FörsäkringsKassan på krigsstigen - skall jaga arbetsdugliga i Spanien!

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av ToreA, 24 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    hehe, hittade det här på en annan sida! Typiskt svenskt eller vad ska man säga att problemet ens finns?

    "Försäkringskassan har planer på ett tillfälligt kontor i Spanien för att lättare kunna upptäcka svenskar som jobbar trots förtidspension.
    Det är ett led i den ökade kontrollen av fusk med socialförsäkringen.

    Varje månad betalar Försäkringskassan ut förtidspension, eller sjukersättning som det kallas, till 16.000 svenskar bosatta över hela världen.

    Av dem bor 630 med hel sjukersättning i Spanien och 70 i Frankrike. Det är just dessa som Försäkringskassan valt att titta lite närmare på.

    - Vi har fått indikationer på och en del anonyma anmälningar om att det finns folk med sjukersättning i Spanien som ändå jobbar, säger Thomas Falk som är ansvarig för Försäkringskassans kontrollprojekt.

    Försäkringskassan följer därför upp alla som har hel sjukersättning och som bor i Spanien och Frankrike. Dels får de ett brev där de ombeds beskriva sin arbetsförmåga, dels begär Försäkringskassan in inkomstuppgifter från respektive land.

    Hittills har Försäkringskassan fått in runt 600 svar.

    Av svaren framgår att flera inte skulle ha beviljats sjukersättning med dagens regler. Ett nytt beslut kräver dock att arbetsförmågan ändrats väsentligt, och det är inte så lätt att avgöra från Sverige.

    - Ett alternativ skulle vara att åka till Spanien i fyrafem månader och öppna ett tillfälligt kontor.

    Förebilden är Norge som har öppnat ett tillfälligt kontor i Alicante i Spanien.

    - De har två anställda och funderar på att skicka ner en tredje.

    Kostnaden för kontoret är 1,5 miljoner norska kronor per år. Hittills har projektet gett fyra gånger så mycket tillbaka till den norska statskassan.

    Hur mycket ett svenskt kontor skulle kosta har Försäkringskassan inte räknat på än.

    Försäkringskassan kontrollerar också de levnadsintyg som pensionärer bosatta utomlands varje år måste lämna. Avsikten är att upptäcka om det förekommer att Försäkringskassan får in falska levnadsintyg och betalar ut ersättning till avlidnas konton.

    Varje månad betalar Försäkringskassan ut ersättningar, framför allt i form av pensioner och sjukersättning, till svenskar bosatta i 127 länder. "
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Hedin

    Hedin Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2008
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0
    hehe, ja vad ska man säga..
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det var väl en välsignelse, att de kommer och kontrollerar levnadsintygen! Tidigare har man kunnat gått till svenska Kyrkan i utlandet för att få levnadsintyg påskrivna. Det är ju inte så märkligt eftersom Kyrkan i flera hundra år registrerat "födslar och dödslar". Plötsligt kommer ett direktiv från Försäkringskassan att Svenska Kyrkan inte duger - de är nämligen ingen myndighet. De svenska myndigheterna är duktiga på att djävlas med oss utlandssvenskar.

    Undrar om de har något telefonnummer så att man kan be att de kommer hem till oss med intygen?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Problemet med Sverige är att det finns byråkrater på hög nivå som som inte har en susning om hur verkligheten ser ut utanför Sveriges gränser. Detta visar väl denna vittnesbörd från Chile:

    Kan något förklara för mig vad levnadintyg skall vara bra till? Jo myndighetskontroll. Det är så att Sverige har avtal med Chile men ingen vet vad dessa avtal betyder. Jag gick till polisen för att få stämplat mitt intyg men till min förvåning sa polisen så var det inte var deras uppgift att stämpla några papper från Sverige. Jag visade honom skriften där det står att polisen kan göra detta med resultatet att han blev ursinnig. Här skulle inte komma någon gringo och visa vad dom skall göra, men jag stod på mig. Det är er uppgift. Då svarade han: Jag är högt befäl här så jag vet vad vi skall göra och inte göra. Men jag är en person som inte låter någon trampa på mig jag blev lite irreterad över hans sätt att takla detta problem som han skapat så jag sa på lite grovt slang: Dina jävla streck och stämpla mitt intyg, det har du betalt för och en explotion uppstod han skrek till sina koleger och jag hamnade i arrest - anledning provocerande agerande för att polisen inte kunde verifiera att jag levde. Jag bad via kontakter inom polisen att få prata med en högre chef och det fick jag, en riktig höjdare. Och jag förklarade min åsikt han svarade mig det är klart att vi skall göra det. Det är bara vi inom polisen och notarion som kan göra detta i denna regionen. Så han kallade in streck nisse och undrade varför han agerat så, svar han: Har inte visat att detta dukument gäller honom. Nej jag fick inte möjlighet att visa mitt leg, men till anledningen varför han inte ville stämpla. Han väntade sig att jag skull sticka till honom en sedel av större valör. Detta fick jag veta av en annan person som haft samma story.

    Nu när Försäkringskassan dömt ut Svenska Kyrkan har vi gått till den lokala polisen på Teneriffa. Vi slapp sitta i fängelse och vi betalade inga mutor.
     
    Last edited by a moderator: 25 mars 2008
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    åh vilken rolig läsning att höra om hur det går till hos polisen i Chile! har varit en del i sydamerika och blir inte förvånad har råkat ut för liknande historier och det är nog inget någon från försäkringskassan i sverige kan föreställa sig försiggår... skönt att man mest befinner sig i spanien nuförtiden och hoppas att denan polis är mindre korrupt!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...