Beggade bilar i Spanien - billigt eller dyrare?

Diskussion i 'Spanien' startad av mixt, 14 augusti 2018.

  1. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    10
    verkar väldigt långsökt,kanske vi kan få något bevis att det stämmer
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Tomaz

    Tomaz Ny medlem

    Blev medlem:
    28 november 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Ska förklara hur jag upplever detta. Har en Opel Astra 2007, sedan 5 år tillbaka här i Torre. Denna AC:n är helt otrolig effektiv på denna bil. Kylan kommer direkt efter motorstart trots stekande sol och ofta över 30 grader dagligen sommartid. I Sverige där jag normalt bor har jag haft 3 st Opel Insignia på raken sista 7 åren. Jag upplever klart och tydligt en svagare AC på dessa bilar då främst heta sommardagar. Sista året har jag bytt till en ny Hyundai Santa-Fee. Likadant med denna bil (för vi har haft åtskilliga dagar med temperaturer över 30 grader i sommar ) när jag startar så tar det längre tid och få till ett behagligt klimat i bilen. Har frågat och påtalat detta, och Opel verkstaden förklarar att när det är så extra varmt så har de svårt att orka med riktigt.
    Nu till det omvända. Har en kompis som jobbar på en större WW verkstad som reservdelsansvarig i snart 40 år. Den verkstan har fått in 2 st WW på senare år, som klagade mitt i smällkalla vintern på att vindrutan var frusen och svår att hålla ren. Efter kontroll visade det sig att dessa bilar var "hemtagna" från Spanien och hade faktiskt ett svagare värmeelement och klarade inte den Svenska vintern. Har inga papper på att det är så här men när det gäller WW killen så litar jag på honom att det är så. Så otroligt duktig och kan alla WW modeller och dess motorer.
    Han säger att det är klenare värmeelement helt klart. Sedan om det är en skröna eller inte de bryr jag mig inte om. Men så här upplever jag det om jag skrivit.
     
    erkki gillar detta.
  4. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag kan bara tycka vad jag vet,har en MB som har varit i både Spanien och Sverige under sommar tid,Klart det tar lite längre tid att kyla när värmen är 38c än när den är 20c inga problem med fukt eller dimma på rutor vid kallare väder.SÅ DET VERKAR VARA SAMMA SYSTEM
     
  5. Tomaz

    Tomaz Ny medlem

    Blev medlem:
    28 november 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Är din MB köpt i Spanien eller Sverige? Upplever det som att det är sämre och ta hem en " medelhavsbil " till vårt kalla vinterlandsskap med 20 -30 minusgrader som det blir som värst, än tvärtom.
     
  6. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    10
    Köpt i svedala
     
  7. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    33
    Kan det vara så enkelt som att Opel bytt leverantör för sina luftkonditioneringar? Sånt har hänt förr i jakten på kronor.. o då både kyla o värme räknas som komfort så lär det näppeligen leda till återkallanden. Det var ju inte så många år sedan en fabrikör bytte leverantör av kamkedjor med förödande resultat o många fick reparationen via garantin medans goodwillen efter garantiutgången var i stort sett noll.
    Det är ju även skillnad på AC o ACC/ECC då de senare känner av tempen i kupén medan AC är mera direktverkande.
    Jag tror fortfarande att norden är en alldeles för liten marknad för modifieringar. Likväl som en massa länder i Europa har ett varierande klimat i sina södra resp. norra delar så köper man en bil på stövelns spets i Italien så kan den tillbringa resten av sin livslängd i norra Italien med vad därtill hör av kyla.
    I.o.m. ACC/ECC så harmoniserar ju kyla o värme varför säkert elektroniken kan spela spratt eller så kan det bygga på handhavandefel t.ex. att man blandat glykol som inte är kompatibla o då kan säkert värmepaketet gegga igen. Med all respekt för märkesverkstäder men det verkar som om importbilar är lite grann av ett rött skynke för dem även om det blivit bättre på sistone,,,
     

Dela sidan

Laddar...