Deklarera uthyrning ??

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av haho1018, 24 januari 2014.

  1. haho1018

    haho1018 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 april 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Vårt juridiska ombud Scandinavian management sa under vår tid med dem att de gärna ställer upp och gör vår deklaration när det blir dags. När jag kollade detta med dem sa de att vi inte behöver deklarera förra året (vi köpte i augusti) utan först i år. Däremot skulle vi deklarera uthyrningen, men att detta inte är något de kan göra? think
    När jag mejlade Abaco Advisers får jag inte ens svar.

    Vet någon vem man kan ta hjälp av för att deklarera inkomst från uthyrning???

    Tacksam för svar!!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Det är alldeles riktigt att fastigheten som köptes i aug.-2013 inte ska deklareras förrän senast den 31/12-2014.
    rocio
     
  4. Evalin

    Evalin Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi köpte i juli 2013. Abaco ska hjälpa oss deklarera, men det ska göras först i år när det gäller alla skatter. Vi har endast schablonavdrag/skatt på uthyrningen då vi hyr ut endast till familj och släkt och i liten utsträckning. Abaco sa inget om att betala skatt för 2013 till oss iaf..
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Eftersom ni ägde fastigheten en del av år 2013 så antar jag att ni ska betala statl. fastighetsskatt för den del av året som ni ägt den. Vilket man i så fall ska göra senast den 31/12 påföljande år (2014). Men det kanske är säljaren som ska betala för hela år 2013 i ert fall. Talade ni med A'baco om detta och fick svar att ni inte skulle betala så är det väl så. Dom om någon borde väl veta.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Spanien är inte Sverige

    Det är nog få (och inga spanjorer) som deklarerar mer än schablonskatt (och knappt det heller) för uthyrning till släkt och vänner! :D

    Anders
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Inte för att vi hyr ut vår läg. men det vore roligt att veta hur denna schablonskatt beräknas. Och hur beskattas den? I den bästa av världar skulle alla som hyr ut i "näringssyfte" deklarera sin hyresintäkt på ett enkelt sätt, och med en låg skattesats. Då kanske fler skulle vara ärliga och redovisa sina inkomster. Men det ska vara enkelt att dekl. detta själv och inte röra sig om orimliga belopp i skatt.
    rocio
     
  9. Evalin

    Evalin Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Schablonskatten är ett måste vad jag förstår.. Iaf om man inte bor i Spanien.
     
  10. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Denna skatt skall betalas av de som inte hyr ut sin bostad och inte är skrivna i Spanien. En skatt för att man har förmånen att äga en bostad som man skulle kunna hyra ut!
    Som jag förstått det är skatten 24.75% av 2% av husvärdet (1,1% för hus värderade efter 1993), Husvärdet är “valor catastral” som står på skattekvittot för den kommunala husskatten (IBI).
    Skatten erläggs före slutet av påföljande år.
    Riskerna med att ej betala kan ses här. ;;;;)
    Det finns andra trådar på detta forum som är närliggande, sök på uthyrning eller se nedan.

    Anders
     
    Last edited: 24 januari 2014
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Den statliga fastighetsskatten, eller "förmånsskatten", måste alla icke residenta betala, vare sig vi hyr ut eller inte. Det är helt klart, men det jag nämnde i tidigare inlägg var att jag trodde att Evalin hyrde ut sin läg. mot betalning, låt vara till släkt och vänner, och att hon då skulle betala en "schablonskatt" för det, i stället för att deklarera den reella inkomst hon skulle erhålla, och som förstås ska deklareras separat på en särskild blankett.
    Det A'baco alltså ska dekl. för Evalin är den statl.fast.skatten=förmånsskatten=schablonskatten för 2013 och som ska betalas senast 31/12 2014. På blankett 210.
    rocio
     
    Last edited: 24 januari 2014
  13. knorring

    knorring Ny medlem

    Blev medlem:
    20 april 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Gäller 31/12 i alla delar av Spanien?
    (vi köpte på Gran Canaria för 1 år sedan)
     

Dela sidan

Laddar...