Besprutningsmedel och antibiotika

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 6 november 2018.

1. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    530
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Åtminstone i Frankrike Preciosa.
    Du skriver själv om att det skiljer i antibiotika användning mellan länder och det är nog inte det enda som skiljer.
    Det är svårt det här och gäller att hålla isär begreppen även om jag inte tror det är negativt med ekologisk mat.
    Däremot är den inte alltid miljövänlig som många tror.
    Som vanligt gäller det att hålla isär begreppen ;)

4. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    530
    ¡No comprendo!
    Förklara vad du menar...att Frankrike har större areal att bruka eller?
    Jag skrev bara vad det står i artikeln tycker jag.
    Vad det gäller ekologiskt så är nog inte allt som man tror men
    mindre gift i kroppen är ju bra oavsett...Jag har för mycket av cancer
    runt omkring mig just nu så griper efter halmstrån...
    Chao P

5. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Vad jag menar med Frankrike?
    Men det står att det är en Fransk studie som följde 70000 fransmän under 4år.
    Har du inte läst den?
    Man har alltså jämfört fransk mat och inte spansk eller svensk eller något annat lands.
    Som jag skrev så tror jag inte att det är negativt med ekologisk mat men vi vet även att det skiljer både i kost och dryck mellan länder.
    Cancern är knepig och vad det gäller franska studien så vore det intressant att veta hur många som var rökare tex.
    Man kan anta att dom som äter ekologiskt kanske redan förstått risken med att röka.
    Läste senast något om att det var bra att äta jordgubbar.
    Har för mig att det var något ämne som gjorde att färre celler delades och då minskade risken för cancer.
    Men det där måste du nog googla på för det här jag bara ett vagt minne av och kan minnas fel.

Last edited: 12 november 2018 kl 15:16
  6. SpainBrain

SpainBrain Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Lite stora rubriker, vad är budskapet- att man inte äter hälsosamt i Spanien? Att man kan äta bättre? Spanien ligger bra till gällande den biten och som Anca påpekade kanske man ska läsa igenom vad det är man länkar till.

7. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Jag tror budskapet bara var att man kanske kan påverka cancer via kosten och det tror nog även jag utan undrade lite över vad som egentligen undersökningen visade.
    Jag är alltid källkritisk och undrar alltid vad man vill visa och vem som har betalt forskarna osv.
    Det jag tror om människor som äter ekologiskt är att dom generellt sett är mån om sin hälsa och äter bra och dricker måttligt samt tränar eller håller igång med promenader osv.
    Men det är bara vad jag tror och då kan jag tänka mig att den gruppen drabbas lindrigare.
    Jag har i mitt yrke stött på en del människor som äter dieter för att gå ner i vikt och även om det är något helt annat så finns det en intressant iakttagelse man gör om man pratar med dom.
    Och det är att när man följer dieten så har man slutat med colan på eftermiddagen eller tar någon öl mindre för att inte tala om bullen till fikat eller godiset i soffan.
    Sen om det är det man äter i dieten eller om det är det man inte äter som hjälper en att gå ner i vikt kan man diskutera.
    Däremot så tror jag att en diet hjälper många att sluta med colan och bullen osv.
    Men med den här studien så tror jag att det finns mer än bara ekologisk mat bakom men jag är övertygad om att det hjälper om vi äter rätt och kanske även rätt mängd.

8. Katt arina

Katt arina Känd medlem Staff Member

Mottagna gillanden:
    339
    Ekologiskt handlar om produktionssätt, dvs att framställningen skett på ett i förhållande till ekosystemet hållbart sätt. Det finns säkerligen ekologiska produkter där produktionen även påverkar kvaliteten på maten, men det är inte självklart. Jag läste ex idag att ekologiskt ris och råris visat sig innehålla så höga halter arsenik att vissa produkter dragits bort från marknaden.

9. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Ja den är inte rolig.
    Vi har börjat skölja allt ris innan vi kokar det.
    Vet inte om det hjälper men vi gör det iallafall.

Dela sidan

Laddar...