Döden, döden....

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Lars at Ejgde, 27 november 2014.

  1. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Igår hörde jag via cafét nere på hörnet, att en av husets invånare, en äldre ensam herre från Tyskland, hade avlidit och hittats död.

    Detta satte igång tankarna till morgonkaffet och jag insåg att det här måste hända hela tiden i Spanien. Medelåldern i mina kvarter är betydligt över pensionsåldern och jag ser väldigt många "skruttiga" människor överallt.

    Sen slog det mig förstås lite senare (vid påtåren ungefär) att jäklar, det inbegriper även mig. jag är ju också en äldre skruttgubbe med diverse krämpor och åkommor. Jag kan ju också vakna upp nästa morgon som döing.

    När den tanken satt sig så började jag fundera på vad som då händer sen. Efter att någon extranjero har pustat färdigt. Det måste finnas rutiner för det här. Det kommer en svart bil och hämtar kroppen,,, någon konstaterar dödsfall,, men sen då-?

    Låt oss ponera att jag inte vaknar i morgon. Jag befinner mig här i Spanien själv och ensam. Någon hittar mig och förhoppningsvis mitt pass. Vad händer sedan.......?
    Jag är inte registrerad som boende hos några myndigheter, har inget NIE nummer och äger ingenting i Spanien. Har dock ett bankkonto med lite pengar på här.
    Det finns några anhöriga i Sverige.
    Hemförsäkringens reseskydd gäller (än så länge)
    Alla mina personliga uppgifter och kontakter finns bara på min dator, men den har inloggnings och lösenord så tveksamt om någon kan ta sig in i den.

    Kanske på plats att be om ursäkt för att jag är lite morbid när jag skriver något på forumet, första gången på länge, men det är tråkigt väder med regn och blåst nere i Malaga-regionen idag så det kan vara en bra dag att sitta vid datorn och diskutera livet (okej, döden) med andra.

    Någon som vet fortsättningen på historien ?
    L
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Lars!

    Det du skrev är det många som funderar på...
    Det är bra om man har spanskt testamente där man stipulerar vad man
    vill. Det registreras ju centralt i Spanien. Där behöver bara stå vad som ska
    hända med dina ev pengar på kontot. Notarie ska ju anlitas. Inte dyrt.
    Man kan ju ha en anvisning om att man har det i passet.
    Det gäller ju att nån hittar en om man inte har personer som man har
    ständig kontakt med så är det ju säkrare.

    Vi har i huset en man som dog för 7 år sen. Inga släktingar.
    Ingen betalar comunidad för den lilla lgheten han hade.
    Tar en evighet att få rätsida på detta utan den minsta hint om
    hur han skulle ha det. Än är det inte klart trots advokat men det mals
    långsamt. Han var inte spansk.

    Här är en länk om lite om vad som händer kan/hända:
    http://www.svenskamagasinet.nu/article.886.html
    och
    http://www.sydkusten.es/showArchiveArticle.php?articleId=9736
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=13365&sectionId=207

    Chao P thumb
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Bara den döde upptäcks så mal nog kvarnarna ungefär som hemma. Läkare måste dödförklara, ev måste polis hjälpa till att fastställa identitet och avskriva brott, borttransport till bårhus, efterlysning av släktingar och fastställande av slutlig destination...

    Sätt upp en lapp med nummer till anhöriga och försäkringsbolag på insidan av dörren där du bor ifall du skulle känna dig krasslig så underlättas ju processen :)
     
  5. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Preciosa och Noman för bra svar. Länken till svenskamagasinet säger ju det mesta man behöver veta för att våga kasta in handuken (varför säger man så?)

    L
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    De nada :)
    "Kasta in handduken":
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kasta_in_handduken

    Chao P:sol:
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej lite uppmuntran . Elaka tungor kallar Torrevieja för dödens väntrum . bottnat i att de flesta som lever här nere som bofasta eller delvis bofasta de har passerat .bäst före datum .men är ovanligt pigga och krya. när man ser till prästbetyget.De som inte kan eller vågar flyga ner hit och bosätta sig är de som myntat detta uttryck .Svenska avundsjuka när den är som sämst Krönika av Bernt Järnepalm skandinaviska bladet
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Utomordentligt lågt att sprida ett så fånigt uttryck. Det blir inte mer sanning för att det
    upprepas på allsköns obskyra forum. Typiskt åldersfixering.
    Ingen respekt för människor och olika åldrar. Inget konstigt att det är pensionärer här
    liksom i övriga Spaniens kustområden eftersom man kan försörja sig...
    Dom flesta pensionärer är fortfarande kvar i sina hemländer.

    P :eyes:
     
    Last edited: 27 november 2014
  10. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    -"Drick ur ditt glas, se döden på dig väntar,
    slipar sitt svärd och vid din tröskel står.
    Blif ej förskräckt, han blott på grafdörn gläntar,
    och slår den igen, kanske än på ett år"..
    Ur FREDMANS EPISTEL NR 30. C.M.Bellman
     

Dela sidan

Laddar...