en bättre bank??

Diskussion i 'Torrevieja' startad av vanda, 12 februari 2017.

  1. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Behöver lite hjälp från er ang. en "bättre" bank. Vi har nu Caixa, det fungerar bra, både "fysiskt" och online men så fort de trycker på en knapp så blir det en avgift, sen tar de betalt för den minsta tjänsten, det blir rejäla belopp under ett år. Undrar om någon av er har en bra erfarenhet av sin bank. Måste tilläggas att vi har en lägenhet i Villamartin, vi är där nåra gånger om året, fom 2019 tänker vi flytta dit. Tack på förhand för er hjälp!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Finns nog många trådar om banker här om du söker.
    Vi har Unicaja och betalar 10 E i kvartalet.
    Sen ligger allt på autogiro så jag vet inte vad dom tar om man vill betala en räkning manuellt.
    Kortkostnad har dom antagligen men vi har ett svenskt Santander kort då vi inte är skrivna i Spanien.
     
  4. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Vi har också Caixa och jag är nyfiken på i vilka lägen ni får betala avgifter, utöver "Service fee'n" varje kvartal?
    /Helen
     
  5. Mulle

    Mulle Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    10
    Sabadell bank är bra men har avgifter som blir en hel del Går att undvika om man sätter in en viss summa varje månad och med ett eurokonto i Sverige kan man skicka hem dom och föra över nästa månad igen om det blir mer än man förbrukar på kontot kostar inget Räknade alla avgifter på ett år till runt tusen kronor som man kan ha roligare för
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
     
  8. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för hjälpen, vi betalar lite mer. Måste kolla noga alla våra transaktioner och räkna ut lite.
     
  9. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Vi har Sabadell, betalar en avgift på €15 per kvartal = €60 per år och sen €28 för Betalkort.
     
  10. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej till alla! Med all ödmjukhet måste jag erkänna att det är mitt första inlägg och jag är lite vilse i detta forum, vet inte om jag kan svara specifikt till någon eller om det bli ett "gemensamt" svar, kommer säkert att bli bättre! Vi har vårt konto + hemförsäkring på Caixa. Autogiro till de vanliga leverantörerna, internetbank så att vi regelbundet kan kolla transaktionerna och saldot. Kvartalsvis drar de 12 EUR på kontot som "mantenimiento" (internetbanken på spanska), dvs "underhåll". Det är en ren luftavgift. Sen betalar vi 28 EUR/år för bankkortet. Sist 20 EUR/år för någonting som heter "Reint. cajero", vet inte vad det är för ngt för det är en förkortning, någonting med kassa/kassör, måste fråga. Som sagt, lite pengar i sammanhanget men det blir rätt mycket på ett år, inte minst med tanke på att de är inte ensamma om detta, utan alla tjänsteleverantörerna ser till att debitera avgift på avgift. Men detta måste vara nåt globalt symptom för så är det också hemma i SE. Men av era svar förstår jag att Caixa är inte unik och att det inte finns något bättre alternativ??! Tack till er alla som tog er tid!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Vi blev Caixakunder genom att de köpte upp Barclays Bank's spanska del. Vår kvartalsavgift är €20 och då ingår våra två Visakort (som är himla bra att ha, tycker vi). Inga ytterligare avgifter för något. Jag kan inte komma på att vi betalar extra avgifter till någon tjänsteleverantör.
    Vi bor inte i Spanien utan tillbringar den tid vi kan där. Såsmåningom är tanken att flytta ner men det dröjer lite till. :)
    /Helen
     
  13. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
     
  14. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej Helen, Jag menar inte att Caixa drar extra avgifter åt ngn annan tjänsteleverantör utan att precis som här hemma när man betalar vatten, el, telefon od, betalar man aldrig enbart för netto förbrukningen utan även nätavgift, faktureringsavgift, kreditavgift osv. Samma hos oss, kvar i SE fram till slutet på 2018 sen får vi bestämma oss. Man vill vara lite påläst för man tycker om att tro att man har ett val :( //vanda
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    [QUOTE="Sen betalar vi 28 EUR/år för bankkortet. Sist 20 EUR/år för någonting som heter "Reint. cajero", vet inte vad det är för ngt för det är en förkortning, någonting med kassa/kassör, måste fråga. /QUOTE]
    Någon undrar på internet: Vad betyder "reintegro en caja”. Svaret är:
    El concepto "reintegro en caja" en términos bancarios se refiere a la retirada de dinero de una cuenta por caja o ventanilla en la propia oficina bancaria.
    Begreppet "reintegro en caja" avser i banktermer indragning av pengar från ett konto för kassalucka eller ”fönsterglugg” på det egna bankkontoret.
    Sedan gäller det att förstå vad det betyder i praktiken, att bara ha tillgång till banken via kassaluckan eller att man kanske tagit ut kontanter via luckan. Fråga!
     
  16. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Ok, då förstår jag vad du menar. Själva betalar vi inga fakturerings- eller kreditavgifter, så jag tänkte inte alls på det. :)
    /Helen
     
  17. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    har bs och betalar bara för kortet 28euro inga andra avgifter än så länge inga avgifter för överföring. tycker den funkar bra för mina behov. Med vänlig hälsning henrik
     
  18. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    Hej, har själv Caixa och tror du skall kolla vilken tjänst det är du har, har själv samma upplägg som Helen1 ovan men det var ett aktivt val vi fick göra när vi öppnade kontot.
     
  19. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon undrar på internet: Vad betyder "reintegro en caja”. Svaret är:
    El concepto "reintegro en caja" en términos bancarios se refiere a la retirada de dinero de una cuenta por caja o ventanilla en la propia oficina bancaria.
    Begreppet "reintegro en caja" avser i banktermer indragning av pengar från ett konto för kassalucka eller ”fönsterglugg” på det egna bankkontoret.
    Sedan gäller det att förstå vad det betyder i praktiken, att bara ha tillgång till banken via kassaluckan eller att man kanske tagit ut kontanter via luckan. Fråga!
     
  20. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Tusen tack! Jag frågar, för jag tar aldrig ut pengar vid disken
     
  21. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Har själv haft UNOE som bank. Vet att bland annat SolenLyser varmt rekommenderat den. Mycket bra bank rent avgiftsmässigt, och smidig internettjänst. Ägs av BBVA så det känns tryggt. Vet ej om de har kontor förutom i Madrid.

    https://www.uno-e.com/UNOEPUB/tlwu/jsp/esp/home/index.jsp
     
  22. vanda

    vanda Ny medlem

    Blev medlem:
    20 december 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset! det skulle väl räcka med en bra internettjänst. Ska forska lite....
     
  23. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    [QUOTE="Har själv haft UNOE som bank. Vet att bland annat SolenLyser varmt rekommenderat den. Mycket bra bank rent avgiftsmässigt, och smidig internettjänst. Ägs av BBVA så det känns tryggt... "[/QUOTE]

    uno-e var Spaniens första internetbank och vi var några av dess första kunder. Man samarbetade med BBVA och det var senare BBVA som skulle sluka den trevliga internetbanken utan avgifter.
    Fram till december 2016 kunde man bli kund hos uno-e. De som gjorde det blev från den 12 december 2016 automatisk kund hos BBVA utan att de ekonomiska villkoren förändrades.
    Det går också att vara kund hos BBVA utan avgifter om ett antal villkor är uppfyllda. BBVA har utsetts till Spaniens bästa privatbank när det gäller att utnyttja den moderna teknologin. I ett avseende är BBVA bättre än uno-e, vi kan gå på ett BBVA-kontor och prata med en livs levande människa, vi kan ta ut och lämna in kontanter över disk liksom betala räkningar där utan kostnad.
    Jämför vi BBVA med Swedbank är den senare en ren katastrof.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...