Försäkring under resan ned

Peztis

Aktiv medlem
Vi har sålt vårt hus och i början av augusti bär det av ned till Fuengirola! happy

Vi planerar att ta bilen ned och när vi är på plats kommer vi att påbörja arbetet med att skriva oss i Spanien.

I och med att vi säljer vårt hus kan vi ju inte längre vara mantalsskrivna på den adressen, tänkte fråga mina föräldrar om vi kan skriva oss hos dem för enkelhetens skull.

Ska man då skriva in sig på deras hemförsäkring och se till att de har utökat reseskydd eller ska man ta någon egen variant? Vad?

Vi kommer att hyra en lägenhet den första tiden och där står det att vi måste ha våra egna saker försäkrade, det täcks inte av lägenhetens. Vid ett ev inbrott el liknande så bör det alltså täckas av hemförsäkringen då eller?

Bilen kommer ju att vara försäkrad så som den är idag ända tills vi skriver över hela fadderullan, så den biten har vi väl lite halvkoll på. Men det är resten...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jättekul! Välkomna hit.

Det är lite olika saker som ska fixas, beroende på om ni har ålders/sjukpension, arbete här nere eller bara tänker leva på tidigare besparingar.

Det skiljer alltså på kraven från myndigheterna i de olika fallen. Gäller ju även sjukvården.

Återkom gärna med mer uppgifter så ska vi reda ut begreppen. Ni kan även skicka ett PM om ni inte vill gå ut med detaljer offentligt.

Göran/Estepona

Tack Göran,

Jag var kanske lite otydlig... Det är alltså försäkringen av oss och vårt lösöre på vägen ned samt den första tiden INNAN vi skriver oss i Spanien, när vi är lite i ingemansland, känns det som.

Min man (El Piloto) undrar förresten om kinarestaurangen i La Duquesa finns kvar, den som ligger till vänster om man har vattnet i ryggen. Rackarns gott, inte som kinamaten här i Sverige... :)

Aha!

Om vi benar upp det lite så bör ni ju härnere ha en Spansk hemförsäkring. För att ta en sådan behöver ni ha ett konto i Spansk bank. För att få det behöver ni Ha NIE-nummer som numera ska föregås av "mantalsskrivning" i kommunen (Padron)

För era grejor under nerresan gäller ju att ha ett utökat reseskydd på hemförsäkringen. Där är villkoren olika. Jag minns när min fru blev rånad (ensam i Turkiet) så lusläste jag Trygg Hansas Extraförsäkringsvillkor. Till min förvåning täckte den även Dyrbara kameror /datorer och liknande som var kvarlämnat i bilen eftersom (det inte är rimligt att under en resa hela tiden tömma bilen på allt). Hoppas ni hittar något sådant.

Vad gäller Kinarestaurangen ber jag att få återkomma om ett par veckor. Väntar besök av vår dotter, och då åker vi runt lite grann och tittar. Så får vi se om vi hittar något Kinakäk på rätt ställe.

Går det att få en lite exaktare beskrivning av läget? Alltså ligger den norr/söder eller mittemot hamnen?

Göran

Jag har hittat den!

Restaurangen heter Golden Hong Kong. Vi provade även Slow boat to China som ligger mittemot men det var inte samma klass! OK, det här var två år sedan och mycket kan verkligen hända men om ni känner er sugna så kan jag rekommendera det. Vi lyxade till det med fyra små rätter och höll på att storkna, orkade inte allt. Sonen som emellanåt kan vara lite petig älskade det friterade sjögräset.

Allt detta i det inte så svåra ämnet "Hur man byter inriktning i en tråd"! :)

För att återgå, jag ska nog ta och ringa Trygg Hansa och kolla med dem också. Tack för hjälpen.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Aha!

Om vi benar upp det lite så bör ni ju härnere ha en Spansk hemförsäkring. För att ta en sådan behöver ni ha ett konto i Spansk bank. För att få det behöver ni Ha NIE-nummer som numera ska föregås av "mantalsskrivning" i kommunen (Padron)...

Menar du verkligen att du måste vara mantalsskriven innan NIE-numret? Menar du inte tvärtom?

Kan skilja på olika orter. För 1½ år sedan i Nerja var det aldrig snack om padron. Inte heller efter flytten till Mijas Pueblo februari förra året då jag fixade alla papper hos polisen i Fuengirola. (och sedan padron på kommunhuset i Mijas)

Men när min fru hade kommit ner till Mijas var det tvärstopp hos polisen (nu i höstas) utan vi skulle börja på kommunen. Eftersom vi flyttade till estepona tog vi allt där. Fick all hjälp på Turistbyråns Utlänningsavdelning som hjälpte till med papper och bokade tid hos polisen.

Allt hänger ju på att alla kommuner är desperata efter pengar som de får för varje inskriven invånare. I ert fall får ni säkert hjälp med allt på den kombinerade turistbyrån/utlänningsavdelningen som ligger i gamla järnvägsstationen.

Skicka ett mail till
http://www.fuengirola.es/portal_localweb/floc_d4_v3.jsp?codMenu=291&codMenuPN=248

OBS Det kan skilja i proceduren mellan enkelt NIE och nästa steg Kortet för residenta. Men som sagt olika på olika orter. I Estepona vill de att alla ska skriva sig. Skriv och fråga, eller beställ NIE i Stockholm (finns länkar om det på forumet)

Ett tips, även om det kanske är att gå i förväg; Vid inskrivning (padron) på kommunen räcker det inte alltid med hyreskontrakt+kopia. De vill ha bevis på att den som hyr ut boendet är ägare. Räcker med en gammal el/vattenräkning i dennes namn.

Göran

NIE nummer och recidencia

I november 2013 ansökte jag och min fru om NIE för att köpa ett hus i Spanien. Det var inte tal om att ha Padron vid det tillfället. När vi under våren i år skulle ansöka om recidencia var tvingade att först skriva in oss i kommunen (Padron) därför att denna skulle medfölja ansökan om recidencia.

Oavsett NIE eller Residensia så kan det vara krav på Padron för att kunna skriva in ett barn i skolan. Ser ut så på många sidor om man Googlar.

Men det kan ju iofs. respektive skola berätta om.

Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen