Elpriset, kan det stämma?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Mauri, 16 november 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Matte!
    Du borde ju ha pappersfakturan liggande i brevlådan.
    Du är ju snart nere. Ta med den om vi ses så kan jag som nu
    lärt mig massor och har egen faktura kolla...Om du vill :)
    Har du ingen faktura så kan vi gå med till Iberdrola och kolla läget :)
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 27 november 2013
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej P, jag borde ha den i brevlådan tycker jag! Vi får fixa det när jag kommer ner...thumb
     
  4. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    Matte61
    Om du har internetbank kan du där se kvittot på autogirodragningen. På kvittot finns, om jag inte minns fel, de uppgifter som krävs för att du ska kunna registrera ett internetkonto hos Iberdrola.
    Sven
     
  5. Eva Hedenström

    Eva Hedenström Medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag var på Iberola kontoret med fakturan för sommaren (då vi inte hade varit här) och fick veta att oavsett om jag använder el eller den är avstängd så är det en fast kostnad och en rörlig. Elen är jättedyr men det är ingen idé att säga upp abonnemanget för att få ett nytt elabonnemang när man kommer tillbaka kostar också mycket pengar. Skatten på min elräkning ligger på nästan 50 %.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag förmodar att när man har en låg elförbrukning så blir elen förhållandevis väldigt dyr.
    För oss - som har rejält hög elförbrukning av diverse anledningar - ligger priset om man delar totalfakturan med totala antalet kWh på ca 0,125 Euro/kWh, dvs ca 1,11 SEK per kWh... det är inte mycket högre än i Sverige.
    (Jag gick just in och kollade på elpriskollen vad man kunde få på den plats vi bodde innan vi flyttade, och det bästa avtalet låg på ca 90 öre per kWh.. vilket är bättre än när vi bodde där, då låg det runt 1,20 i snitt, totalt för ett år.)
     
    Last edited: 1 december 2013
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej!
    Jag har också hög elförbrukning men har mkt högre kostnad än du,kollade en faktura från maj 791kwh och Totala pagar=155E
    Således 0,196E/kWh och med kurs 8,9= 1,74kr (det svider)));)
    Således är elen där du huserar mkt billigare

    Är det fler som har denna höga kostnad/kWh , obs jag avläser på Potencia facturada,har ingen penalizacion el. annat konstigt
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det är lägre skatt här på Kanarieöarna, (jag bor på Teneriffa), så det är nog en del av förklaringen. men vi bränner av ca 22,000 KWh/år. (Största orsaken är mina datorer... men också pga sonen har kvalsterallergi, och vi kör avfuktare långa perioder i hans sovrum.)
    Senaste räkningen gick på €560 Euro...

    Men ännu är det TUR (Tarifa Ultimo Recurso), som är dyrare... efter nyår hoppas jag kunna få sänkt elpris genom "Mercado Libre"-erbjudanden. (Vi har bara bott i vår nuvarande bostad drygt ett halvår - de vill samla data om vår elförbrukning innan man kan få bättre pris.)
     
    Last edited: 1 december 2013
  10. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ok,lite tur du inte bor i Torre då,varje cent är betydelsefull
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Men den fasta delen kan väl inte bli dyrare om man inte använder så mycket el? Den fasta delen måste väl vara fast! :) eller är det olika tariffer? om jag under sex månader utnyttjar elen sex veckor och grannen utnyttjar elen sex månader... Får jag en högre fast kostnad då än min granne? Borde väl vara lika dyr fast del? Men slår vi ut det på sex månader och räknar ut kW priset så betalar jag nog väldigt mycket per kW! Skatten på elen är väl 21%?
    Naturligtvis så blir elpriset dyrare för mig per/kW men det är ju för att största delen av räkningen i så fall är den fasta delen! Eller :) Fasligt va krångligt det var i Spansklandet med elen :) eller inte! Ska kolla upp det :) ha d gott... Mats
     
  13. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    I stort sett rätt matte61!
    Den fasta delen är fast och baseras på maximal effekt (kW) som man kan koppla upp samtidigt.
    Kostnaden för energin (kWh) beror på förbrukningen.
    Momsen är 21℅ och energiskatten är runt5% om jag minns rätt.

    Om man i en period har liten energiförbrukning blir med andra ord den fasta effektkostnaden en stor del av räkningen. Är förbrukningen stor blir effektkostnaden en liten del av räkningen.

    Sven
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Pooh, jag föreslår att du skaffar en elmätare. Jag har en som visar den momentana förbrukningen, en annan sätter jag i ett eluttag. Där får den sitta några dagar och samla data om hur mycket ström exempelvis datorn förbrukar och årskostnaden. Tack vare mätarna får man en signal om att det är lämpligt att exempelvis byta till ett energisnålare kylskåp. Hur du lyckas bränna 22,000 kWh/år överstiger mitt förstånd. Vi har 260 m2 boyta och vi förbrukar bara ca 3,600 kWh/år.

    Troligen kan du snart kasta ut avfuktaren. Ta en utflykt där man säljer bäddutrustning baserad på ull. Kvalster lever inte i ull! Själv har jag köpt ett ulltäcke på annat håll men det är för att alltid kunna sova med konstant temperatur, för att slippa svettas, för att slippa frysa.
     
    Last edited by a moderator: 2 december 2013
  15. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Bild på ICP

    Vår fastighet är byggt 2010 och så här ser vår elcentral ut.
    Med ICP installerad.

    Med vänlig hälsning Patrik
     

    Bifogade filer:

    • ICP.jpg
      ICP.jpg
      Filstorlek:
      67,4 KB
      Visningar:
      62
  16. Mauri

    Mauri Medlem

    Blev medlem:
    18 juli 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    "Upp till kamp", lite så kändes det med Iberdrola. En elektriker var hemma hos oss i början av januari och konstaterade att vi har ICP installerad, fast oplomberad. Han hjälpte oss (vi kan inte spanska) och ringde till Iberdrola. Vi väntade 3 veckor, inga kontakter från Iberdrola så gick vi till deras kontor i stan där vi fick hjälp att mejla om problemet. Efter ytterligare 3 veckors väntan utan att något hände började jag "mejlbomba" Iberdrola och kräva att abonnemanget ska ändras. För 2 veckor sedan fick jag första svar där jag fick veta att Iberdrolas personal ringer innan de kommer till oss. Har fortfarande inte fått något besök eller förklaring, men blev glad förra veckan när fakturan kom: Nu var det rätt och utan straffavgift from 7/1 -14! Tack alla ni som hjälpte mig att förstå problemet!
     
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Min elräkning kom idag. 18/12-17/2 441 kwh och med alla tillägg moms , potencia , hyra utrustning och impuesto blev det 120.92 E

    Lägger ut det för att ni kan jämföra och för spekulanter som vill veta kostnader!
     
  18. Mauri

    Mauri Medlem

    Blev medlem:
    18 juli 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Förresten, Iberdrola var i vår lägenhet och plomberade ICP:n i april -15. Något manana...
     

Dela sidan

Laddar...