Extremhögern har vaknat

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att kalla de, som protesterar mot att en avliden persons kvarlevor skall flyttas för att karln är begraven på en olämplig plats, för extremhöger är väl ändå att ta i lite.

Låt Franco vila i frid. Det behöver man knappast vara någon större fan av gubben ifråga för att tycka.

Jag förstår mig inte på tokdårarna på vänsterkanten. Nu vill alltså några tokdårar flytta på liket av en gubbe, som avled för flera decennnier sedan.

Till vad nytta? Han är död.

"Gubben" har lämnat sår djupt i den spanska själen...Han är på fel plats...

P

Det är ju precis därför de har fått större utrymme också. Hade inte ultravänstern i Spanien börjat tjata om att han är på fel plats hade inte VOX fått någon större sympati. Att de är främlingsfientliga och bruna behöver ingen tvivla på. Men de har ju fått luft under vingarna pga att "tokvänstern" som Svenne kallar de, börjat använda sitt memoria historica lite hur som dom vill. Att PSOE sen säljer ut sig till ultravänstern gör ju bara saken värre.

Det här samma fenomen som i Sverige. Extremhögern är så distanserad och marginaliserad, men "tokvänstern", som Svenne kallar dem, använder ständigt detta hjärnspöke. Så tröttsamt.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag ber om ursäkt om vad jag skrev kunde tolkas som om jag hyllade Franco.

Vad jag menade var kortfattat att skattepengar borde kunna användas till vettigare saker än att gräva upp en begravd person och flytta kistan till en annan plats.

Det finns hur mycket som helst av andras pengar, ända tills de är slut.

Angående det spanska inbördeskriget. Jag misstänker att det kanske inte var som det står i historieböckerna. Det var kanske inte vänster mot höger. Det kanske var Katalonien mot Kastiljen. Så råkade det vara på det viset att bland katalonierna dominerade de på vänsterkanten och bland de som stödde centralregeringen i Madrid ( Kastiljen ) domininerade istället mer konservativa.

I ett försök att ena landet, samt förhindra att katalonierna skulle få för sig att bryta sig ur igen, skrevs historien som om det var höger mot vänster.

Pest eller kolera? Båda sidor gjorde fel. Vem började? Finland har hanterat sitt inbördeskrig mycket bättre än Spanien.

Nu håller ju dessa två parter på och träter igen. Förhoppningsvis går det mer fredligt till i fortsättningen än tidigare. Är en del katalanska politiker fortfarande i landsflykt?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Jag ber om ursäkt om vad jag skrev kunde tolkas som om jag hyllade Franco.

Vad jag menade var kortfattat att skattepengar borde kunna användas till vettigare saker än att gräva upp en begravd person och flytta kistan till en annan plats.

Det finns hur mycket som helst av andras pengar, ända tills de är slut.

Angående det spanska inbördeskriget. Jag misstänker att det kanske inte var som det står i historieböckerna. Det var kanske inte vänster mot höger. Det kanske var Katalonien mot Kastiljen. Så råkade det vara på det viset att bland katalonierna dominerade de på vänsterkanten och bland de som stödde centralregeringen i Madrid ( Kastiljen ) domininerade istället mer konservativa.

I ett försök att ena landet, samt förhindra att katalonierna skulle få för sig att bryta sig ur igen, skrevs historien som om det var höger mot vänster.

Pest eller kolera? Båda sidor gjorde fel. Vem började? Finland har hanterat sitt inbördeskrig mycket bättre än Spanien.

Nu håller ju dessa två parter på och träter igen. Förhoppningsvis går det mer fredligt till i fortsättningen än tidigare. Är en del katalanska politiker fortfarande i landsflykt?

Jag svarar mig själv.

137 SVT Text Torsdag 25 okt 2018
UTRIKES PUBLICERAD 25 OKTOBER

Katalanska separatistledare åtalas

Arton katalanska politiker åtalas för
sitt agerande i samband med det miss-
lyckade försöket att bryta sig loss
från Spanien förra året. Det meddelade
Spaniens högsta domstol på torsdagen.

Nio av dem hålls fängslade i Spanien
och riskerar upp till 30 års fängelse
för uppror. De andra nio har gått