Att låna ut sin bostad till släktingar?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Sotanini, 29 januari 2014.

  1. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har förstått att elbolaget på något sätt kan samköra uppgifter om elförbrukning med något annat register(?) för att kunna komma åt dem som hyr ut svart.

    Vi tänker inte hyra ut vår spanska bostad. Däremot så kommer barn, barnbarn, brorsbarn m fl att få låna huset när vi inte är där. Hur ska vi kunna bevisa att vi inte får någon intäkt från den utlåningen?:confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag vet inte, men kanske ett skrivet intyg att ingen har betalat för boendet? I värsta fall. Om de skulle fråga...Detta är ju ganska nytt att man kan komma och kontrollera.
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Bevisbördan, att man hyr ut sin bostad mot betalning, måste väl ändå juridiskt sett, läggas på aktuell myndighet och inte på bostadsägaren :arg:. Jag har svårt att förstå hur det ska kunna bevisas att jag hyr ut kommersiellt.
    rocio
     
    Last edited: 29 januari 2014
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det förstår inte jag heller, men jag tänkte bara att om det blir ngt att bevisa för min del så tänker jag iaf be mina släktingar att skriva ett intyg. Jag är en som går med hängslen och livrem...
    Men det är helt rätt, bevisbördan är hos myndigheten.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag hade önskat att jag var lika säker som er på den punkten!
    Men med erfarenhet av de Svenska skattemyndigheterna, så åligger det INTE skv att lägga fram bevis, det ska vi göra!
    Ett exempel: Om det av någon anledning finns en bil på ett företag, så kommer det att påföras ett förmånsvärde för själva nyttjandemöjligheten till den bilen! Har inget att göra med OM man använder den eller inte!

    Har läst om en företagare som köpte en segelbåt och hyrde ut den. Företagaren fick själv betala förmånsvärde när han INTE hade den uthyrd! Möjligheten att nyttja den väger tungt! Huruvida de Spanska myndigheterna har samma sätt, vet jag dock inte! Men jag kan tänka mig att det nu letas skatteintäkter under "varenda sten"!
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Du får bara uppehålla dig i Spanien en viss tid om du inte är skriven där. Hur förklarar du då en årskonsumtion av el och vatten ?
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Stor släkt :)
     
  10. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej precis i Svedala ligger bevisbördan på oss:arg:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Det är sannolikt svävande uppgifter på koll av uthyrning,men Spanska skatteväsendet gör nog vad dom kan för att ta in inkomster i ett land som är i ekonomisk kris.
    Samkörningav el och vattenförbrukning är ingen nyhet och vad jag förstår så kör man raider med dörrknackning på CDS för att se om bostadsinnehavaren själv är där.
    Jag själv hyr ut och skattar för inkomsten då jag vill sova gott om natten.
    Anders Ö hade ju ett inlägg om upptäckt av svartuthyrning som kunde ge mkt dryga böter.Kan ju vara svårt att säga till hyresgäster att dom bara lånat bostaden om någon från skatteverket kommer på besök
    Dels får man ju dra av för samtliga utgifter,därefter 25% skatt på intäkten,och det blir ju inte så våldsamma skattekostnader.

    Sen har du ju rätt att låna ut bostaden till släkt och vänner,men det är nog en flytande gräns vad som anses rimligt
     
  13. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Risken att bli skattad för kommersiell uthyrning hänger väl framför allt ihop med om man utnyttjar en kommersiell förmedlare för sin uthyrning eller annonserar.
    Om man hyr ut till vänner och bekanta eller bekantas bekanta kan jag inte se att det skulle vara någon risk för extra beskattning. Schablonskatten kommer man dock inte undan.

    Anders
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Man kan tycka det, men tvivlar pà att det är sà. Du har ju de som köpt för ett pris och sedan fàtt restskatt. Man kan ju tycka att de borde vara upp till skatteverket att bevisa att man köpt den för mer än vad som stàr i lagfarten.

    Jag hade inte oroat mig överdrivet mycket för att bli "tagen" om man lànar eller hyr ut till släkt och vänner.
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det tycks vara en soppa som heter duga. Man måste helt enkelt testa...
    Men om jag låter mina vänner eller släktingar bo där tänker jag begära ett intyg av dem att de är just bekanta. Och inte betalar hyra, bara vatten och el som de förbrukat.
     
  16. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag skulle nog skriva ingen hyra alls!!
    Du har ju rätt att dra av för vatten och el i deklarationen alltså måste du ta upp varje intäkt, även om det är bara för direkta kostnader, och sedan dra av kostnaderna i deklarationen. Så funkar det i Sverige och förmodligen också i Spanien.
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Om intäkterna är 0? Om mina barn (eller andra) inte betalar hyra alls?
     
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ingen ersättning alls - Ingen deklaration, det var det jag menade. Du skrev "Och inte betalar hyra, bara vatten och el som de förbrukat." Det skall du inte prata om :)
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    deklaration

    Sorry! Jag var blind när jag läste...hur det nu gick till...;)
     
  20. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Förutom att deklarera schablon skatten (blankett 210) !
    Anders
     
  21. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Glömde nämna det för det gör väl alla som inte hyr ut thumb
    Skall vi vara riktigt informativa så nämner vi att du deklarerar verklig uthyrning för de veckor du har hyrt ut. Har lägenheten t.ex varit outhyrd i 8 månader skall du deklarera schablonintäkten för dessa 8 månader. Men det vet väl alla om det med spainsmile
     

Dela sidan

Laddar...