Corona

Diskussion i 'Spanien' startad av mixt, 26 februari 2020.

  1. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ingen att idé att förmedla antal längre. Nu handlar det om tilltagande eller avtagande spridningstakt.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Blogg dag 12 av karantänen från Sydkusten om Coronas framfart och aningslösheten (min anm) under veckorna bakåt...
    8 mars blev 3 kvinnliga ministrar och regeringschefens hustru smittade (nu också den senares föräldrar)

    https://www.sydkusten.es/sk/242/a/28494/inte-bara-covid-19-som-smittar/

    9000 Guardia Civilpoliser smittade enl uppgift Spaniaavisen...fattas skyddsutrustning...
     
    Last edited: 26 mars 2020
  4. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    mixt gillar detta.
  5. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Undra när vi som tillhör riskgruppen kan röra oss fritt i Spanien? Vaccin verkar ju dröja.
    Utan vaccin så kan man ju ha otur och bli smittad om inte viruset är utrotat.
    Tvivlar på att det blir möjligt till hösten om ett år är nog mer realistiskt. Jag sa upp mig för att pensionera mig i juni.
    Drog tillbaka uppsägningen, jag kan lika väl jobba när jag ändå sitter hemma. Man kan ju inget annat göra än att avvakta och se hur det utvecklar sig.
     
    Cameo och Preciosa gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man behöver inte ens vara i riskgrupp...(jodå, jag x 3) men man läser att unga också råkar illa ut.
    Om karantänen som nu "förstärkts" med 9 dagar som alla arbetande måste stanna hemma utom nödvändigt
    sådant t o m 9.4 och vi andra t o m 11.4 släpps lösa...utopi skulle jag tro men nog skulle man ha en rädsla då
    alla samlas på våra stamställen och är yra av glädje...jag törs nog inte dra i väg så fort...men om - så blir det väl
    andra sorts restriktioner. Men som sagt...verkar nog inte gå vägen om man ska vara pessimíst...

    Varför det gått som gått i Spanien enl DN:
    https://www.dn.se/ledare/gunnar-jonsson-de-odesdigra-misstagen-som-forvarrade-spaniens-coronakris/
    Här är nyaste hemska siffror och notiser...
    https://www.sydkusten.es/sk/11/a/28357/fortlopande-information/
     
    Last edited: 30 mars 2020
  8. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag har också funderat i samma banor, kring mina föräldrar som är i 90 årsåldern men pigga. Nu har de husarrest och får inte träffa barn eller barnbarn. Jag handlar åt dem och ställer kassarna utanför dörren, och har ordnat så jag har deras mobila bankIDn och fullmakter för att kunna ordna andra ärenden. Men de mår verkligen inte bra av isoleringen och passiviteten. Som det ser ut är risken att de måste isolera sig tills det finns vaccin, vilket ta rminst ett år eller troligast mer. Är ju inte ett roligt sätt att tillbringa sina sista år... :-(
     
    Preciosa gillar detta.
  9. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Ursäkta om jag blir tjatig, men den här boken är riktigt läsvärd. Jag har inte läst ut den ännu. Föredrar att läsa lite per dag.
    https://cdon.se/bocker/amor-towles/...=3436776475660892332f1f912b259243&fo_s=gplase
    Går säkert att köpa från andra kanaler för lägre pris.
    Den har väldigt litet med influensan att göra egentligen. Enda likheten är att greven inte får lämna byggnaden. Men, han finner en ny tillvaro eller hur man nu skall säga.

    Jag kan rekommendera the Guardian för information angående pandemin än så länge.

    En sådan här nyhet är inget man vill läsa. Förhoppningsvis den sista på samma tema.
    https://www.eldia.es/sucesos/2020/03/29/enfermera-quita-vida-haberse-infectado/1065418.html

    Angående pandemin så kan man sprida viruset om man rör sig även om man själv är frisk. Det räcker att ha rört vid något där någon nyst eller viruset hamnat på annat vist. Så res inte omkring mer än nödvändigt!
     
  10. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Eftersom bostadsmarknaden tagit stopp p.g.a coronan, finns de några indikationer på hur närmaste året efter ser ut?
    Tänkte på er som är mäklare eller insatta, eller famlar alla i blindo inför framtiden?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. PEB

    PEB Ny medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    15
    Flockimmunitet kommer bidra till att det blir säkrare för personer i riskgruppen att röra sig fritt igen.
    KpMR4W2O0A-Z0q-vEUIt5AIsRiI-jpg.jpg
     
    Los Suecos och teddi gillar detta.
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  14. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Om man drar det här med flockimmunitet till sin spets borde det innebära att Italien och Spanien snart kommer vara de bästa platserna att befinna sig på i Europa för personer som befinner sig i en riskgrupp, eftersom det där då finns så många immuna i flocken. Medan för de länder som varit mer skonade från viruset – not so much.
     
  15. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    De kanske gör det nästa gång om det visar sig att den svenska modellen är den rätta vägen att gå.
    Det vet vi inte förrän vi har facit, eller?
     
  16. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Nu vet man ju inte om man blir immun.Sedan är experterna eniga om att covid-19 kommer tillbaka. Det vi kan göra är att dra ut på det så sjukvården klarar sig så bra som det går och hoppas på ett vaccin eller läkemedel som lindrar. Ska Spanjorerna sitta inne tills det finns vaccin eller läkemedel? Det kanske tar år innan det finns.
    Väldigt enkelt beslut att besluta om lockdown svårare att vara följsam och agera när det är rätt läge.
     
  17. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Det var den hemskaste cynism jag läst om.Vad är du för en grym människa som tycker alla gamla ,sjuka och dom som har ett nedsatt immunförsvar kan stryka med så befolkningen bara utgörs av yngre och helt befriade från några sjukdomar.Är det ett aprilskämt och isåfall dåligt
     
    Los Suecos gillar detta.
  18. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Om man vill vara tydlig ska man till att börja med inte försöka vara ironisk. Du registrerade dig på detta forum tidigare idag och har sedan dess hunnit skriva inte mindre än sex inlägg om svensk sjukvårdspolitik. Nu är ju det här faktiskt Spanienforum. Det finns många ställen där man kan diskutera detta ämne, men det här är knappast rätt plats. Jag skulle tro att någon moderator snart kommer att börja rensa bland inläggen.
     
    DiBo, Dick, Sharky och 2 andra gillar detta.
  19. del norte

    del norte Ny medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja du lotta -58!
    Av ditt medlemsnamn att döma förmodar jag att du född -58. då har du kanske inga gamla föräldrar kvar som kan stryka med i denna pandemi.
    och det är väl tur, dels för att dom slipper lida men framförallt slipper dom läsa dina inlägg.
    Möjligen har du kanske barn eller barnbarn. låt oss för deras skull hoppas att dom inte har några underliggande sjukdomar som dom inte vet om så att dom inte stryker med den här gången. Fast jag vet inte, OM dom skulle ha det kanske det är som du verkar tänka, bäst att upptäcka det nu så tidigt som möjligt så att dom inte kostar samhället massa onödiga pengar i framtiden, eller?
     
    Reskermo, Sharky, Louis och 1 annan gillar detta.
  20. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Vem är det du citerar som påstår att avsikten med att smitta ner befolkningen är att samhällsekonomin tjänar på att låta folk dö,Sverige blir en vinnare till slut.Jag har då aldrig hört detta ,men det påstår du och du är nog ensam i ditt struntprat
     
    Reskermo gillar detta.
  21. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Har raderat samtliga inlägg av frk Lotta58. Och kommer så göra om det kommer fler. Det är inte rätt tid att raljera när människor är svårt sjuka och dör, och andra får sin tillvaro ställd på ända i ett förändrat samhälle. Inte heller hör svensk politik hemma i forumet.
     
    DiBo, CalleH, Dick och 6 andra gillar detta.
  22. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Plockade denna graf från dagens vlogg av Sydkustens Mats Björkman som alltså visar att det inte är så farligt med antal smittade utmed kusterna. Övht tycks inte de turisttäta områdena var hårt utsatta. Mats fokuserar som vanligt Solkusten, men här syns tydligt att inte heller Valencia har många smittade i förhållande till folkmängd jämfört med de hårdast drabbade regionerna. Hela inslaget kan ses här:


    upload_2020-4-2_8-29-13.png
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Mats Snow gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...