Besprutningsmedel och antibiotika

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 6 november 2018.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Åtminstone i Frankrike Preciosa.
    Du skriver själv om att det skiljer i antibiotika användning mellan länder och det är nog inte det enda som skiljer.
    Det är svårt det här och gäller att hålla isär begreppen även om jag inte tror det är negativt med ekologisk mat.
    Däremot är den inte alltid miljövänlig som många tror.
    Som vanligt gäller det att hålla isär begreppen ;)
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    ¡No comprendo!
    Förklara vad du menar...att Frankrike har större areal att bruka eller?
    Jag skrev bara vad det står i artikeln tycker jag.
    Vad det gäller ekologiskt så är nog inte allt som man tror men
    mindre gift i kroppen är ju bra oavsett...Jag har för mycket av cancer
    runt omkring mig just nu så griper efter halmstrån...
    Chao P
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vad jag menar med Frankrike?
    Men det står att det är en Fransk studie som följde 70000 fransmän under 4år.
    Har du inte läst den?
    Man har alltså jämfört fransk mat och inte spansk eller svensk eller något annat lands.
    Som jag skrev så tror jag inte att det är negativt med ekologisk mat men vi vet även att det skiljer både i kost och dryck mellan länder.
    Cancern är knepig och vad det gäller franska studien så vore det intressant att veta hur många som var rökare tex.
    Man kan anta att dom som äter ekologiskt kanske redan förstått risken med att röka.
    Läste senast något om att det var bra att äta jordgubbar.
    Har för mig att det var något ämne som gjorde att färre celler delades och då minskade risken för cancer.
    Men det där måste du nog googla på för det här jag bara ett vagt minne av och kan minnas fel.
     
    Last edited: 12 november 2018
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SpainBrain

    SpainBrain Aktiv medlem

    Blev medlem:
    5 december 2017
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    44
    Lite stora rubriker, vad är budskapet- att man inte äter hälsosamt i Spanien? Att man kan äta bättre? Spanien ligger bra till gällande den biten och som Anca påpekade kanske man ska läsa igenom vad det är man länkar till.
     
  8. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag tror budskapet bara var att man kanske kan påverka cancer via kosten och det tror nog även jag utan undrade lite över vad som egentligen undersökningen visade.
    Jag är alltid källkritisk och undrar alltid vad man vill visa och vem som har betalt forskarna osv.
    Det jag tror om människor som äter ekologiskt är att dom generellt sett är mån om sin hälsa och äter bra och dricker måttligt samt tränar eller håller igång med promenader osv.
    Men det är bara vad jag tror och då kan jag tänka mig att den gruppen drabbas lindrigare.
    Jag har i mitt yrke stött på en del människor som äter dieter för att gå ner i vikt och även om det är något helt annat så finns det en intressant iakttagelse man gör om man pratar med dom.
    Och det är att när man följer dieten så har man slutat med colan på eftermiddagen eller tar någon öl mindre för att inte tala om bullen till fikat eller godiset i soffan.
    Sen om det är det man äter i dieten eller om det är det man inte äter som hjälper en att gå ner i vikt kan man diskutera.
    Däremot så tror jag att en diet hjälper många att sluta med colan och bullen osv.
    Men med den här studien så tror jag att det finns mer än bara ekologisk mat bakom men jag är övertygad om att det hjälper om vi äter rätt och kanske även rätt mängd.
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Ekologiskt handlar om produktionssätt, dvs att framställningen skett på ett i förhållande till ekosystemet hållbart sätt. Det finns säkerligen ekologiska produkter där produktionen även påverkar kvaliteten på maten, men det är inte självklart. Jag läste ex idag att ekologiskt ris och råris visat sig innehålla så höga halter arsenik att vissa produkter dragits bort från marknaden.
     
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja den är inte rolig.
    Vi har börjat skölja allt ris innan vi kokar det.
    Vet inte om det hjälper men vi gör det iallafall.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK jag fattar...jag skulle inte lagt inte dessa två länkar samtidigt...
    Jag var mest inriktad på att det frågas väldigt ofta på FB om ekologiska produkter och om det finns såna gårdar i
    Spanien. Och dom får aldrig några svar.
    Tack för pikarna om att inte läsa igenom länkarna! Jag brukar kolla källor normalt också.
    Ber om ursäkt för min fadäs!
    Den första läste jag väldigt noga. Och förfasas över giftspridningen.
    P
    PS. Jag vet att man inte får skriva något negativt om Spanien men jag oroar mig liksom många andra av antibiotikaresistens
    och det förskrivs ju tex ut antibiotika för vanliga
    förkylningar och DET vet jag - jag har egen erfarenhet från spanska vänner och bekanta samt
    att hela besättningar av friska djur medicineras. DS.
     
    Last edited: 13 november 2018
  13. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag har inga hard feelings.
    Ett forum är till för diskussion och det är bara givande.
    Antibiotika användningen är ett gissel och i Sverige hanterar vi det bra med djuren men jag tror läkarna skriver ut mer än tidigare men det är nog ingenting mot Europa.
    Såg även ett program på tv för länge sen om en amerikansk läkare och medicinen han skrev ut.
    Han fick frågan om han skulle skriva ut samma mängd till sina barn och svarade aldrig.
    Men jag ger bara mina kunder vad dom vill ha.
    Kan även nämna att det finns ekologiska grisgårdar i Spanien men jag vet inte hur många.
    Jag har besökt en utanför Barcelona men eko grisen stod bara för 10% av deras totala produktion.
    Sen vet jag inte om spanska eko grisen är antibiotika fri.
    Det glömde jag faktiskt fråga.
     
    Last edited: 13 november 2018
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Budskapet (länken) var att Spanien är värst på besprutningsmedel (och antibiotika) i Europa.
    Sen att jag tyvärr lade in en länk om Frankrike var bara för att det verkar som ekologisk mat minskar cancerfall med 25%
    men det var ju hemskt tokigt...! Det kunde ju vara positivt om Spanien kunde ha mer av ekologisk produktion - som jag ofta läser
    att folk efterfrågar. Och jag med.
    Jag förstår fortfarande inte detta att "hålla isär begreppen" och "läsa igenom, vad man länkar till" , inget kunde väl misstolkas?
     
    Last edited: 14 november 2018
    Kjell Fohrman gillar detta.
  15. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
  16. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Bra att EU nu bestämt ang. antibiotika. Man får ej som tidigare ge djuren i förebyggande syfte.. Endast om djuren är sjuka. Hoppas nu att länder som ingår i EU följer föreskrifterna.
     
  17. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Fantastiskt och ett stort steg.
     
  18. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Jag vet inte om man får länka här men jag gör ett försök...

    Att bero på mat o cancer som är just min polares hjärteämne. Här är länken till hans poddcast om hur man lever längre:
    https://open.spotify.com/show/02KZeRdMleR5o4MYiDJpj1?si=kcIhlTY1ShSjOddZ27yzqA

    Den heter Gott Liv Podden och är fri från kvacksalveri och skvallertidningsdieter. Diskussionsämnena bygger på forskning o vetenskapliga rön, något som verkar sällsynt i dagens facebook-samhälle.

    Han kan även följas på Instagram:
    https://instagram.com/henrik.beyer

    Lite off topic men det lät som om kanske några kan vara intresserade...
     
  19. Nils

    Nils Medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    All storskalig livsmedelsproduktion är baserad på bekämpningsmedel och konstgödning samt diesel till maskinerna.
    Läste om att man tydligen sprutar round up i lågdos över jorden för att utrota ogräs före sådd.
    För spannmål finns stråförkortningsmedel och mögelmedel. Potatis besprutas ordentligt.

    Så är det för annars produceras för lite och maten räcker inte och priserna blir därefter.

    Vid eko-odling vin används diverse kopparsalter eller liknande som ska sköljas bort av regn före skörd.

    https://www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/om_sva/publikationer/antibiotika-och-djur-i-eu.pdf
     
  20. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Mer länkar?
     

Dela sidan

Laddar...