Elbilsmärke och laddplatser

• Thread starter Thread starter StefanA
  • Startdatum Startdatum
S

StefanA

Guest
Tack för all bra information om spanien här, dock undrar jag nu en annan sak, nån som vet något bra elbilsmärke samt någon sida som visar laddplatser i Sverige?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
problem med elbilar

Är också intresserad av elbilar, men tyvärr finns det fortfarande problem med dessa som måste lösas, det största problemet när det gäller elbilar brukar vara att man inte kan åka så långt med dem innan de behöver laddas upp. Det problemet är inget nytt eftersom även en bensinbil behöver laddas med jämna mellanrum. Och under årtiondena har bensinbilen blivit allt bättre på att utnyttja bränslet vi fyller på. Och vi har en distribution av bränsle som är effektiv. Fanns inte alla dessa mackar skulle det vara svårt att köra även med en bensinbil några längre sträckor.

Men problemet med en elbil som går på batterier är att dem inte är så lätta att ladda upp i alla fall med nuvarande generation av batterier. Det behövs också ganska stora batterier för att kunna köra någon längre sträcka. Så för att en elbil skall bli konkurrenskraftig måste det till ett bättre batteri som kan laddas snabbt. För själva elmotorn klarar ganska mycket även om det även där säkert kan utvecklas ännu mer. Men problemet med en elbil är krafttillförseln.

Hur skall då ett batteri vara som skall fungera i en elbil. Några idéer som jag inte vet om dem är genomförbara men som ändå är rätt kul att kasta ur sig. Ett batteri skall vara ganska litet men ändå kraftfullt. Det skall gå att åka in till en tankstation och bara byta sitt dåliga batteri mot ett nytt för att sedan fortsätta färden. Det skall gå att ladda batteriet därhemma när du inte använder bilen. Eller så skall batteriet gå att ladda upp på en mycket kort stund, till exempel på en kvart.

Eller så skulle man kunna tanka sitt batteri på samma sätt som man tankar sin bil. Man åker in till en tankstation och tankar laddat batterivatten och gör sig av med sitt gamla urladdade batterivatten. Att vi inte har elbilar med batterier som klarar några större krav beror på att det inte funnits någon efterfrågan på elbilar och på att bilindustrin inte är intresserad av att utveckla elbilar och har motarbetat allt arbete i riktning mot en elbil. För hela den nuvarande bilindustrin skulle hotas om vi fick en elbil som hade i stort sett samma prestanda som en bensinbil. Det skulle inte bara vara företagen som bygger bilarna utan allt runt omkring. Motorerna skulle bli mycket enklare och vi skulle inte behöva alla dem komplicerade motorer som idag sätts in i bilarna. Bilverkstäderna skulle bli utan jobb eftersom elbilen inte behöver lika mycket service. Hela bilbranschen skulle förändras i grunden om vi skulle gå över till elbilar istället för att fortsätta använda någon form av bensinbil.

Den kompetens som behövs för att utveckla elbilar finns inte heller inom bilindustrin. Själva bilen med bromsar och sådant kan dem utveckla men elmotorn har man ingen kunskap om. Sedan finns ingen kompetens inom fältet batterier. Det ser vi om inte annat på att dem batterier som finns i bilar inte har utvecklats ett dugg under alla år. Så om vi skall få elbilar behövs det nya entreprenörer och politiker som vågar ta klivet ur bensinbilens skugga. Om inte för annat borde en elbil vara intressant för att rädda vår miljö.

Men som en övergångsmodell för elbilar och för att få igång en produktion skulle man sätta in en motor som bara skulle se till att ladda upp bilens batteri. En motor som inte behöver utveckla särskilt många hästkrafter och som skulle kunna drivas med alternativa bränslen.

Elbilen är framtiden men den kommer att bekämpas hårt av den nuvarande bilbranschen och dess vänner bland politikerna.

Det var GM som dödade den elektriska bilen:

ETC.se: Vem dödade elbilen?

Lyckligtvis äger GM inte Toyota, som om två år kommer att sälja en modell som laddas i vägguttaget. Jag tänker inte vänta, jag har köpt hybridbilen Toyota Prius. Vem vet, med prisutvecklingen på olja kanske jag får mer betalt för den om två år än det jag betalat idag?

May Hybrid Car Sales - Demand Outstripping Supply - Hybridcar.com

En "stor" bil som drar 4,3 L/100 km tilltalar mig.

"Elbilen är ett system som passar utmärkt för miljövänlig lokal energiproduktion och uselt för den som vill ha kontroll över konsumenterna."

Last edited by a moderator:
laddplatser.se

tjena, här har du så vitt jag vet den enda sidan där du kan hitta laddplatser för att ladda /tanka på din elbil. Den är dock under uppbyggnad.
www.laddplatser.se

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Helt fantastisk bra artikel den som hette " Vem dödade elbilen?" Om det där stämmer det som Johan Ehrenberg skriver, så vilken otrolig komplott och sammansvärjning hela bil/olje-branschen är !!!!!

Nya trådar

Back
Toppen