Cykla i Barcelona

Diskussion i 'Barcelona' startad av simpan, 15 juni 2015.

  1. simpan

    simpan Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns det några som cyklar till vardags i Barcelona?

    Jag skall flytta dit nu i sommar och var sugen på och cykla istället för att ta metron till/från universitetet. Så jag undrar hur det är att cykla i Barcelona?

    Cyklar man bland bilarna eller finns det cykelbanor? Om man måste cykla längst vanliga vägen, gör man detta med livet som insats då? :cheeky

    Sen funderar jag även hur det är och parkera cyklarna, kan man göra detta typ vart man vill? Har även hört rykten om att cyklar ofta blir stulna, stämmer detta?

    Tacksam för svar graciass
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276

    Jag har inte cyklat till vardags i Barca men hyrt cykel flera gånger jag varit där (hittat ett ställe med helt ok MTB-cyklar).

    Det funkar alldeles utmärkt. Det finns cykelbanor på många ställen även om det är långt ifrån lika självklart som i Sth. Trafiken är bara något hetsigare än Sth och jag tycker att spanska bilister (överlag) har förståelse för cyklister och håller avstånd. Mer trafikerade gator kräver att man håller samma takt som bilarna och som vanligt när det gäller cykling i städer så måste man vara som mest uppmärksam på fotgängare och parkerade bilars dörrar som plötsligt öppnas.

    Är man inte så van vid stadscykling får kan man välja mindre gator med färre bilar.

    Fantastiskt att cykla i bergen ovanför staden, Olympiaberget är också en utmaning.

    Stöldrisken är mycket hög och det syns på de kraftiga kedjelås som många använder. Jag tog alltid in min dyra hyrcykeln på hotellrummet eller i hotellets förråd. Går inte att lämna dyra cyklar ute över natten.
     
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Om du bor i BCN föreslår jag att du skaffar Bicing. Kommunala lånecyklar som gör att du slipper problem med parkering på stan och förvaring hemma. De finns överallt, kostar runt €50 per år men kräver att man är skriven i stan. Du får också karta över bästa cykelgatorna. En nackdel är att du inte får ha längre än 30 min till skolan för att cykla "gratis".
     

Dela sidan

Laddar...