Intressant, jag hade faktiskt gett upp hoppet om att ”riktiga” banker i Spanien någonsin skulle införa något billigare alternativ än de som tidigare erbjudits.
För mig som kund i Sabadell (och dålig på spanska) är det svårt att göra en direkt jämförelse mellan mitt nuvarande Key Account Plus (€35/kvartal = €140/år) och denna Cuenta de pago básica (€9/kvartal = €36/år), men går man in på Sabadells engelska sidor verkar den enda betydande skillnaden vara att i Básica ingår inget kreditkort från Visa, men väl ett kostnadsfritt debetkort. Även om de inte uttrycker sig särskilt tydligt vad gäller Básica så verkar ju det mesta av intresse ingå: fria insättningar, uttag, transfereringar till och från länder inom EU, autogiro och online banking. Det är inte heller tydligt utskrivet att uttag ur Sabadells ATM-maskiner är kostnadsfria. Rimligtvis borde det ingå under ”withdrawal of cash”, men vem kan säga säkert. Sabadell har ju inget egenintresse av att få se sina lönsamma Key Account Plus-kunder strömma över till Básica, så jag förstår att de inte vill göra jämförelsen alltför tydlig. Och något mejl om denna nya kontoform har naturligtvis aldrig skickats ut.
Cuenta de pago básica
- Deposit and withdrawal of cash into the account.
- EU transfers, including standing orders.
- Direct debit of bills or direct debits (recurrent or not).
- Issuing and maintaining a debit card. And the execution of payment transactions by card.
- Online Banking: to manage your account and make payments online.
Key Account Plus
- First debit card and Visa Classic credit card free of charge.
- Visa Shopping card free of charge
- Issue of national transfers and transfers to EEA countries free of charge (up to €20,000).
- Free reception of transfers from EEA countries in euros, pounds Sterling, Swedish krona and Norwegian krone
- Free reception of transfers from non-EEA countries in the same currencies (up to €50,000).
- Free Cash withdrawals of any amount at Banco Sabadell ATMs (1).
- The issuing of national bank cheques in euros with a maximum cost of €300 (0.40%, min. €6).
- Free deposit of cheques in euros drawn on any Spanish bank
- Free service for 10 translations/year, up to 500 words per translation*.
Så avslutningsvis: för en inbesparing på drygt €100/år kan man ju kanske göra sig besväret att byta konto nästa gång man åker ner. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid börja med att öppna ett baskonto, styra över sina autogiron och se att allt fungerar och först därefter avsluta sitt existerande konto.
Edit: Såg just följande finstilta längst ner på sidan för Basíca: "To sign up for this account, the holder must sign the account contract in a branch of Banco Sabadell
and declare that he or she does not hold another payment account in Spain." ¿Que mierda?