Byggvaror

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Cristiano, 17 februari 2018.

  1. Cristiano

    Cristiano Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå
    Jag skulle vilja veta hur det funkar med näthandel på ön. Funkar correon bra och hur dyrt är det att köpa från utlandet, dvs frakt, tull(?) etc.
    Eller är färg och annat renoveringsmaterial bättre att köpa på plats?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Öarna är ju frihandelsområde och momsen är ju lägre eller ingen alls.
    Men någon mer insatt boende borde svara.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nackdelen med att bo på en ö är att det är svårt att få tag på udda varor. Då är näthandel ett bra komplement. Näthandlar man för mer än ca 20 Euro, kan man tvingas betala en tullavgift - helt slumpmässigt. Under några år har politikerna talat om att höja gränsen till 160 Euro. Det som utmärker en politiker är att de parta mycket men gör litet.
     
  5. Cristiano

    Cristiano Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    jaha, så örhängen från kina för 1 kr kan lätt bli dyra då? vad händer med större kvantiteter? finns d en värdegräns?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag vet inte vad det är för byggvaror du ska köpa, men typ färg och klinker och liknande skulle jag köpa lokalt.

    Men generellt fungerar det mycket bra att beställa saker via nätet. Vi beställer mycket saker av olika slag, och så det kommer väl i snitt ett paket i veckan eller så. (Oftast lite stötvis.) Brevbäraren kan till och med mitt NIE-nummer utantill...
    Tull och Moms hanteras lite olika... i princip ska det väl ha med värdet att göra, men i min erfarenhet så, om den vanliga brevbäraren kommer med det, dvs att det är ett litet paket, så blir det ingen extra kostnad, oavsett värde.
    Men är det ett större paket, så de måste köra ut det med bil, så blir det moms på det hela. Samma sak om mottagaren är min firma - då blir det alltid moms på det, oavsett värde.
    Men posten tar inget - eller väldigt lite - i extra avgift utöver momsen. Om man får saker skickade med andra fraktfirmor - vilket jag *starkt* rekommenderar att INTE göra - så tillkommer en kostnad på runt €30 - PLUS momsen. Och det tillkommer *alltid* när det är andra som levererar än Posten, PLUS att det oftast tar längre tid (!), och är bökigare, för de måste ringa innan och få vägbeskrivning etc.
    Så se till att det är Posten som hanterar leveranserna, inga andra fraktbolag.

    När vi renoverade så köptes allt "vanligt" byggmaterial lokalt, medan jag beställde en del saker via nätet som inte gick att få tag på lokalt, eller var dyrare lokalt, eller inte gick att få "rätt" stil. Jag gick till och med så långt att jag beställde ett par specialgjorda ytterdörrar och ett antal fönstergaller från Kina... men det skulle jag inte göra om, det blev MYCKET mera stök än det var värt. (Förtydligande - det stöket var orsakat av Kineserna, inte i den här änden.)
    Men jag beställde också en hel del saker såsom vattenkranar, strömbrytare i stil som inte finns här, och även en typ av varmvattenberedare som visserligen gick att få tag på här, men som var €100 billigare att beställa från Italien.
     
    Last edited: 19 februari 2018
    erkki och Los Suecos gillar detta.
  8. Cristiano

    Cristiano Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    grymt bra svar. tusen tack
     

Dela sidan

Laddar...