Behöver hjälp med Spanien inlämning!

meggzor

Ny medlem
Tjenixen!

Tyckte att detta forum va rätt ställe att posta i. Kan ha fel.
Skit samma, till saken:

Har en inlämning som ska vara klar imorgon, har läst lite här på forumet och sett att det finns en del människor som kan en del om spanien.

Så, min uppgift är att se vad det finns för bidrag etc. man kan få som invandrare i Spanien? Vad har man rätt till? Hur mycket är det?

Ni får gärna komma in med lite annat spännande om invandare i spanien om ni sitter på det!

Hälsningar
MeggZor

EDIT: Har läst om Seguridad social vilket jag har förstått att alla invandrare kan få, men inte helt 100 hur det går till.
Och japp - Jag har googlat. Men SS hemsida är totalt värdelös enligt mig.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Seguridad Social är att likna med försäkringskassan. Det är inget bidrag i sig, utan, när du har uppehàllstillstànd och kommer med i SS fàr du fri sjukvàrd. Du kan dà ocksà fà Arbetslöshetsersättning efter att ha jobbat i minst 6 màn.

Nu har det varit pà tapeten att även illegala invandrare ska kunna fà fri sjukvàrd, men jag vet inte hur det blev med det.

Seguridad Social är att likna med försäkringskassan. Det är inget bidrag i sig, utan, när du har uppehàllstillstànd och kommer med i SS fàr du fri sjukvàrd. Du kan dà ocksà fà Arbetslöshetsersättning efter att ha jobbat i minst 6 màn.

Nu har det varit pà tapeten att även illegala invandrare ska kunna fà fri sjukvàrd, men jag vet inte hur det blev med det.

Hur betalar man till SS? Är det någon procent av lönen som går till SS?
Som jag har förstått det så det man betalar in under sin tid när man arbetar får man sedan tillbaka som pensionär? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja. när du arbetar sà gàr en del av din lön till SS. Om du är egen företagare sà betalar du in det själv

NÄr du gàr i pension fàr du ut en pension beroende pà din inkomst. Kan ha ändrats nu men innan var det bara under de senaste àren som räknades. Dvs att om du jobbat i 30 àr för en skitlön men de sista 10 för en topplön, baseras din pension pà de sista X àren (tror det var 5) tyvärr är det samma om du gör tvärtom, alltsà börjar med topplön och slutar med skitlön.

Nya trådar

Back
Toppen