Den spanska fastighetsbubblan

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av mixt, 18 oktober 2018.

  1. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Läser just nu om historiska fastighetsbubblor i ett uppdrag jag har fått in i min verksamhet.
    Den spanska, som alltså pågick fram till 2008, var på många sätt makalös, men kan det verkligen stämma att man då kunde låna upp till 120 procent av fastighetens värde?
    Fastighetsinvesterare fick alltså inte bara pengar till att bygga fastigheten, utan också en summa direkt i handen.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Det var likadant här hemma för ett 20-30 tal år sedan, vet folk som köpte både hus, bil och möbler på ett och samma lån,,, men blev tyvärr surt för en del.
    Gäller nog att tänka lite mer långsiktigt.
     
    Last edited: 19 oktober 2018
  4. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Nästan alla var övertygade om att värdet på fastigheterna skulle fortsätta stiga och under den förutsättningen kände sig bankerna trygga med att låna ut, i mitt tycke, idiotbelopp d.v.s. priset på fastigheten + samtliga omkostnader.
    Jag ska inte utveckla vad jag anser om det men det sammanfattande ordet är "oansvarigt".
    /Helen
     
    Preciosa gillar detta.
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Inga problem att påstå att det var oansvarigt, men det är så intressant med bubblor i ekonomier oavsett om det gäller IT, boende eller satsningar på förnybart.

    Faktum är att även de generösa subventionerna till förnybar energi i Spanien bubblat rejält, även om sambanden här är avsevärt mer komplexa. Häng med: Investerare kunde för 10-15 år sedan bygga solcellsanläggning som gav en avkastning på 17 procent per år om de lånade 70 procent av insatsen.
    Eftersom vinsten var garanterad via statliga subventionerna var risknivån inte högre än om man hade köpt spanska statsobligationer i stället, trots att obligationerna bara gav fem procents avkastning på trettio år.

    En investering på 100 000 euro gav alltså 17 procents årsränta i 25 år (vilket var så länge garantin gällde) på de spanska skattebetalarnas bekostnad och en viktig orsak till de höga energipriserna i Spanien (som vad jag förstår också har elcertifikat).

    Tanken med gröna energiomställning är inte bara en omsorg om miljön. Precis som i Sverige finns det en tro om att den ska skapa fler jobb. I Spanien stimulerade regeringen fler sol- och vindkraftsinstallationer i för att minska den alarmerande arbetslösheten. Men att subventioner är ett tveeggat svärd har forskare vid Kung Juan Carlos-universitetet i Madrid kunnat visa då varje grönt jobb som tillkommit har landet förmodligen förlorat i snitt 2,2 jobb någon annanstans i ekonomin. Orsakerna var två. Dels hade stigande elpriser drivit energiintensiva företag inom stål och kemiindustri från Spanien, till Frankrike, Polen, Sydafrika och USA. Det berodde också på de program som fanns för att främja förnybara energikällor var trubbiga.

    Nu är dock Spanien ett av få länder där solcellsanläggningar faktisk har blivit lönsamma, men det borde man ju kunnat räkna ut utan de subventionerna som jag inte är emot, bara att det är för lätt för staten att slösa med dem.
    Kan ju lägga till att det är etter värre i Sverige. :(
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    2005 jobbade jag som säljare pà ett byggföretag. fick in ett par i som var 20 och 21 àr gamla. de hade precis börjat arbeta, han som golvläggare och hon pà en skofabrik, de hade inga stora besparingar, och oficiellt sà tjänade de runt 2000€ tillsammans. Däremot arbetade man ju pà den tiden med mycket svarta pengar (han fick en bonus pà x antal m2 lagda) och hon nàgot liknande, Tillsammans tjänade ca 7000€ i màn.
    De kunde utan problem betala de 10% vi krävde i reserveringsavgift, men de behövde sedan làn pà ca 100% för att täcka utgifter etc.
    lght kostade kanske 140K nàgot sàdant. De fick igenom ett làn pà 110% (sà de kunde möblera lghnt) med ett WORD dokument där det stog att dessa tjänade si och sà mycket pà ackord och var inte med i deras lönelapp. Detta dokumentet var sedan signerat av nàgon, men inga oficiella st¨mplar eller headers öht. Jag kunde själv plitat ihop detta dokumentet àt dem. Detta var dessutom inget unikt fall.
     
    teddi och mixt gillar detta.

Dela sidan

Laddar...