Förbud mot korttidshyra?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av JohanL, 20 december 2013.

  1. JohanL

    JohanL Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Såg något om detta i en annan tråd. Någon som vet mer? Är det ett seriöst förslag och när skulle i så fall en sådan lag träda ikraft? I mina öron låter det helt befängt - särkilt om Spanien vill få fart på sin fastighetsmarknad igen.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Nej förbjudet att hyra ut är det nog inte.
    Däremot är det förbjudet att hyra ut och strunta i att
    redovisa inkomsterna från uthyrningen i sin självdeklaration.

    Det har sannolikt alltid varit förbjudet att fiffla med skatten
    men eftersom samhällets högsta toppar i alla år
    hämningslöst och oblygt plockat till sig ur t. ex.kommunkassan
    så har naturligtvis skattemoralen sjunkit under anständighetens
    gränser också hos "vanligt folk".

    Nu har ju emellertid skatteindrivarna kommit på den
    lysande idén att kolla med el-leverantörer och vatten-verken
    hur elräkningarna har sett ut under året, och sålunda
    lätt kunnat se att på papperet obebodda bostäder
    åtminstone förbrukat stora mängder VVS.
    -och dragit sina slutsatser.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tror Johan far efter att det skulle komma en ny hyreslag
    samt att det "ryktades" om att privatpersoner måste gå genom
    uthyrningsföretag när det gäller korttidsuthyrning.
    Längre - månader- kommer inte ihåg hur många, skulle vara
    undantaget.
    Hittar inte en tråd som vi hade om detta konstigt nog...
    Men iaf så har inte jag sett och hört något mer...
    Vet heller inte hur det blev ang nya hyreslagen som skulle göra
    det lättare att få ut folk som inte betalar hyra mm...

    Kanske nån annan vet som läser fler spanska tidningar?

    Chao P :sol:
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag undrar om inte jag har fått ett kontrakt efter nya lagen.

    Har precis skrivit kontrakt (med en advokat) på en atico/6e våningen på Esteponas strandpromenad. Han berättade att den gamla 11 månadersregeln fortfarande gäller. Många som försöker sälja och hyr ut som alternativ väljer detta eftersom då hyrestagaren inte har någon rätt att hålla sig kvar därefter.

    I mitt fall vill han hyra ut länge, Och mitt kontrakt är enligt, jag citerar: alltså ungefär; Normer för Kapitel 2 i lagen för "Arrendiamientos Urban, nr 29/94 av den 24 november".

    Mina villkor är; 12 månaders hyra som jag förlänger upp till tre år om jag vill. Jag får flytta när som helst efter de första sex månaderna (med en månads skriftlig varsel). Han har rätt att avhysa mig inom en månad om jag inte betalar. Dessutom om han själv ska bo där eller släkting i första led eller en fru om han skiljer sig, har han två månaders varsel på sig.

    Men som sagt tydligen ingen skillnad i "Upp till 11 månaderskontrakten"

    Hälsar Göran/snart i esteponaspainsmile
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
  8. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Men å andra sidan finns det utländska agenter som hyr ut.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och alla de som hyr till släkt och vänner "privat". De behöver ju inte anmäla hur mycket de har tagit i hyra...Om man kan vara fräck nog.
     
  10. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Lite vad som gäller när det avser skatt:
    Då bostaden är belägen i Spanien är det primärt spansk skatt som gäller. Hyresintäkten tas upp och som avdragsgilla kostnader tas allt upp som har med den uthyrda bostaden att göra. Som el, vatten, comunidad, försäkringar, mäklararvoden med mera. Uppstår vinst skattas denna med 24,75 procent och deklareras på modell 210.

    Den som är skatteresident i Sverige skall även deklarera denna inkomst i Sverige. Sverige tillämpar schablonavdrag för kostnader. Således ej faktiska kostnader. Den spanska skatten är avdragsgill mot den svenska om det nu blir svensk skatt.

    Nu är det än så länge bara ett förslag om att förbjuda privat uthyrning!
    Men...ännu en fördel att äga via ett bolag!

    När det gäller fastighetsprisernas påverkan är det lite svårare att sia, om ovan förslag på något sätt skulle gå genom:

    1) Som JohanL antyder: Kommer de privata köparna att utebli?

    2) Men det finns minst en aspekt till: Det finns en hel del företag som köper lägenheter och hus för att driva uthyrning och få en viss avkastning. Kanske rent av en värdestegring med tiden. Men då det även finns mängder av privatpersoner som köpt bostad i Spanien, och hyr ut för att därmed få en slant till elräkningen, till Urb. avgiften, etc...så förstör det prisbilden för de professionella och affärsdrivande företagen!

    Om privatägare inte får hyra ut, så kommer sannolikt hyresnivåerna justeras upp något, och därmed är är det rimligt att tro att fastigheterna även värderas något högre, allt annan lika!

    Jag stöter dagligen på privata hyresgäster som vill hyra en månad för 1000 EURO!
    Men det är en DÅLIG affär på en fastighet som har ett marknadsvärde på 2,5 MSEK.

    Faktum är, att jag har övervägt att köpa en fastighet till i Nerja på CDS, men jag inser att jag kan förränta kapitalet bättre utan att göra ett dyft i arbete! 5-10% per år till låg risk! No problems!
    Då bortser jag från en ev. värdestegring som är okänd!

    Så visst kan jag förstår hur förslaget har kommit till!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Att hyra ut via agent är bekvämt då de kan ta hand om det mesta men det blir mer skattekoll så det kan driva ner lusten att köpa.
     
  13. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Lite mer kött på benen
    http://www.spain-holiday.com/rentalbuzz/latest-on-the-new-holiday-rentals-law-in-spain

    och

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/spain/10038701/Spain-to-clamp-down-on-private-holiday-rentals.html

    och
    http://www.thinkspain.com/news-spain/22635/spain-may-ban-private-owners-from-letting-their-properties-to-holidaymakers

    Finns mängder på engelska, men hittar även lite på Svenska:
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=18549

    och..

    http://www.buyassociation.se/land-artiklar/nya-uthyrningslagar-planeras-spanien/

    När man skummar igenom texterna, så kan man summera att det inte är helt klart vad som gäller, eller kommer att gälla.

    Jag ser det inte som självklart, att en privat person kan låta det gå genom en uthyrningsfirma, för de är "bara" en förmedlare, det är fortfarande DU som hyr ut bostaden! Same, same but different..

    Nåväl, vet någon av Forumets eminenta medlemmar något mer, så välkomnas mer info i ämnet givetvis! Det lär väl beröra de flesta av oss, på ett eller annat sätt!
     
  14. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vad jag förstår är det inte genomfört på fastlandet ännu, men här på Teneriffa ÄR det förbjudet... egentligen sen många år tillbaka, men de tillämpar lagen hårt sen ett par år tillbaka. Vad som gäller här, och jag har förstått att förslagen till lagarna på fastlandet är liknande, är att man inte får hyra ut på korttid overhuvudtaget i "residential" komplex, bara i sådana som är klassade som "Turistiska" och har en turistlicens. Och där måste det gå igenom en gemensam agent, som håller i uthyrningen i hela komplexet.
    De har också delat ut rejäla böter - 10,000-tals Euro - till sådana som brutit mot lagen.

    Vissa delar kan tyckas idiotiska, men personligen kan jag förstå reglerna med speciella "turistkomplex". Själv skulle jag inte vilja köpa en lägenhet och bo i något som egentligen ska vara ett lugnt bostadsområde, men som i stället förvandlas till ett tillhåll för partyturister dygnet runt.
    När vi bodde på Cypern bodde vi i ett lugnt bostadsområde, men där EN lägenhet hyrdes ut på korttid till turister... under turistsäsongen vad det outhärdligt.
     
  15. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Många finansierar köp med uthyrning, bra hyrespotential skriver mäklare. Så det kan bli priser ner igen. Politikerna biter sig i svansen.

    Om man skaffar hyresgäster i Sverige som många gör, kan det vara svårt att upptäcka.
     
  16. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Man kan tycka vad man vill om lagarna, men det är så en del Britter på södra Teneriffa resonerat också. De som sen fått 30,000 Euro i böter... (Det högsta jag sett nämnt att de utdömt var 60,000, men tror inte det blev så högt efter alla överklaganden... men en saftig summa i alla fall.)
    Men kanske lättare som Svensk, och ragga kunder i Sverige. Det kanske är svårare för dem att upptäcka. Jag vet att här har de slagit ner hårt på sådana som annonserat via ownersdirect.com och liknande siter...
    Men de har t.o.m knackat dörr, och om de som bor i lägenheten inte kunnat identifiera ägaren, så...
    På ett Brittiskt forum lokalt här på Teneriffa finns en tråd om just detta som har nästan 9000 inlägg, och över en miljon visningar...

    Men hos er på fastlandet är det ju bara förslag än så länge. Om det blir något av det är det ju ingen som vet. Lagen här är egentligen ursprungligen från 90-talet, men den började tillämpas först för ett par år sen.
     
    Uffetrader gillar detta.
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Man ska kanske ta det med en nypa salt. Regeringen har inte kommit med ett specifikt lagförslag om att förbjuda semesteruthyrning. Det de har gjort är att de har modifierat uthyrningslagen och att denna slutar att innefatta korttidsuthyrning. Därmed blir det upp till varje region att bestämma vad som ska gälla.

    Kan tänka mig i regioner som tex Baleares (där hotellturismen är väldigt viktig) blir det mycket mer restriktivare än tex Extremadura.
     
    Last edited: 23 december 2013

Dela sidan

Laddar...