BRA MED SKATT PÅ UTHYRNING

Diskussion i 'Spanien' startad av DonBard, 4 januari 2014.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja folk bryr sig inte om att det kostar med AC om man hyr. Inte heller bruk av varmvatten :)
    Men kan ni inte ha som flera jag vet som hyr ut -
    ha en gräns vad det gäller el.
    Överstiger den en viss summa får man betala extra som hyresgäst.
    Säkert svårt att hålla reda på om man inte har egen mätare vid
    många korttidsuthyrningar antagligen...

    Chao P :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Visst är detta det bästa,men jag och säkert fler bor i lägenhet och har ingen elmätare där så verkar smart med en myntmätare för AC.Kanske någon mer som har det?
     
  4. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Först vill jag önska en god start på 2014 till alla!
    Här i Göteborg har det regnat nästan varje dag hela jul och nyårsledigheten. Man ser inte skillnad på dag och natt, fm eller kväll...:(

    Tittar på Preciosas blogg och ser att ni nere i Torrevieja haft det betydligt behagligare...:)
    Härligt för er...

    Jag har en fråga till er som hyr ut. Tycker ni att det är värt det? Hur blir slitaget efter ett tag? Man kan ju inte välja sina hyresgäster om man går via en förening. Vi är i valet och kvalet. Nu vill man göra fint och kunna nyttja det mycket själva, samtidigt står det tomt mycket och det finns nackdelar med det också, så som att området blir mer dött mm.

    Lite tänker jag att man får byta ut alla möbler, måla om mm. Upplever ni att det är så? Jag tänker också sand, solskyddskräm, vin....

    Trevlig trettondagsafton:):) hälsar Emma
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo det är smart men hjälper ju inte när "dom" står i duschen en timme var
    flera ggr om dagen :D
    Vet en som satt in egen mätare men hur...ska fråga.

    MásAmigos tar ju extra avgift av folk...tex 100E får gas/el/vatten
    uppgå till vid månadshyra och 50E får det uppgå till på veckohyra.
    Sen efterdebiteras dom om det överstiger det. Undra hur dom bär sig åt?
    Man kan ju iaf "hota" med det.
    En lgh som vi hyr när det kommer ner nån har också detta med extra avgift.
    Kommer inte ihåg gränsen...

    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej Emma!
    Jag kan bara svara för mig själv,och jag väljer själv mina hyresgäster och är därmed ganska kräsen,har förmedlingföretag som sköter in/utcheck samt städfirma.Hyr helst ut till pensionärer,aldrig fler än 4st.
    Jag har nog haft tur trots påkostade skinnmöbler,Laptop till låns för internet mm.Det som hänt är ju mindre slitage,visst porslin som gått sönder och det får man räkna med.Nu har jag ett flertal återkommande som jag känner och då är det extra bra
    Rik blir man dock inte på det,man skall ju betala för el,va provision till förmedlingsföretag,annonsering samt att inte förglömma skatt på intäkten.
    Dels hyr jag helst inte ut på månadsbasis under lågsäsong då det finns för många lågprisuthyrare
    Det var lite av mina 5 års erfarenheter
     
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Hyr inte ut själv. Jag känner flera som gör det. De bor inte själva i lägenheten, köper billigast av allt, möbler, vitvaror mm och kör allt i botten.
    Eftersom jag själv bor flera månader om året och har mycket personliga saker tycker jag inte det är värt det. Mycket goda vänner får låna lägenheten men det kostar inget, de brukar köpa något till lägenheten istället...
     
  9. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Uthyrning!

    Jag och familjen har i ca 20 års tid ofta åkt utomlands och i och för sig ordnat flyg och hotell själva, bra sådana, med strandläge och ofta pool (barnen gillade det) Vi har åkt när det varit skollov och alltid hyrt en större lägenhet med minst två rum och kök eller två dubbelrum. Men vi har aldrig betalat så mycket som 25-30 000 ens för två veckor. Kanske har vi närmat oss 18-20000 för två veckor
    och då har ofta en rejäl frukost ingått. Detta bl.a på Cypern, Mallorca, Cran Canaria, Korsica, Sardinien och olika platser i Grekland.
    Men diskussionen här på forumet är spännande och det finns ju många vinklingar.
    Nu har vi vår lilla sommarstuga (året runt stuga) i Torre och är så nöjda med det.
     
  10. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Semesterresor finns såklart till alla priser och standard.

    Det som vi ser fram emot är ett mer permanent semesterboende, där man lär känna grannar, omgivning och hittar sina favoritställen.:)
    Det ska bli så roligt! Och någonting nytt efter alla charterresor.

    Vi har ofta rest själva och hyrt via Sembo. Då har vi nog landat på ca 25000 kr för ca 2 veckor. Men vi har också åkt med Ving, tex sommaren 2012, och då betalade vi drygt 40 000 kr för en vecka på Sunwing/Mallorca!

    Får se om det blir någon uthyrning framöver..
    Hälsning från Emma :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Lovar Louise att hålla dig uppdaterad thumb
     
  13. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Hej och god fortsättning själv!

    Precis som någon skrivit tidigare så är det inget man man blir rik på efter avgifter, skatt mm är betalt. Slitage blir det ju sakta men säkert fast man kanske inte själv märker det beroende på hur ofta man själv är där. Möblerna har klarat sig mycket bra men ett visst svinn på porslin är det ju. Sedan har en iPhonepelare sett sina bästa dagar.

    Även vi har vissa "krav" på vilka vi vill skall hyra och det är även så för oss att max antalet är 4 personer, helst pensionärer eller familj med vuxna barn. Rök och djurfritt såklart.
    Det som är det svåra är just el och vattenkostnaderna...dom kan bli väldigt "spännande" :eek:

    Om du ser det som ett sätt att finansiera köpet så tror jag du skall släppa tanken ganska snabbt i nuläget iaf.

    Hadet gôtt från Torrevieja :sol:
     
  14. GaryGary

    GaryGary Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi har en fristående villa med egen pool. Allt renoverat och nytt sedan 2011. Vi hyr ut hela sommaren till mestadels barnfamiljer genom en engelsk firma som gör att vi inte har direktkontakt med någon gäst, men vi hoppas ändå att vårt påkostade fina hem skapar en ansvarskänsla hos besökarna. Det tycks så än så länge.
    Slitaget har varit minimalt och någon enstaka har "ertappats" med poolbelysningen tänd och rutorna nere medan AC'n gick på högvarv. Vidare var det någon som tjuvade till sig 4 extra dagar som "kompensation" för att ett parasol blåst sönder. Vår handyman kommer oanmäld 2 ggr/veckan och fixar trädgård och pool.
    Vi har även hyrt hus tidigare av ägare som försöker hålla sig flytande till att en försäljning kan komma till stånd. Inte så mysigt.
    Som tidigare talare anfört så är det ju ingen lysande direktavkastning, men ger ett bidrag till det löpande och gör att vi inte behöver prioritera bort seglingen i Sverige och njuta av vinterloven i den relativa hettan här i Spanien.
     
  15. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Jo vi satte in en elmätare och har en loggbok liggande i huset. Nu hyr vi förvisso bara ut till vänner och bekanta samt släckt men våra gäster får betala för sin strömförbrukning och på detta viset blir dom lite sparsammare. sedan rapporterar dom bara mätarställningen till oss. Jag köpte den i Sverige och lät en elektriker montera den till oss men dom finns att köpa i Spanien också. Har fungerat klockrent hitintills.

    //Eckhoff
     
  16. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej,

    Lite mer info till er som undrade hur EURO Coin meter ser ut, och var man köper etc.
    http://hyra-i-nerja.se/lagenhet-r0259-2/r0259-sida-3.html

    Bilder på Luftvärempump och EURO coin meter.

    Finns även en länk till Cooltech som utförde leverans och installation av systemet!
    Dela aldrig på de två:) System ansvar!

    Nästa steg för min del, blir ett solvärmesystem för varmvatten! Både miljövänligt och ekonomiskt!
     
  17. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Tackar! thumb

    Hittade lite info om detta för oss som bor i Torrevieja/Alicante regionen


    Pre Payment Electricity Meters

    Postby KarenJones » Tue, 13 Apr 2010, 12:36
    WE SUPPLY AND INSTALL PRE PAYMENT ELECTRICITY METERS.
    CAN BE FITTED TO NEW OR EXISTING AIR CONDITIONING UNITS

    VERY EASY TO USE, IDEAL FOR RENTED PROPERTIES

    CONTACT US FOR FURTHER DETAILS
    COOL AND SECURE AIR CONDITIONING SERVICES
    0034 678845991
    KAREN JONES


    Har även fått fram deras hemsida
    http://www.coolandsecureaircon.com/

    Mail: [email protected]
     

Dela sidan

Laddar...