Elektriker

Diskussion i 'Tjänster utföres/sökes!' startad av Elricky, 21 oktober 2015.

  1. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en vildsint idé och se om det skulle finnas underlag för svenska elektriker med mångårig vana inom installation där nere vintertid. Skulle svenska fastighetsägare därnere betala en svensk timlön för en bra installation eller väljer de hellre spanska elektriker?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Svensk timlön kan du glömma men gärna en svensk elektriker
     
  4. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Med all respekt, men du måste skämta...:cheeky
    De spanska elektriker jag anlitat har gjort ett alldeles utmärkt jobb för 15 E i timmen. Du skulle säkert kunna få jobba för 20 E i timmen hos svenskar, men vad tjänar du i Sverige? Det tredubbla?
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Är svensk elinstallatör behörig i Spanien? Jag har anlitat spansk byggare som är behörig. Han är helt livsfarlig vad gäller el. Han tar genvägar som jag som "gör det självare" aldrig skulle våga, Jag har fått göra om och göra rätt efter han varit där, men han är duktig på annat :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Alla spanska byggare är inte legitimerade elektriker. Det finns legitimation i Spanien också.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Tror det finns jobbunderlag för svensk elektriker här nere i
    Torrevieja iaf... Tror det finns bara en och han har fullt upp
    trots högre timlön än dom spanska...
    Vad man kan ta betalt är ju vad vi skandinaver vill betala...
    Lägger man sig under svensk timlön så är det ju bra :)
    Den är väl 5-600 plus moms?

    Det finns bra spanska elektriker och så finns det "elektriker" här dvs dom som gör jobbet ändå... :)

    Chao P :coolsmilie:
     
  9. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej använder du rot så blir det ju lite billigare:sol:
     
  10. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag räknar väl inte med att gräva guld. Det är väl mer fråga om livskvalitet än om pengar. Och som åsa51 säger att om man använder rot så blir det ju billigare för kunden.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Självklart. Det måste man kolla först. Jag anlitar endast spanska installatörer som är behöriga och jag tar in referens också, men det kostar lik förbannat bara 15 E i timmen.

    Elektriker i Sverige däremot är typ dyrast i världen, tar vansinniga priser på material och framkörning och har dessutom en maffialiknande fackförening i ryggen.

    Här är ett exempel på hur det kan gå till Svedala:

    https://www.byggahus.se/forum/prise...m/139689-dyr-elektriker-ar-detta-rimligt.html

    Dessutom upplever jag att det spanjorer som behöver jobb, inte svenska elektriker. think
     
  13. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag får be om ursäkt om jag trampat dig på foten mixt. Min tanke var att som du , kunna leva i Spanien den kalla delen av året som vi har i Sverige. Jag skulle oxå kunna argumentera mot dina påståenden mot svenska elektriker som oseriösa men det känns rätt meningslöst.
    Din länk av en oseriös eller okunnig person speglar bara en bråkdel av en av våra välutbildade och kunniga yrkesgrupper och känns ganska orättvis mot oss andra.
    Det är inte utan än att jag blir sårad av dina inlägg. Jag utför mina jobb med noggrannhet och professionalism. Både kunden och jag ska vara nöjda.
     
  14. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag är säker på att du är jätteduktigt. Det var illa att ta i så där, men har man dåliga erfarenheter av svenska elektriker, särskilt när det gäller prissättning så blir det lite så.

    Det mesta är en fråga om tillgång och efterfråga och oftast är det marknaden som styr. Sen kan man nog inte bara skylla på det, skattetrycket tvingar upp alla arvoden i Sverige och gör marknaden fruktansvärt trögrörlig.

    Jag har ännu bara bra erfarenheter av spanska elektriker, även om säkerhetsnivån förmodligen är lägre i Spanien. Där kan du säkert bidra.
    sorry
     
    Last edited: 23 oktober 2015
  15. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar och ursäkt mixt. Jag kan bara beklaga att du har behövt drabbas av någon som inte lever upp till sitt yrkesmässiga ansvar. Det verkar som folk värdesätter en billig installation framför en säker, så då det finns nog inget underlag för jobb där nere. Får helt enkelt köpa en varmare jacka och fortsätta knega i minusgrader då..
    Tack för er tid..
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Alltså läs vad jag skrev i inlägg nr 6 i tråden. Jag vet att många här nere
    uppskattar just svensk elektriker med tanke på hur ledningsdragningen ser ut
    i lägenheter och utanpå hus :)
    Man vill ha säkert jobb utfört så klart.
    Den ende svenske elektriker jag känner till är efterfrågad lovar jag.
    Han beklagade faktiskt att det inte finns svenska kollegor här...
    Detta sa han när han gjorde jobb hos mig för några veckor sedan.

    Chao P thumb
     
  17. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Preciosa
    Har din elektriker firma därnere eller jobbar han, så att säga, när han ändå är där..?
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Vet inte vilken "sorts" firma han har men kan fråga
    om du kan få ringa honom.
    Återkommer via PM.

    Chao P :sol:
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Var snäll och håll god ton på forumet enligt reglerna, Erkki! Dessutom är det inte "P" som eventuellt tar bort dumma inlägg.

    Göran/moderatorangryy
     
  20. Elricky

    Elricky Ny medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack preciosa. Det skulle vara jättesnällt..
     
  21. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Tror helt säkert att du kan få jobb därnere, finns för många hemmasnickrade el lösningar då man totalt förlitar sig på jordfelsbrytaren.
    Du kanske initialt kan jobba med Preciosas kontakt, han är både duktig och seriös.
    Lycka til
     
  22. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Min erfarenhet av elektriker är tyvärr väldigt lik den Mixt refererar till, så jag vågar typ inte anlita en elektriker igen, för det jag skulle vilja ha gjort hemma. Det kan ju kosta precis vad som helst.

    Jag vet ingen annan hantverkare som kan ta betalt för inköp två ggr om dagen trots att de redan från början visste/borde ha vetat vad som skulle behövas, ta betalt för att lasta sin bil på morgonen eftersom de enligt försäkring inte får ha nåt av värde i den över natten, sen dessutom ta betalt för att de har en bil full med grejer, så att de inte måste handla för allt och inget-... jag blir arg bara jag tänker på det.

    Den ene killen hade inte kommit 9:30 och båda var borta 16:00, båda var borta minst en timme runt lunch med påstod att de inte tagit nån lunch, bara åkt och handlat (igen- det gjorde de ju på morgonen, eftersom de inte kom förrän över en timme senare än de skulle!? - för ETT elskåp och några strömbrytare). Och sen hotade de med inkasso om jag inte betalde fast vi had en pågående oenighet om fakturan som jag ville diskutera.
    Skitbolag.

    Nåja, med detta sagt, så tror jag ingen vill betala för sedvanlig svensk elektriker, men kan jag anlita en som tar betalt per timme och inget annat, så kan han få något mer än en spanjor.
     
    erkki gillar detta.
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    förhandla fast pris
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...