Personliga påhopp är inte okej. Inlägg (och svar på dem ) har modererats.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
En inte helt ovanlig önskan, men kan du spanska, för det tror jag du behöver kunna. Nånstans i länken mellan språken (jag talar 4 språk) så tror jag att du måste ha med spanska, kanske hotellägaren är spansk, jag är iaf övertygad om att du aldrig kommer kunna hantera den uppgiften endast på engelska, för den behärskar inte spanjorerna särskilt bra, i regel.Hej Tommy!
Jag är intresserad av att jobba inom turismsektorn, receptionist
Ida ser att ni är ansvarsfulla nog och tar sakerna i rätt ordning, viktigt när ni är en familj.
Tanken att först få arbete och sedan flytta, låter klokt.
Klokt, men kanske inte helt enkelt, var finner man jobben på Gran Canaria från Sverige?
Du säger att du är intresserad av arbete inom turistsektorn, en bransch som jag själv har erfarenheter från, eftersom jag varit arbetsgivare och bl.a. drivit flera hotell nere på Gran Canaria.
Har anställt minst 50 skandinaver under åren De har alla haft en sak gemensamt, alla har talat ganska bra spanska för att överhuvudtaget vara aktuella för en tjänst. Språket är enligt min uppfattning prio 1, för att få ett riktigt arbete, med kontrakt och vit lön. Har haft skandinaver på de flesta avdelningarna på hotellen som varit inriktade på den skandinaviska marknaden, i reception, restaurang, men också på lite mera udda tjänster som i kök och städ.
Som arbetsgivare är det inte självklart att anställa utländsk arbetskraft, eftersom det ses med viss skepsis utav de lokalt anställda, därför blir det aldrig många tjänster för t.ex. skandinaver på ett hotell, även om gästerna är 100 % skandinaver.
Som någon tidigare redan nämnt så är den skandinaviska turistsäsongen ungefär 15 oktober - 15 april, utanför den perioden är det ännu svårare för en skandinav att hitta arbete inom turismen på ön. Det är nästan uteslutande säsongskontrakt som gäller.
Vi fick väldigt många ansökningar från skandinaver som sökte via arbetsförmedlingen i Sverige, via hotell-/restaurangskolor, sökte själva via mail/brev och sedan alla som redan var på plats och sökte personligen.
Enda större arbetsgivare som jag sett ha många svenska ungdomar anställda är på Playa del Sol i Playa Inglés.
Ja, som du förstår är det inte enkelt att få ett arbete med ett riktigt kontrakt, lönerna ligger runt 1000 - 1300 Euros efter skatt inom hosteleria på Canarias.
Föreslår att du kontaktar t.ex. Vings hotellbolag Sunwing som driver två hotell på Gran Canaria och som jag vet har svensk personal åtminstone i receptionen. TUI har också egna hotell, men jag är inte uppdaterad hur det ser ut i dag, tidigare hade de ett hotellbolag som hette NordHotels, men nu som TUI har man säkert en ny organisation.
Du kan också kolla researrangörernas hotellutbud och kontakta de hotell som verkar ha en stor andel skandinaviska gäster och erbjuda dina tjänster. Men var beredd på att första frågan blir; "¿Hablas español?" Det kanske du redan gör och då är det ju klart med den biten.
TommyD
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].