra mat till bra pris och god service. Restaurangen var dock till salu så om det har förändrats återstår att se.
     
  23. klara

    klara Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad kul att höra lite förslag på resturanger. Kom gärna med flera förslag ang. resturanger, som ligger i Puerto rico eller dess närhet. Är det någon som rentav har bott på Riosol. Det vore kul att höra vad ni tyckte om det hotellet i såfall.
     

Dela sidan

Laddar...