En massa frågor

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av adroo, 8 augusti 2013.

  1. adroo

    adroo Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan är ny här på forumet och har grävt ett antal timmar i dom trådar som finns här.

    Jag och min sambo har under en längre tid pratat om som så många andra här att flytta till Spanien.
    Vi har 2 barn, 9 månader resp 2 år. Finns ju ett antal frågor som jag inte har fått dom där klockrena svaren på. Hade det bara varit jag och min tjej som skulle flyttat ner hade jag väll inte haft sådant här kontrollbehov. Men nu har man ju 2 barn med sig och vill ju inte att detta ska bli helt kaos när man åker ner.

    Först och främst är det ju detta med VART i landet man ska bo. Dom populäraste ställena jag har sett dit svenskar och andra skandinaver bosätter sig är Fuengirola och Torrevieja med omnejd? Vart bor ni?. Båda verkar jätte trevliga och fina, med olika tillgångar osv. Lite frågor som dykt upp:

    1.Bra skolor till barnen? (Om det går som vi vill och har tänkt oss så är det ju en längre tid vi vill bo där nere , så en svenskskola är inte ett måste. ) Vad är också skillnaden mellan en privat och kommunal mer än att en privat kostar och kanske har mer resurser mm? Kostar en kommunalskola? Nu är ju dom inte så gamla än att dom ska börja skola men vad finns för olika alternativ till dagis/förskola ?Eller har man en nanny hemma medans vi jobbar? Hur funkar det?

    2. Vilket utav dessa 2 städer är billigast/dyrast att köpa hus i, isf varför är det dyrare? Ska man börja med att hyra ett hus/lägenhet, för att bo in sig i staden/samhället och sedan leta efter ett hus att köpa? Hur har ni gjort? Om man nu ska köpa så läste jag lite luddigt någonstans att spanska banker inte är lika villiga att låna ut pengar och man inte har en bra insats på typ 40/50% ? Går det att lösa via en svensk bank ett lån för att finansiera hus i Spanien? Vilka kriterier ska man uppfylla för att ens ta ett lån i Spanien? Skulle helst vilja köpa ett hus föratt investera i. Är det en likvärdig värdeökning på fastigheter som i sverige?

    3. Jobba ska vi ju givetvis göra och det är ju så fort det går eller rättare sagt så känns det som att man måste ha ett jobb innan man ens flyttar . Min sambo är frisör och jag är hantverkare Kakel/klinkers mur/puts. Vad pratar vi om för lön hos en hantverkare resp frisör? Är frisöryrket lika stort i spanien som i sverige? Är det olika svårt att få jobb i dom olika städerna? Eller i hela spanien? Läser om mycket arbetslöshet. Vi är 25år om det har någon påverkan på jobbsökandet.

    Jag personligen inte så noga med att jobba just som hantverkare , finns det några andra typ av jobb som man har fördel som svensk utböling? Spanskan har jag bara på gymnasienivå än så länge men har inte svårt att lära mig mer och tror personligen att det ger sig när man väl är där och pratar det ofta. Vad jobbar ni med?

    4. Vad har man för kostnader mer än det vanliga el,vatten,avfall,lån? kommer Skolor , sjukvård , tandläkare utöver? Ska man ha försäkringar till allt? Vad har ni för månadskostnader?

    5. Vad gäller bidrag från Sverige, försvinner allt efter att du blivit folkbokförd i spanien? Tänker på barnbidrag etc. Finns det något liknande i spanien för att få hjälp?

    6 Läste någonstans att allt du flyttar med dig ner får du skatta på, möbler och dyl stämmer detta och vad pratar man om för pengar? Kanske är värt att hyra något möblerat? Eller det kanske alltid är möblerat när du hyr?

    Ja detta är väll några av dom frågor som dykt upp och även dom frågor som cirkulerar mest här men som sagt tycker inte det har vart dom svaren jag har velat ha.
    Jag vill ha lite svaren också mest ha för att förstå lite hur allt är uppbyggt så man kan förstå samhället lite bättre. Vi är väldigt taggade på detta och hoppas att vi kan göra denna utflykt och få lite livserfarenhet och skapa en annorlunda och rolig start för smågrabbarna.

    tack på förhand

    /Andreas
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    I åldersgruppen under 25 år var arbetslösheten 56,1% i Juni 2013.
    Jag klipper mig för 12 Euro hos en skicklig frisör som jobbar som anställd i en salong. Han jobbar jämt.
    Jag anlitar hantverkare på "riktig" faktura för 17-20 Euro per timme. De är dyra men anlitar dem för de hanterar svenskt ROT avdrag.
    Räkna baklänges så blir det inte så mycket till den anställde.

    Inget Klondike man flyttar till.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Andreas välkommen till forumet spainsmile

    Ja det var en massa frågor :D Dom flesta finns det svar på
    i våra trådar.
    I kategorin Skolor och studier så har du i princip allt det du
    frågar om.
    I Fastigheter har du allt om kostnader för el,vatten, föreningsvgift,
    lån mm...
    Men jag gör ett försök till några svar...
    1. Privat skola kostar, kommunal får man betala vissa saker själv,böcker,mat osv.
    Vet inte om det finns kommunala dagis, bara privata har jag för mig.
    Många arbetslösa kvinnor (och män) ser gärna efter barn.

    2. Skillnaden på Costa Blanca och Costa del Sol är priserna på bostäder.
    Mycket billigare på Costa Blanca. Har med efterfrågan/marknaden och
    antal osålda förstås.
    Lån är svårare nu eftersom det är det som gjort att folk blir vräkta i 1000-tal
    nu eftersom bankerna lånat ut frikostigt till vem som hels trots 0 i ekonomi.
    Det går men dom kräver ganska mycket i eget kapital.
    Är man solid och har säkerhet hemma så kan man ju låna i svensk bank så klart.
    Samma kriterier kräver spanska banker.
    Värdeökning...det är väl mest i storstadregionerna hemma som priserna ökat?

    3 Ungdomsarbetslösheten är över 50% här nere. Men - i skandinavisktäta områden
    kan det ju finnas jobb i dom yrken ni har. Lönerna...kanske 10.000 svkr
    per månad i bästa fall.

    4. Alla har ju olika kostnader beroende på storlek på bostad, hyra el köpa,
    skatter osv...Omöjligt att säga men du har "priser" på allt i kat. Fastigheter,
    Leva och Bo samt Flytta till Spanien.
    Försäkringar...ja det beror på om ni ska bli residenta, om en har jobb och betalar
    in till det spanska socialsystemet så tror jag hela familjen är med på
    dennes socialförsäkr. Annars har man bara de blåa EU-korten för nödvändig vård och
    måste ta extra om man har barn.

    5. Om man skriver ut sig från Sverige - vilket man ska göra om man ska bo längre än 6 månader
    så försvinner barnbidragen, I Spanien finns inget
    likn bidrag. I specialfall som ensam m barn under 3 år har det visst funnits nåt
    att få...
    6. Skatta för medförda tillhörigheter har jag aldrig hört.
    Om man hyr så är det ofta möblerat men finns tomma bostäder också
    om dom tex är nybyggda och hyrs ut.

    Rolig start för småbarnen...Hm, jag vet inte, när dom är så där små
    så är det roligast att vara med mor och far var dom än bor och är.
    Och ha kontinuitet är A och O. Lite mindre av den varan kan det bli här,
    helt andra livsbetingelser, mer osäkert om man ser på ekonomin och
    bullriga Spanien....
    Men omöjligt är det inte, däremot en byråkrati utöver den vanliga :vissla:
    det har många 1000 skandinaver insett men bor här iaf.
    I Torre, ja i alla kuststäder bor det 150-180 nationaliteter och det går rätt
    bra.
    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 8 augusti 2013
  5. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1

    Vi flyttar på lördag och vi har valt Los Alcazares som ligger 2,5 mil söder om Torrevieja. En liten stad nära havet med närhet till större städer bl.a. Murcia (där Ikea finns hehe) som ligger 5 mil bort. Ev. är det så att de ska bygga en Paramount pictures park i regionen Murcia och det kommer att ge en del jobb, så jag kan tänka mig att de behöver folk med olika språkkunskaper.
    En anledning till som gjorde att vi valde Los Alcazares är att vi hittade en trevlig skola där för barnen som är spansk-engelsk www.lasclarasdelmarmenor.com några här har haft barn där och hade bara gott att säga om skolan.

    Någonting ni måste vara helt på det klara med är att ni kan inte förvänta er ett socialt skydd (såsom socialbidrag, barnbidrag eller liknande) i Spanien. Det är ett land i kris och det måste man vara medveten om. Lönerna är låga. Jag har sett en del platsannonser frisör och lönen är 1000-1200E. Så får man ut 10,000 Skr ska man nog vara nöjd.

    Däremot tror jag att om man har det ekonomiska tryggat att man har mer livskvalitet i Spanien.

    Ni kan ha rätt till att behålla barnbidrag om ni bor utomlands men är skrivna i Sverige. Läs mer på: http://www.forsakringskassan.se/pri...SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHVU4w/

    Intressanta frågor, hoppas att flera svarar!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. patrik00000

    patrik00000 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma här , ska oxo flytta ner till spanien.
    fast inga barn så blir lite lättare:)

    har Fuengirola och Torrevieja där bor det mycket svenskar iallafall.

    själv hittat ett ställe som heter altea/albir som jag tycker är fantastiskt!
    gå in och goggla lite på det om ni vill.

    tycker det mesta är bättre där än tex. dom andra ställena , mysigare ,väldigt billigt .
    finns mycket att se.. har vänner som bor där så därför det blev de från början.

    många fina bra resturaanger, trevlig personal. ( välfig skillnan mot när jag va i valencia , allt dubbelt så dyrt ,lukta illa , njja storstad vill jag inte flytta till.

    var väl inte så mycket svar på dian frågor ,bara mina funderingar . skulle egentligen flyttat till torreveja innan jag hittade detta:)

    mvh Patrik
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Patrik!

    Altea är fantastiskt fint! Där skulle jag vilja bo :)
    Men det går inte att jämföra städer som Torrevieja och Fuengirola
    när det gäller att få jobb och andra saker som man behöver
    om man är yngre och behöver inkomster.
    Torrevieja och Fuengirola har ju 105000 resp 75000 invånare och
    lilla Altea 23-24000.
    Jag säger inte att det inte går men säkert svårare.
    Dessutom att köpa bostad är svindyrt där uppe.
    Ja om man jämför med Torre alltså.

    Lycka till i Altea - en mycket fin stad thumb

    Ciao P :sol:
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Barnpassning. Spanska familjer har ofta en abuela|-o som ser efter barnen medan man jobbar. Har man inte det, ska man naturligtvis anlita ngn.

    Frisoerer finns det gott om i Torrevieja, skandinaviska + andra. Jag betalar 7E\klippning, finns billigare och dyrare. Annars finns det gott om telemarketing som annonserar, solkusten, Barcelona osv. Vet inte hur bra de betalar, om det ens e vaert att foersoeka.


    Kommunala skolor kan vara lika bra som privata, eller tom baettre. Det beror pa varje enskild skola. Barnen kommer att prata spanska i nolltid. Det blir inget problem. De kan dessutom kommunicera med flera sprak samtidigt om det behoevs.

    Jag tog lan i svensk bank (Handelsbanken). Det var inga problem att ta det belopp som jag ville. Naturligtvis ville banken ha en saekerhet i form av en svensk fastighet el annat.
    Vaerdeoekning kan det bli om man koeper ett renoveringsobjekt billigt, rustar upp det och saeljer dyrt. Men det e svarare nu aen foerr om aren.

    Kan du spanska som i steg 4 eller mer kan du vara lugn. Du kommer att klara dig ganska bra med det. Gymnasieniva saeger inte mycket, mer beror det pa naer man har boerjat...

    Gamla moebler som man har med sig ska man vael inte betala skatt foer. Daeremot om man har aktier, fonder, banktillgangar i andra laender...
     
  10. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Danska Nykredit belånar fastigheter i Spanien. Svenska banker vill ha svensk säkerhet.
    Den redovisade arbetslösheten i Spanien är hög, visst. Men det ligger några gravade hundar bland siffrorna. 25-30% av verksamheten i Spanien är svart. De som jobbar där ingår i gruppen arbetslösa, de kan ju inte gärna redovisa att de jobbar så. Myndigheterna ser genom fingrarna med detta eftersom man väntar sig stora EU-bidrag i deras nya satsning mot arbetslöshet.

    De jag pratat med, visserligen i Bcn, säger att det alltid finns jobb. Svart, alltså. Dåligt betalt, ingen försäkring men det går att hanka sig fram i väntan på bättre. Callcenterjobb finns det mycket just här, vita jobb dessutom.

    Ett bekymmer jag ser är att ni kanske måste betala barnflickan större delen av en av era löner. Ni kan inte få abuela att flytta med:)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Backis!

    Lite offtopic men:

    Här står det lite om att vissa "arbetslösa" har åkt dit på
    att jobba svart så dom ser inte genom alla fingrar :)

    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=18843&sectionId=48

    Nykredit lånar bara ut minimum 100.000E och det ska tydligen
    vara 70-80% av bostadens pris om jag fattat...Man kan inte köpa en bostad modell mindre alltså med dom :(

    Ciao P :sol:
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    1, Privata skolor har mer resurser etc etc, = bättre akademiska resultat. Kommuna skolor är gratis, men du fàr betala matsal samt skolmaterial. (ca 80 € i màn). Kommunala dagis finns, men har väldigt fà platser och är nästan omöjligt att fà en plats. Platser ges till de mest behövande... (ett poäng system finns) Annars är privata dagis, samt släktingar eller privata "nannies" det mest vanliga

    2. Torrevieja är generellt sett billgare. Den galma lagen om tillgàng och efterfràgan. Tycker absolut att ni ska hyra först. Ni vet inte om ni kommer trivas, vet kanske inte var ni fàr jobb etc etc. Làn kan ni fà i Svenska banker eller Spanska. Har ni ingen kontantinsats (eller en liten en) kan ni antingen ta ett personligt làn för insatsen, eller (att föredra) skaffa en ny lght/hus och försöka fà en "rent to buy" där all eller en viss procent av den hyra ni betalar, blir er kontantinsats.

    3. Frisörer finns det gott om och skulle tippa att marknaden ser lite bättre ut i Spanien än i Sverige. Mànga kvinnor i Spanien gàr fortfarande till frissan varje vecka för att fixa hàret. Har ingen aning om vad en anställd frissa kan tjäna, det är ju ett yrke som de flesta öppnar upp eget sà fort de bara kan. Folk inom byggindustrin behövs INTE just nu. En baslön för en golvläggare brukar ligga pà runt 1200 € plus ackord. Under de glada dagarna var det vanligt att de tjänade mellan 5000/6000 € i màn. men idag är de flesta glada för att komma up i 2000€. De flesta utlänningar öppnar eget, men idag är konkurensen stenhàrd.
    kan du Svenska och Engelska och lite Spanka finns det hyffsat gott om jobb som försäljare (tex, mäklare) men ofta har du ingen baslön och jobbar endast pà provision.

    4 Om du bor i Spanien och har arbetat sà fàr du sjukvàrd gratis, Sjukvàrden i Spanien är mycket bra, men lider junt nu av besparingspaket och nedskärningar. Du behöver inga försäkringar förutom din hemförsäkring. Tandvàrd är dessutom inte gratis, sà det finns en uppsjö av försäkringar att skaffa, annars beror dina mànadskostnader helt och hàllet pà din livstil. Bil, MC, Husdjur, restaurangbesök etc etc.
    Mànga i Spanien överlever pà väldigt lite finns gott om 2 barns familjer som klarar sig pà 1500€ i màn

    5. Barnbidrag finns inte i Spanien. De enda bidrag som finns är skolbidrag. dvs att de betalar en viss del av matsalskostnaden, skolböcker etc. Dessa är behovsprövade och ges ut enligt ett särskilt poängsystem.

    6 Du kan hyra bàde möblerat och omöblerat. Det vanligaste är möblerat, men det billigaste är omöblerat.
     
  14. adroo

    adroo Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så jätte mycket för svaren allihopa, fick en liten bättre bild med vad som gäller.

    Vi har bokat en resa nu i höst så vi kan utforska kustremsan lite så får se vad vi fastnar för mest.

    Det känns som om man är lite framåt och kan språket så ska det inte vara en omöjlighet att få något typ av jobb.

    Har lite pengar idag som hade kunnat räckt ganska långt till en kontantinsats men vi sa det att vi börjar med att hyra något och utgår sedan därifrån.

    PRECIOSA Jag har tittat i fastighets fliken och jag såg att du skrivit en lättare uträkning men är detta verkligen allt? Jag kanske är dum, men räntor amorterigar är väll inte med här tex?

    Så här ser den ut

    IBI = fastighetskatten: 200E
    Förmånsskatt (0.2-0.5% på tax.värdet) 200E
    Comunidad 360E
    Vatten 240E
    El 600E
    Hemförsäkr 180E
    Bredband fast ADSL ca 500E
    Totalt: 2280E (190E/mån=1655 kr m dagens kurs)
     
  15. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Räntor och amorteringar är ju väldigt individuellt. Det får du lägga på dina övriga kostnader. Många har ju inga lån idag. Då slipper de dessa utgifter.
    Tokean
    ;:(
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Andreas!

    Nej som Tokean säger så är inte lån med i min enkla
    kalkyl.
    Visst kan man få jobb om man söker sig till skandinaviska
    områden. Kanske enskild firma. Gör man sig ett namn i din
    bransch så sprider det sig om du gör bra jobb hos skandinaver
    och engelsmän :) I bland känns det som det fattas rekommendationer
    på bra hantverkare när någon frågar.
    Skandinaviska frisörer kan ju ha nån ledig plats. Många vill ju bara
    gå till dom, och inte till spanska.

    Ciao så länge P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...