mixt
Känd medlem
Jag har "rantat" lite om Fair Medias mässkoncept Köpa bostad utomlands, en av det viktigaste kanalerna för svenskars köp av bostäder i Spanien:
Nu är det snart dags för en ny runda av Fair Medias mässkoncept "Köpa hus utomlands". I slutet av september hålls den på Stockholmsmässan i Älvsjö för att sedan turnera till fler städer i Sverige.
Köpa hus utomlands är en fascinerande tillställning. Samla ett par hundra mäklare i ett rum, bjud in ett par tusen välbeställda besökare och du har ett crescendo av lockande säljbudskap. Många köpbeslut tas här.
Spanien dominerar mässan. Inte konstigt då var fjärde fritidshus som köps av svenskar, finns på spansk mark.
Mässkonceptet har vuxit i takt med svenskarnas ökade intresse för att köpa bostad utomlands. I år lockar man med att räntorna fortfarande är låga, att fastighetspriserna också är låga, men att det är en situation som inte varar i evighet. Skynda dig att köpa, helt enkelt. Det är inte en felaktig analys.
Jag har besökt mässan flera gånger och varje gång chockats av nakna säljet som pågår. Det är inte fel i sig, bara att det är så koncentrerat och påtagligt.
För att variera mässan arrangerar Fair Media också seminarier. De är ibland bra, men lika ofta usla. Det som är dåligt med dem är att det är mäklare som talar när man egentligen vill ha en mer objektiv röst som berättar om de nationella bostadsmarknaderna.
Utöver genomgångar om de populäraste länderna brukar det även hållas seminarier om skatteplanering. Ibland är de riktigt bra och en nödvändig konsekvens i ett högskattesamhälle som det svenska.
Trots min kritik har jag förståelse för Fair Media. Mässor är kommersiella verksamheter, och har man hittat ett framgångsrikt koncept så kör man på det. Jag är alltså inte negativ mot företeelsen i sig, men det gnager att Fair Media inte på allvar vill fördjupa kunskapen om utländska fastighetsmarknader. Jag tror uppriktigt att det finns ett omfattande behov av just det nu när svenskarnas samlade förmögenhet är större än någonsin.
Vad Fair Media borde göra är att bjuda in andra typer av föreläsare, exempelvis analytiska marknadskännare som inte är kommersiellt bundna till budskapet.
Det skulle också vara en befrielse att få höra någon som osentimentalt bevakar utländska fastighetsmarknader. Var finns den verkliga tillväxten i kombination med ett härligt klimat? Varför är den demografiska utvecklingen i olika delar av världen av så stor betydelse för fastighetsmarknader på lite längre sikt? Många behöver även mer kunskap om den svenska marknaden för att får pejl på hur de utländska fungerar. Man vill ha perspektiv och det har jag inte någon gång mött på de stora antal mässeminarier jag bevittnat.
För att bredda bilden borde Fair Media också bjuda in bostadsexperter, gärna från akademin, från de länder som de flesta mäklare har sina verksamheter i. Ett nyare inslag i år är att organisationen Svenskar i världen berättar om hur man lyckas med en utlandsflytt. Det är ett steg i rätt riktning.
En annan sak som jag verkligen gillar med den här mässan är att botanisera i länder som inte den reguljära besökaren fokuserar på. Hur funkar marknaderna i Vietnam, i Österrike, i Kroatien, eller varför inte i någon outforskad del av Spanien. Det som fascinerar med fastighetsmarknader är hur nationellt betingade de ofta är. Varje land har sin egen tvist på hur bostäder omsätts. Om det kan man lära sig på Köpa hus utomlands.
Dessutom spelar en skicklig flamencogitarrist i cafeterian, berättar marknadsföringsmaterialet. Himla tur att det inte är en oskicklig
Nu är det snart dags för en ny runda av Fair Medias mässkoncept "Köpa hus utomlands". I slutet av september hålls den på Stockholmsmässan i Älvsjö för att sedan turnera till fler städer i Sverige.
Köpa hus utomlands är en fascinerande tillställning. Samla ett par hundra mäklare i ett rum, bjud in ett par tusen välbeställda besökare och du har ett crescendo av lockande säljbudskap. Många köpbeslut tas här.
Spanien dominerar mässan. Inte konstigt då var fjärde fritidshus som köps av svenskar, finns på spansk mark.
Mässkonceptet har vuxit i takt med svenskarnas ökade intresse för att köpa bostad utomlands. I år lockar man med att räntorna fortfarande är låga, att fastighetspriserna också är låga, men att det är en situation som inte varar i evighet. Skynda dig att köpa, helt enkelt. Det är inte en felaktig analys.
Jag har besökt mässan flera gånger och varje gång chockats av nakna säljet som pågår. Det är inte fel i sig, bara att det är så koncentrerat och påtagligt.
För att variera mässan arrangerar Fair Media också seminarier. De är ibland bra, men lika ofta usla. Det som är dåligt med dem är att det är mäklare som talar när man egentligen vill ha en mer objektiv röst som berättar om de nationella bostadsmarknaderna.
Utöver genomgångar om de populäraste länderna brukar det även hållas seminarier om skatteplanering. Ibland är de riktigt bra och en nödvändig konsekvens i ett högskattesamhälle som det svenska.
Trots min kritik har jag förståelse för Fair Media. Mässor är kommersiella verksamheter, och har man hittat ett framgångsrikt koncept så kör man på det. Jag är alltså inte negativ mot företeelsen i sig, men det gnager att Fair Media inte på allvar vill fördjupa kunskapen om utländska fastighetsmarknader. Jag tror uppriktigt att det finns ett omfattande behov av just det nu när svenskarnas samlade förmögenhet är större än någonsin.
Vad Fair Media borde göra är att bjuda in andra typer av föreläsare, exempelvis analytiska marknadskännare som inte är kommersiellt bundna till budskapet.
Det skulle också vara en befrielse att få höra någon som osentimentalt bevakar utländska fastighetsmarknader. Var finns den verkliga tillväxten i kombination med ett härligt klimat? Varför är den demografiska utvecklingen i olika delar av världen av så stor betydelse för fastighetsmarknader på lite längre sikt? Många behöver även mer kunskap om den svenska marknaden för att får pejl på hur de utländska fungerar. Man vill ha perspektiv och det har jag inte någon gång mött på de stora antal mässeminarier jag bevittnat.
För att bredda bilden borde Fair Media också bjuda in bostadsexperter, gärna från akademin, från de länder som de flesta mäklare har sina verksamheter i. Ett nyare inslag i år är att organisationen Svenskar i världen berättar om hur man lyckas med en utlandsflytt. Det är ett steg i rätt riktning.
En annan sak som jag verkligen gillar med den här mässan är att botanisera i länder som inte den reguljära besökaren fokuserar på. Hur funkar marknaderna i Vietnam, i Österrike, i Kroatien, eller varför inte i någon outforskad del av Spanien. Det som fascinerar med fastighetsmarknader är hur nationellt betingade de ofta är. Varje land har sin egen tvist på hur bostäder omsätts. Om det kan man lära sig på Köpa hus utomlands.
Dessutom spelar en skicklig flamencogitarrist i cafeterian, berättar marknadsföringsmaterialet. Himla tur att det inte är en oskicklig

Last edited: