Behöver hjälp! (ang registrering i Spanien)

gegegetme

Ny medlem
Om jag skaffar "Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión", vad innebär det exakt? Kan jag fortfarande stå skriven i Sverige?

(Tro mig, har letat igenom forumet efter en bra förklaring) :wall:

Vill helst inte klippa banden med Sverige, och kan inte göra det då jag pluggar distans på Stockholms universitet, får studiemedel från CSN och dylikt.

Tack på förhand! julskål

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du ska stanna i Spanien mer än x dagar (tror det är 180) sà màste du ha uppehàllstillstànd. Som EU medlem har du automatiskt detta Men du màste registrera dig i Spanien och skaffa dig ett "certificado de reg..." I alla fall i teorin. Skulle du senare vilja ha permanent residencia i SPanien màste du uppvisa detta cert som visar hur länga du bott i Spanien. Hur det funkar med Sverige och CSN har jag ingen aning om.

Last edited:
Okej, tack för ditt svar :) att det kan vara så krångligt.
Tycker att man ska kunna registrera sig utan att det påverkar ens situation i Sverige.

Det jag egentligen vill är att ha en postadress här i Barcelona.

Jag vet inte om detta hjälper dig, men jag har en dotter som studerar i London (Metropolitan Uni). Hon har bidraget från CSN (inte låndelen!) och det fungerar bra. Inte varit några problem att få det skickat till hennes Londonadress.

Okej, tack för ditt svar :) att det kan vara så krångligt.
Tycker att man ska kunna registrera sig utan att det påverkar ens situation i Sverige.

Det jag egentligen vill är att ha en postadress här i Barcelona.

Det grona pappret "Certificado..." betyder att du skrivit dig i Spanien, är skatteskyldig där och ska ha din sjukförsäkring där. Du kan inte vara skriven i 2 länder, egentligen ska du skriva ut dig ur det andra, men en del struntar i det om det är under kort tid.
Om du bor i BCN kan du istället bara mantalsskriva dig i kommunen "empadronarse" pâ râdhuset. Det ska gâ även om du är skatteskriven i Sverige, fast en del myndigheter krânglar ändâ.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen