Det är både dumt och ett förråande sätt att angripa fattigdomen att slänga folk ur sina bostäder. I Sverige finns ett mycket stort "skamfläck", hur man behandlar skuldsätta personer, även sk. "evighetsgälldenärer". Ingen civilicerad land borde behandla sina medborgare på det viset, oavsett hur de hamnat i skuld. (De flesta undersökningar i ämnet visar att de vanligaste orsakerna är dödsfall, arbetslöshet, sjukdom, skillmässa, förlorad rättegång.
Sällan kontokortsskulder, slöseri, ansvarslöshet, slarv mm. som folk i allmänhet tror.) Vi har något som heter skuldsaneringsprogram, men det är bara rökridåer, och få har chans att få hjälp.
Tyvärr är detta så stort ämne att det är svårt i det här forumet att förklara alla rutna detaljer som är inbakade däri. Kortfattat kan jag säga att eliten vill behålla systemet med evighetsgälldenärerna då affärerna är omfattande med skulderna. Bla. används dessa som skatteavdrag och säljs vidare för andra som behöver avdrag. (vi andra, skattebetalare får betala på det sättet mer, än om vi skulle betala den skyldigas skulder!!)
Jag hoppas att de tjänsteman som man ber utföra "ovärdiga" uppdrag, som tex att vräka folk från sina bostäder, vägrar att göra detta.
Det heter civilkurage, och jag tycker vi skall lyfta hatten till de få som har modet!