Checklista

Nellie

Ny medlem
Försöker göra en checklista på saker jag behöver göra inför flytten. Hjälp mig gärna!

Fixa:
NIE-nummer
Hyreskontrakt
Autogiro på alla räkningar i Sverige
Bankkonto
Reg. sig i kommunen
Försäkringar: hem, sjuk/olycksfall/dödsfall, bil. Säga upp försäkringarna i Sverige??
Elabonnemang
Vattenabonnemang
Tv/Telefon/Internet abonnemang
Köpa bil (bilskatt, bilförsäkring)
Residencia
Rabiesspruta + pass till hundarna

Ta med:
Utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister
Ägarbevis på bilen (om den ska med)
Skattebesked tre år tillbaka
Äktenskapsbevis
Körkort
Försäkringsintyg
Bevis på att du är ägare till den egendom du tar med dig
Anställningskontrakt
Vaccinationsintyg
Skolbetyg
Anställningsbetyg
Intyg från banken om ekonomisk status (behövs det???)
Passfoton
Personbevis eng text, stämplat och underskrivet

spainsmile

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du skall köpa spanskreggad bil och försäkra så krävde i alla fall Mapfre(spanskt försäkringsbolag) intyg på skadefria år från mitt svenska bolag. Bara ringa ditt nuvarande försäkringsbolag och be om ett, mitt var på engelska och fungerade utan problem.

/ Perra

Om du skall köpa spanskreggad bil och försäkra så krävde i alla fall Mapfre(spanskt försäkringsbolag) intyg på skadefria år från mitt svenska bolag. Bara ringa ditt nuvarande försäkringsbolag och be om ett, mitt var på engelska och fungerade utan problem.

/ Perra

Men se för guds skull till att försäkringsbolaget stämplar intyget, annars gäller det inte ! :D

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

/ Perra

Va! jag fick bara frågan från mitt försäkringsbolag om jag hade full bonus i Sverige och svara ja eftersom det är så och fick därför detta också i Spanien. Mitt försäkringsbolag både för huset och bilen är Easy Cover Insurance och har ett svenskt kontor vid Torremarina och han som sitter där heter Lars Fryksäter och kan varmt rekommendera dessa.

//Eckhoff

Mitt intyg var ostämplat..

Har man väl igen när något händer..det är då de börjar leta i ALLA STORA arkiv och man får nedsatt ersättning för stämpeln saknas:p

/ Perra

Hej!
Vartenda ord som Eckhoff skriver i sitt inlägg kunde ha varit dikterat av mig .
rocio

Det är sant med stämpeln. Jag fick ett intyg på Engelska om 17 skadefria år, En vänlig men bestämd kundservicemedarbetare på Linea Directa kom tillbaka om just stämpeln. (Obs ingen Apostille, det blev en stämpel från ett lokalt LF kontor med bara ett ortsnamn och datum.) Det finns inga absoluta sanningar i Spanien, åtminstone inte lika många som i Sverige. Premien blev i.o.f.s 40% billigare än för förre ägaren av bilen så det var värt lite extra besvär.

Hej Noman!
Dom har tydligen lite varierande direktiv på olika förs.bolag. Det är väl bara att göra som dom säger om det inte är svårare än att skaffa ett intyg som i ditt fall. Vi fick full bonus hos Easy Cover (Reale Autos SA) utan intyg och betalade nu i april 291.74€ i helförsäkr. för en Ford Ka - 2012 . Jag vet inte om det var det billigaste förs.bol. men det är bra att tala med en svensk förs.man. Särskilt när vi blev påkörda av en varubil när vi stod parkerade med vår bil som då endast var en vecka gammal. Turligt nog blev det bara en encentimeters bred skråma, men den fixades omgående. I detta fall betalade givetvis varubilens ägares förs.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen