Elpriser

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av rinconada, 10 oktober 2016.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läste i tidningen idag att under 2015 kom 36,85% av den producerade elektriciteten i Spanien från ”fuentes renovables”. I Navarra, Castilla y Leon och La Rioja var bidraget 70%, 64,4% respektive 64,2%. Det hänger samman med det stora bidraget från vattenkraft. Ceuta, Melilla, Balearerna och Kanarieöarna har ingen vattenkraft och bidraget från sol och vind ligger långt under 10%. El Hierro är ett undantag med 40,1% av elektriciteten från vindkraft.
    Att priset på el i Spanien är högt hänger samman med de statliga subventionerna av sol och vind. Nu har bromsarna slagit till så att ingen vågar satsa på förnybart (utan ekonomiska bidrag). Vem vill riskera 60 miljoner Euro i böter?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Statliga subventioner för el, vad är det? Är det staten eller jag som subventionerar produktionen av förnybar energi? Jag tittade på den senaste elräkningen, totalt 52,09 Euro. 12,26 Euro gick till förnybar energi. Vi betalar således nästa 24% av vår elräkning till förnybar energi. En intressant frågeställning är vad man bör göra med uttjänta vindparker. Att ersätta möllorna betyder att vi måste fortsätta att subventionera. Det bästa sättet att dämpa det ständigt ökande energibehovet är naturligtvis att inte föda så våldsamt många människor.

    Fujiazhuang Beach 11.jpg
     

Dela sidan

Laddar...