DAGS FÖR RYAN BOJKOTT

DonBard

Aktiv medlem
Ryan Air stämmer anställda '
som diskuterat arbetsförhållande på ett chat-forum.
Man har ansträngt sig så till den milda grad att man
via lagföring hos Amerikans domstol tvingat till sig ip-adresserna till dem
som chattat och på så sätt avslöjat sina anställdas identitet.

Betyder bara en sak;
Detta aggressiva förfarande bevisar ju bara det alla anar.
Att man har sjuka saker att dölja. Betraktar man sina anställda som fiender och de anställdas lagliga rätt att fritt kommunicera fackliga
frågor som skadliga för bolaget bör man flytta till Ukraina eller Nordkorea
där det anses vara fullt come il faut att bära sig tölpaktigt åt mot underlydande.

Anders Kjellgren, förtroendevald representant hos
Svenska Pilotföreningen för Ryanair-piloter, är kritisk mot bolagets
sätt att behandla sin personal i intervju med Sveriges Radio och menar
att ledningen bedriver ett
”tyranniskt skräckvälde där man skrämmer sina anställda till tystnad”.

Man kan fortsätta att gynna bolaget och stärka dess ledning
i uppfattningen att deras affärsidé är korrekt.

Vi som väljer bort Ryan Air
kan att skicka ett mail till dem varje gång vi flyger med ett
annat bolag -gärna med kopia till någon i bekantskapskretsen.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Copy and paste från dagens SVD:
Sajten som används av piloter och flygpersonal kallas PPRuNE och ägs av ett amerikanskt företag.

– Det var ett sätt att uttrycka frustration och oro. Vi skrev om arbetssituationen, dålig behandling av personal, rädsla för ledningen, om tuffa flygtider där man inte har koll på sitt arbetsuppdrag. Visst ibland var vi upprörda och arga och sa saker utan att tänka klart. Vi behöver ett forum då vi inte har en facklig kommunikation med vår ledning, säger en pilot, som vill vara anonym, till Sveriges radio.

Ska vi låta anonyma styra vem vi flyger med?

Kom att tänka på en arbetskollega jag hade ett antal år tillbaka i tiden.
Det här hände i Sverige och med fackets goda minne! (Han var fackligt ansluten)
Kollegan hade haft kontakt med ett konkurrerande bolag, och fick sparken på stående fot! Fick gå på dagen!
Låt vara att vår VD, bara väntade på ett tillfälle, men ändå! (Min egen känsla av det hela)

På något sätt, har jag en känsla av att det finns mycket bullshit i luften så snart det handlar om Ryanair! Jag tror inte heller att det är min drömarbetsgivare, men de har i alla fall medfört, så att de gamla goda SAS priserna fick konkurrens till en helt annan nivå. Där har även Norwegian hjälpt till.

Vi har lastbilar och trailers som trafikerar våra Svenska vägar, som åker omkring på halvtaskiga sommarhjul mitt i vintern. Det är förare från Bulgarien, Rumänien, Moldavien, Ukraina etc. Det är oftast de man läser om som har åkt av vägen etc i tidningen!

De utför transporter för Schenker, DHL etc. för pengar som det inte ska gå att köra för!
Chauffören får en summa pengar av sin åkare, som ska räcka till drivmedel, mat etc, varvid densamme stjäl diesel runt om i landet, för att få något kvar till sig själv. (Nejdå...inget påhitt).

Vi såg nyligen läder industrin i ett TV inslag, där arbetarna gick omkring barfota i starka kemikalier! Sår på benen och en betydligt högre sjukandel än övriga! (minns inte vilket land det var, men syd ost Asien.)

Ett annat visade hur man i Kina plockade Angoraull från levande Kaniner som skrek ut sin dödsångest!
http://www.svt.se/nyheter/varlden/angorakaniner-plagas-for-sin-mjuka-pals

Ja listan kan göras lång!

Så sätt in RyanAir i lite perspektiv, och betänk att flygindustrin har varit en glamour bransch, som många nu har svårt att smälta, att det nu är glamour historia!

Det är inte så väldigt stor skillnad mellan att föra fram ett snabbtåg i 300 km/h som att sitta bakom spakarna i ett flygplan!

Det vi vet, är att RyanAir har Europas modernaste flygflotta! Bra för miljön, men även en konkurrensfördel då förbrukar mindre bränsle!
Att de aldrig har varit utsatta för en allvarlig flyg olycka. (Vi får väl hoppas att det behåller det så)

Till sist: Jag förmodar, inte 100% säker, att flygindustrin ska vara så övervakad och kontrollerad, att man kan tidigt se om någon aktör inte sköter sig!
 
Så du tycker att företag generellt ska acceptera att anställda snackar skit om bolaget på offentliga forum? Läser man DN så står det:

Enligt Kiely är det hittills fyra anonyma chattinlägg som spårats och identiferats:
Det handlar om en irländsk pilotelev, en Ryanairpilot baserat i Belgien, en Easyjetpilot baserad i Storbritannien och en ingenjör som arbetar för en konkurrent till flygbolaget Ryanair.


http://www.dn.se/ekonomi/ryanair-vi-tanker-inte-be-om-ursakt/

Notera att en av de som stäms är anställd i Ryanair, två är i konkurrerande bolag och den tredje är inte ens färdig pilot.

SPF = SAS, inte underligt att dessa, som inte klarar av normal konkurrens, hoppar på hata-Ryan-tåget.
 
Det hela beror, tycker jag, helt och hàllet pà vad de har sagt i dessa forum. Om de sagt nàgot som är ren lögn, affärshemligheter etc och skadar företaget, är det vÄl helt OK som arbetsgivare att försöka stämma dessa.

Är det däremot bara personlig kritik... eller att prata om arbetsvilkor, för det borde ju vara upp till var och en om man vill prata om sina egna villkor, är det ju helt galet att att privat företag ska kunna fà fatt i IP pà privata användare.

Tydligen sà är Ryan ett skitföretag att jobba för, men de tvingar väl knappast nàgon att arbeta hos dem, finns ju andra flygbolag att skicka sin CV till.

Man har ju läst om folk som har fàtt sparken för att skrivit skitsaker om sitt företag/chef pà facebook utan att tänka. Det har ingen reagerat mot.
 
Hos Ryan Air råder en Cowboy kultur som leds av ägaren.
Det betyder att alla som vill uppåt i organisationen försöker imponera ägaren med samma mentalitet. De som studerat företagskulturer och ledningsfilosofier känner detta väl.
Hitler hade samma ledningsfilosofi. Den starkaste vinner. Raka puckar uppifrån ned, gärna med ett blysänke. Har bolaget medvind så är denna strategi bevisligen rätt, då ökande vinster är det bästa kvittot man kan erhålla i företagsvärlden. Men strategin är farligt i motvind och kan resultera i en revolt. Än så länge går RA med vinst och ledningen tycks trivas med mediers nidbilder om bolaget och kommentarerna från ledningen är provokationer direkt inriktade mot främst facket. RA försöker på många sätt bryta nytt mark i sin jakt på kostnader
där lönerna är ju en stor del. RA använder INTE samma princip som många andra etablerare företag om årliga kostnadsökningar som sedan påförs på biljett priset tills passagerare uteblir.
Klart att sådant beteende väcker ilska, inte minst hos facket.
Själv tycker jag att RA agerar som om de talade för tonåringar med ADHD. Samtidigt tror jag att de kommunicerar med ett helt annan tonläge för myndigheter. (bortsett från ARN)
Jag har sagt det förut, men den tål att upprepas: Utan RA skulle flygbiljetterna vara betydligt dyrare hos alla bolag….
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att tillskriva Ryan Air all credit för att det relativt sett är billigare att flyga idag än 1985 är att förenkla världsbilden. De är en aktör på en marknad som oavsett om de funnits eller ej hade utvecklats åt samma håll.
 
Tycker det är bra att man själv väljer med vem man vill åka och till vilket pris, i dubbel mening....Valfrihet, kallas det visst. Och idag finns många aktörer på marknaden som har bra priser, om det nu är det man vill ha, så konkurrens finns.
Flygmarknaden kommer att som så mycket annat att reglera sig själv.
(Och vore säkerheten alltför illa skulle de inte få tillstånd att landa på svenska flygplatser.)
 
Det hela beror, tycker jag, helt och hàllet pà vad de har sagt i dessa forum. Om de sagt nàgot som är ren lögn, affärshemligheter etc och skadar företaget, är det vÄl helt OK som arbetsgivare att försöka stämma dessa.

Är det däremot bara personlig kritik... eller att prata om arbetsvilkor, för det borde ju vara upp till var och en om man vill prata om sina egna villkor, är det ju helt galet att att privat företag ska kunna fà fatt i IP pà privata användare.

Tydligen sà är Ryan ett skitföretag att jobba för, men de tvingar väl knappast nàgon att arbeta hos dem, finns ju andra flygbolag att skicka sin CV till.

Man har ju läst om folk som har fàtt sparken för att skrivit skitsaker om sitt företag/chef pà facebook utan att tänka. Det har ingen reagerat mot.

I detta fall påstods det av de berörda individerna att Ryanair inte är ett säkert bolag, att deras besättning tar onödiga risker osv. vilket är rent förtal. Att två av dessa jobbar för konkurrerande bolag tycker jag säger allt. Jag är inte heller stort fan av Ryanair och deras personalpolicy men som du säger, upp till var och en att byta arbetsgivare om man inte gillar situationen.

Avslutar med citat från SVT text:
Ryanair medger att bolaget har inlett rättsprocesser mot fyra personer som man anser har förtalat Ryanairs säkerhet. Däremot betonar man att de inte agerar mot personal som chattat om t.ex. arbetsvillkor.
 
Största orsaken till olyckor är mänskliga faktorn. Hur tror ni flygsäkerhetsmyndigheter mäter frustration, utmattning sjuktillstånd mm hos personalen. Detta är inget unikt för Ryan (T.ex är det generellt sett högre risk att flyga under perioder av tvister och konflikter kring arbetsvillkor) Alla verkar ju hålla med om att det inte är ett drömföretag att jobba i, dvs god grund för incidenter baserat på mänskliga faktorn.

I och för sig kan man ju se företeelsen att avskeda alla som är kritiska mot bolaget och säkerheten som en förbättring av säkerheten i bolaget i fråga :)
 
Riskerna med Ryan Air

Ryan Air skapar uppenbarligen debatt.
Att de fackliga aspekterna skapar ryggmärgsreaktioner
för och emot är tydligt och skymmer kanske huvudfrågan.

Frågan om säkerhet.
Även om man är förbannad på fackföreningsrörelsen och
yttrandefriheten och dessutom har priset som högsta prioritet
så bör man Inte blunda för incident-stratistiken.

Det finns mycket goda skäl till att välja bort Ryan Air.
Jag har under 30 år haft förmånen att ha haft många av
näringslivets ledande aktörer som kunder och kan bekräfta
det som all forskning om företagande visar nämligen att det är
ledarskapet som varit avgörande för framgångarna.

Ryan Airs ledning skapar risker.
Den som inte har förmågan att skapa entusiasm och arbetsglädje
och en miljö där det är en glädje att gå till jobbet varje dag ,den
personen bör inte leda företag.

Undermåligt ledarskap.
Klarar man inte av att ha en bra relation till de anställda och deras
organisationer utan istället skapar olust osäkerhet och irritation
slarvar man inte bara bort aktieägarnas pengar i form av svag produktion.

Företagsledare med aggressiv attityd skapar större risker för misstag och felaktigheter i arbetet.
Misstag som vi helst inte vill tänka på.

 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag känner både piloter och kabinpersonal på ett antal bolag och det finns alltid vissa som är missnöjda och av olika orsaker. En pilot på Ryan sade upp sig för han fick ont i magen av att jobba där. Två andra trivs jättebra och en tredje, som även känner den förstnämnda, gör allt vad hon kan för att få anställning där. SAS-piloter å sin sida lever under ständiga nedskärningshot, får färre flygtimmar varje år, lönesänkningar och försämrade pensionsvillkor. Vissa på Norwegian gillar inte sin basering eller det faktum att de är kontraktsanställda och därmed har oviss framtid i företaget. Vilka ska man flyga med då? En sak vet jag i alla fall; Alla dessa personer har säkerhet som första prioritet, allt annat läggs åt sidan när man jobbar. Samtliga bolag ger första klassens nödträning till sina besättningar och samtliga bolag följer de regler som EASA (EU) har utfärdat för flygtrafik.

Incidentstatistiken visar inte att Ryan står ut på något anmärkningsvärt sätt. Faktum är att, baserat på 30 års data, så dom har bättre statistik än SAS:

http://www.jacdec.de/jacdec_safety_ranking_2012.htm

Vill man bojkotta något specifikt bolag så får man hänvisa till politiska orsaker eller personlig moral för någon annan logisk anledning finns inte.
 
Jeg kjenner også til personer som er godt fornøyd med å jobbe i RyanAir. Kjenner også personer som er misfornøyde med å jobbe i SAS og en hel masse personer som er fornøyde med å ha en jobb i det hele tatt. En boikott av et flyseskap som RyanAir vil i verste fall skade de som jobber der og faktisk liker jobben sin.

Jeg foretrekker ikke RyanAir og flyr Norwegian når jeg kan (eller med andre selskaper). Noen ganger flyr RyanAir til rett tid fra rett sted og fortsatt til rett pris. Så da gjør jeg unntak. Ofte flyr de fra andre flyplasser enn "hovedflyplassen" og er derfor mer tilgjengelig for de som ikke bor i de store byene.

Jeg ville valgt en bedre kampsak. Som å kjøpe spansk/lokalt når man bor i Spania for eksempel. Mange som synder der og bruker tjenester og varer fra hjemlandet, selv om spanjolene sliter på mange områder og ofte har bedre alternativer enn det vi kjenner hjemmefra.
 

Nya trådar

Back
Toppen