Att starta företag i Spanien

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av gothenburg, 21 november 2010.

  1. gothenburg

    gothenburg Ny medlem

    Blev medlem:
    21 november 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla Spaniensvenskar. Detta blir mitt första inlägg på forumet.

    Spanien ligger för närvarande lite pyrt till arbetsmässigt som jag förstår det. Att driva företag, som café eller liknande är alltså ingen idé att börja med nu. Men jag har ändå frågor om hur man startar ett företag i Spanien.

    De trådar som jag läst här på forumet har varit lite bristfälliga enligt mig, och samtidigt har några år på nacken. Därför ställer jag nu ett flertal frågor som jag gärna vill ha svar på:

    Som jag förstår det finns det olika företagsformer i Spanien, och man kan även välja att starta något "Gibraltarföretag". Vad skiljer de olika företagsformerna åt, kostnader, rättigheter och liknande? Sverige har ju Aktiebolag, Handelsbolag/Kommanditbolag och Enskilt företag. Hur är det att arbeta med spanskt företag mot Sverige?

    Min andra fråga är angående sociala avgifter, både för egenföretagare och för eventuella anställda. De siffror jag sett är minst €250, är det en fast summa eller är det som i Sverige där de sociala avgifterna är på en viss procentsats?

    Den tredje frågan är hur arbetstiderna och villkoren ser ut. I Sverige har vi åtta timmars arbetsdag med en rast på 30-60 minuter, samt OB-tillägg på kvällar och helger. Hur ser det ut på den fronten, samt semester och semesterersättning?

    Skatten i Sverige sägs vara väldigt hög, omkring 31% på sin lön + de sociala avgifterna, som en vanlig anställd inte ser på löneavtalet. Hur är skatterna i Spanien?

    Hur ser det ut för För att driva café i Sverige måste man ha ett flertal godkännanden från livsmedelsverket etc. Hur fixar man sådant i Spanien och sådant?​

    Som ni kanske ser har jag ingen erfarenhet av Spanien och arbetslivet där, men en bra bit på väg är att få reda på detta. Självklart är det bra med länkar till myndigheternas hemsidor, men då jag än så länge inte behärskar spanska kan det bli ett stort problem.

    Hälsningar
    gothenburg
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    starta företag i Spanien

    Hej gothenburg, det här gäller för att starta företag i Spanien.
    För att starta ett bolag räcker det med en fysisk eller juridisk person som stiftare. Självfallet kan man vara fler fysiska eller juridiska personer. Ett svenskt aktiebolag som startar ett dotterbolag i Spanien måste översätta registreringsbeviset och bolagsordningen till spanska. Översättningen måste apostillestämplas av Notarius Publicus i Sverige. Ett bolag (S.L.) bildas genom att stiftarna inför Notarien upprättar bolagshandlingarna. Dessa handlingar påminner mycket om de handlingar som i Sverige skickas till Patentverket i samband med att ett aktiebolag bildas. I praktiken fungerar det på så vis att stiftarna tillsammans med sin revisor upprättar förslag till stiftelsehandlingar och bolagsordning. Dessa handlingar skall som minimum inkludera bolagets namn, verksamhet, säte, kapital, röstningsbestämmelser, delägare, stämmoregler, varaktighet. Minst en person utses till administrador (ungefär företagsledare). Handlingarna lämnas till notariens assistent som granskar dessa. Därefter träffas Notarien, revisorn och delägarna. Handlingarna undertecknas framför Notarien. Identifikationshandlingar (t.ex. pass) måste presenteras. I original måste även finnas bankintyg över inbetalt aktiekapital samt namncertifikatet från namnregistret i Madrid. För den vanligaste bolagsformen (S.L.) är den vanligaste minimi kapitalinsatsen 3.100 Euro. Kapitalet måste inbetalas till ett spärrat konto i valfri bank innan besöket hos Notarien. Kontot är spärrat tills bolaget är färdigregistrerat.

    Med kopior över bolagshandlingarna skall man snarast hos skattemyndigheten ansöka om ett organisationsnummer för det nystartade bolaget. Detta är ett preliminärt nummer men stämmer i praktiken alltid med det slutgiltiga som erhålles när alla papper är i ordning.
     
  4. daddy

    daddy Ny medlem

    Blev medlem:
    20 februari 2008
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej gothenburg och johanh, (välkommen tillbaka johan, det var ett tag sen:))

    Alltså oftast väljer man mellan två företagsformer: SRL och SL
     
  5. gothenburg

    gothenburg Ny medlem

    Blev medlem:
    21 november 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej. Så den företagsform som är bäst att använda är alltså Sociedad de Responsabilidad Limitada (S.R.L./ S.L.) med ett aktiekapital på minst €3.100?

    Tack för svaret. Jag hoppas ni kan besvara de andra frågorna också.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Gothenburg...

    ..välkommen till forumet!

    Antar att du googlat om detta en del men den sista länken här är bra:

    Här är 2 länkar om företagsbildn:

    Sydkusten.es - FAQ Fretag - Hur startar man spanskt fretag frn Sverige?

    Marbella Corner

    Beträffande arbetstiderna så är det ju 8 timmars arbetsdag här också men sen varierar
    det säkert eftersom en del företag - affärer har siesta 4 tim på em och barer och caféer
    töjer nog på tiderna. Under en timmes lunch har nog ingen som arbetar i alla fall.

    Finns nog fler medlemmar som kan mycket mer så håll ut ;)

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 21 november 2010
  8. Helmer88

    Helmer88 Ny medlem

    Blev medlem:
    24 november 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Lite uppgifter

    Hej Gothenburg!

    Jag sitter och gör lönekalkyler för en fiktiv långfilm och söker runt på internet efter spanska löner.

    Jag har hittat en del användbar info och länkar dem här ifall du kan ha nytta av dem.

    Eures - den Europeiskas portalen för rörlighet i arbetslivet
    Genomsnitlig spansk månadslön
    Statliga kollektivavtal

    Den sista länken länkar till statliga kollektivavtal för filmarbetare men jag antar att om du backar på hemsidan så kan du säkert hitta löner för andra yrken också. Alla länkar är spanska hemsidor som blivit översatta med Google Translate till svenska.

    Spanien verkar ha många undantag och regler för hur man betalar skatt och sociala avgifter lite beroende på ens familjesituation eller yrke men jag sammanfattade det såhär:
    Sociala avgifter: 6,35%
    Skatt: 30%


    Jag har inte hittat någon bra procentsats på semesterersättning så om någon har ett humm om det är jag mycket tacksam.
     

Dela sidan

Laddar...