Båt Liv i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av mikaelo, 23 augusti 2016.

  1. mikaelo

    mikaelo Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Har nog aldrig fått så mycket inlägg med så lite svar, om jag bara ville ha nån gammal skepparnisse berätta att det är omöjligt så hade jag väl kunnat snacka med vilken störsk nisse med båt som helst. Nej jag vet inte så mycket om detta, därför jag ställer frågorna. Har precis börjat spekulera så det är ju inget som säger att jag åker direkt utan förberedelser( del av förberedelserna att ställa frågor ). Jag vet att det kan sluta illa och att det kostar och att det är mycket risker, det är del av äventyret annars hade jag inte ens åkt.

    För er som faktiskt svarade på ett par av frågorna.... Tack för svar :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mikaelo

    mikaelo Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är självklart tacksam för feedback även av den negativa sorten och många saker har du säker helt rätt i men vissa människor går bara inte att lita på, med en så bitter inställning så verkar ju allt omöjligt. Här är t.ex. några saker som motsäger det du precis skrev. "Ett svenskt bolag i spanien
    Om du redan har ett svenskt företag och vill pröva dig fram så kan du mycket väl börja med att låta ditt svenska bolag bedriva verksamheten i Spanien. Fördelen är att det är ett enkelt och okomplicerat sätt att börja med. Praktiskt fungerar det så att det svenska bolaget bedriver verksamhet såväl i Sverige som i Spanien. Ditt huvudkontor kan tills vidare vara i Sverige. Skattskyldigheten är beroende på i vilket land det fasta driftstället finns. Skattskyldigheten och plikten att redovisa moms kan antingen bli en fördelning mellan bägge länderna eller enbart i det land där det fasta driftstället är inrett. Det är ett praktiskt och smidigt sätt att börja med. Bra i inledningsfasen om du vill pröva dig fram. Om verksamheten växer torde det ej vara att rekommendera. Utan du bör övergå till ett spanskt företag. Eventuellt kan man tänka sig att det svenska bolaget startar en filial i Spanien. "

    "ISDMT är en registreringsskatt som blir aktuell efter att en person befunnit sig i Spanien i 183 dagar under ett spanskt skatteår – 1 januari till 31 december. Det har ingenting med båten att göra. Om du som båtägare bara stannar i Spanien i 183 dagar varje år kan du ha båten liggande i landet hur länge som helst utan att behöva betala ISDMT. (Däremot blir man som alla båtägare föremål för G5 och hamnskatt m.m.)

    När man vistats i Spanien i mer än 183 dagar under ett kalenderår räknas man som Residencia – huvudsakligen boende i Spanien. Det är då man kan bli föremål för registreringsavgiften ISDMT som är 12 % av båtens värde. Har man för avsikt att stanna längre än 183 dagar i Spanien och anmäler detta till skattemyndigheterna, och kan visa upp att moms är betald i ursprungslandet, slipper man betala ISDMT-skatten."

    Jag förstår att det blir annorlunda så fort du eller ditt företag anses som spanskt, men eftersom spanien är med i EU så finns det vissa undantag. Dessa undantag är sånt som även Sverige drabbas av när vi har utländska arbetare/företagare här.
    Som sagt svara gärna på frågorna men inte med massa skit som du inte ens själv är säker på.

    Tack
     
  4. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Nu har det "klippt och klistrats", vet inte vilka källorna är eftersom det saknas redovisning.

    Nu spelar det egentligen ingen roll, eftersom det blivit litte av äpplen och päron.

    Först. Visst kan ett svenskt företag öppna en filial, ett dotterbolag i Spanien.

    Har själv startat ett dotterbolag i Madrid, som var ägt utav ett Svenskt/Finländskt IT-bolag med säte i Stockholm. Självklart bedrevs sedan verksamheten precis enligt samma regler, lagar och bestämmelser som gäller spanska företag. Eftersom företaget blev en del i en koncern kan jag berätta att spanska skattemyndigheten kollade transaktionerna mellan moderbolaget och den spanska dottern noggrant och s.k. koncernbidrag accepterades inte.

    Nu är det här skattejuridik och absolut inte mitt bord, men att det skulle finnas någon form av skatteamnesti inom EU är för mig något helt nytt.

    Men, nu lånar jag från ditt klipp och klistra; "Skattskyldigheten är beroende på i vilket land det fasta driftstället finns." I ditt exempel var det väl ingen tvekan om att du hade för avsikt att med din båt professionellt ta ombord betalande passagerare för dagsutflykter, fiske och som taxibåt i Spanien. Driftstället är med andra ord Spanien och ingenting annat.

    Den här frågan är inte heller den viktigaste initialt. Den är först aktuell när du har en båt, har nödvändiga licenser på båten för passageratrafik och att du själv uppfyller alla krav som ställs på en sjökapten för transport utav betalande passagerare på havet. Du har en bra bit kvar på den resan!

    Förstår inte varför du blandar in ISDMT, Impuesto Sobre Determinadas Medios de Transporte som är en spansk registreringsavgift för "embarcaiones de recreo de eslora <=8. Dvs nöjesbåtar under 8 meters längd.

    Det kan väl knappast vara aktuellt, eftersom vi pratar en båt för professionellt nyttjande med passagerare! Men det är sant att båtar, som bilar skall betala "registreringsskatten" på sitt fordon efter att den funnits i landet i över 183 dagar i sträck. Det stämmer också att om bilen/båten rapporteras i samband med att man registrerar sig som resident, så kan man få ta bil och nöjesbåt som flyttgods, utan avgifter.

    Just det här finns det olika tolkningar på när det gäller bilar, men det är en helt annan fråga.

    Ser inget om hur du tänker klara av att få papper på att få vara Kapten på egen spansk köl.

    Jodå jag har läst att du har planer på att ta förarbeviset och förutsätter sedan att du fortsätter och tar Kustskepparintyget i vinter. Själv tog jag det för över 50 år sedan och gick uppdateringskurs för ca. 25 år sedan.

    Haken är bara att det svenska Förarbeviset och det svenska Kustskepparintyget är just svenska och gäller BARA i Sverige och har egentligen ingen internationell behörighet. Har själv erfarenhet av problem när jag hyrt större segelbåtar i Turkiet och Kroatien.

    ICC är ett är ett Internationellt behörighetsbrev för förare av fritidsbåt. Men förstår inte riktigt varför det skulle vara så viktigt att ta det i ditt fall eftersom vi inte pratar om fritidsbåt, utan professionellt användande av båten. En annat viktigt faktor som du kanske skulle veta är att Spanien, precis som Sverige inte har ratificierat ICC. Därför tror jag att det troligen inte har något värde i Spanien.

    ICC är inte bara för fritidsbåtar, det är ett för fritidsbåtar i kustnära farvatten samt inre vattenvägar.

    Men du pratar ju även om taxiservice.

    Eftersom jag har en del erfarenhet från havet så kommer det osökt upp i mitt huvud, när jag läser om dina planer....."hur tänkte han...?"

    Mikael, för att konkretisera dina funderingar en aning:

    Du får en Taxibeställning, 4 personer vill att du tar dem från Torrevieja till Ibiza...... Fint, en beställning och pengar i kassan!

    Avståndet är c.a 120 nm.per väg över öppet hav. Här kan man självklart inte ta betalande passagerare med en motor, utan du behöver minst 2 dieslar på säg 150 hk vardera.

    Du kommer att göra av med ca. 3 liter diesel per nm om du kör i 12 knop. Det betyder att du skulle behöva 10 timmar på dig att ta dig över till Ibiza och göra av med 360 liter diesel per väg, totalt 720 liter totalt.

    Vår egen 5,7 m styrpulpetsbåt med 90 hk motor skulle behöva 6 timmar och 270 liter bensin per väg. Självklart går det inte att göra överfarten med en sån liten motorbåt.

    ....... för att inte tala om Gibraltar som ligger ca. 325 nm från Torrevieja!

    Du har aldrig nämnt hur mycket du tänkte investera i ditt fartyg, men förstår att du har en generöst tilltagen budget, eftersom det behövs.

    Lycka till.

    Tommy
     
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Bäste läsare av mitt inlägg.

    Ursäkta svenskan, felstavningar, upprepningar, osv...... Pinsamt!

    Skrev inlägget rakt upp och ner, tryckte på "posta" och läste sedan mitt inlägg på skärmen.

    Men när jag försöker rätta till felen i efterskott, förstår jag att Forumet kräver att jag checkar inlägget ordentligt innan det publiceras och tillåter inte ändringar efter 5 minuter.

    Men om ADMIN läser det här, så passar jag på med att önska lite mer än 5 minuters tid att för få göra korrigeringar i sitt inlägg.

    Tommy
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag håller med dig att 5minuter är för kort tid .För vissa gäller inte detta har jag sett inga namn graciass
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej Mikaelo, Du sa att du ev skulle ta båten ner via kanalerna. Det är väl en bra idé för då slipper du stormarna på Atlanten. Men du ska vara medveten om att du ska vara påläst om slussarna (och de är många) genom Frankrike. Mina bekanta seglade ner där för många år sedan och de sa att de hade en trave böcker att studera. Däremot vet jag inte vad det skulle kosta i slussavgifter och annat.
    Lycka till!
     
  9. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Den som vill veta mer om kanalfärder till Medelhavet kan googla på "på kanalerna till medelhavet"
     
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Kom på att jag läste om några som tog båten på släp genom Europa istället för husvagn.
    Bodde i den på campingar och la i den på olika ställen i Europa.
    Det kan vara ett alternativ för att ta sig från Sverige till Spanien och samtidigt se och uppleva massor.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...