Bo halva året i Nerja, hyra 2-3 månader vår och höst?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av tranquilo, 8 mars 2017.

  1. tranquilo

    tranquilo Ny medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla glada! :)

    Det här är mitt första inlägg, jag hoppas att ´jag har lagt det på rätt ställe.

    Jag och min sambo har långtgående planer på att byta halva året i Sverige mot sol, värme och en ny livsstil. I dagsläget bor vi i en storstad i Sverige och känner att vi inte riktigt kan ta till vara på dagen som vi vill och att 5-6 veckor på sommaren och nån vecka kring jul är för lite semester. Vi har jobbat hårt i livet och känner att vi vill varva ner och ta till vara på tiden mer. Vi gillar att vara i naturen, bada, surfa, gå promenader, åka skidor osv. Efter att ha kollat runt väldigt mycket så har vi fastnat för Nerja som verkar ha otroligt bra förutsättningar för det vi söker och väldigt fin natur vilket vi uppskattar.

    Vi lever väldigt billigt idag då vårat liv inte kräver stora kostnader för att vi skall kunna göra det vi vill. Mat/hushåll totalt 3000kr/mån för båda tex. Ingen av oss jobbar heltid i dagsläget och vi har därför låga löner och kostnader. Det vi börjat fundera över är att lägga upp en plan för att jobba vidare som vi gör och samtidigt på semestrar kolla upp olika ställen och om 7år (då är vi i 40-årsåldern) dra ner på arbetet och leva det liv vi vill leva.

    Tanken vi har är alltså att spendera sommaren i Sverige, höst (2-3mån) i spanien, vintern i Sverige, vår (2-3mån) i spanien. Frågan är om det är möjligt? Våra frågor är:

    1. Kan man hyra lägenhet i Nerja endast 2-3 månader, säg okt-dec. Om det går vad kostar i så fall en etta på 20-40m2 med balkong/terass, gångavstånd till hav och centrum? Vad kostar samma lägenhet på våren, säg mars-maj? Är det svårt att få tag på lägenheter då?

    2. Är det lättare/billigare att hyra andra månader om man bara vill hyra 2-3 månader?

    3. Alternativt, vad skulle det kosta att hyra samma lägenhet per år?

    Jag förstår att det kanske är svårt att svara på frågorna exakt, men söker mer ett generellt svar för att komma vidare i tankarna. Jag har kollat och läst på forumet men länka gärna till trådar jag missat och ni behöver absolut inte svara om ni inte orkar. Fråga gärna om jag behöver komplettera med något.

    Tack på förhand! :)

    / Med vänlig hälsning / t.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Hej
    Nu kan jag inget om Nerja men min generella bild är att under dom perioderna som ni vill hyra står det väldigt mycket tomt.
    Jag tror att det finns hus/lgh där ägaren tycker att det är bättre att få in några kronor än inga alls.
    Därav så tror jag att pris diffen är stor och jag tror mer att det gäller att hitta rätt uthyrare.
    Sök på nätet samt se efter skyltar på plats och bygg upp en lista.
    Sen är det bara att ringa, maila samt pruta.
    Tror det finns massor med länkar här om du söker i forumet.
     
  4. Jensl

    Jensl Ny medlem

    Blev medlem:
    21 april 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

Dela sidan

Laddar...