Att köpa bostad/lägenhet, förberedelser.

nicke

Ny medlem
Hej. Hur fungerar det egentligen praktiskt vid lägenhetsköp? Vad är skillnaderna mot bostadsrättsköp hemma i Sverige? Hur är det med köparens undersökningsplikt osv? Bör man anlita ngn expert för det? Finns det några klassiska nybörjarmisstag? Finns det många oseriösa mäklare? Vågar man lita på deras utsedda jurister?

Själv ämnar jag åka ner kring midsommar och då sonika köpa mig en liten "retreat" och vill vara så väl förberedd som möjligt. Har massor av frågor och funderingar. Är det någon som redan köpt sitt lilla krypin och kan tänka sig att berätta om dels själva köpeprocessen, men även annat matnyttigt.

/mvh Nicke

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
råd vid köp av lägenhet och hus i spanien

hej nicke, här är en länk till de svar jag fick när jag skulle köpa i Spanien :
http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/193-koepa-bostad-i-spanien.html

Kan fylla på lite med mer info..

Innan du åker ner ska du fundera på vilka krav och önskemål du ställer på det du söker, dvs läge, strl, antal rum mm samt om du vill ha en nyproducerad eller begagnad bostad samt sist men inte minst hur mycket du är beredd att betala för bostaden! :)

När du kommit ner till Spanien så går du runt med en eller flera mäklare och när du hittat det objektet du vill köpa, förutsatt att ni kommer fram till ett pris som både du och säljare godkänner, samt besiktigat bostaden, för det är du tillsammans med mäklaren som gör detta, betalar man en reservationsavgift som vanligtvis är mellan 2000 till 7000 euro, till mäklarens klienmedelskonto eller till den advokat som upprättar köpekontraktet. Advokaten har till uppgift att kontrollera att säljaren verkligen är ägare samt att bostaden är skuldfri etc.
Om du ska ta ett lån i en spansk bank så gör denna bank en likadan ovanstående kontroll.

När reservationsavgiften är betald så förbereder advokaten köpekontraktet som normalt tar någon vecka eller två, och som sedan undertecknas av dig och säljaren. I samband med detta så erlägges en handpenning om ca 10 procent av köpeskillingen.

Resterande beloppet betalas på tillträdesdagen och kan bestå av dels en egen kontantinsats och dels banköverföring/banklån. Det beviljas normalt max 70 procent av köpeskillingen som lån i spansk bank vid köp av en begagnad bostad. I samband med slutbetalningen så får du såklart nycklarna samt därefter skriver notarien, den escritura som registreras med dig som den nya ägare.
För att köpa bostad i spanien så behöver du en bankkonto i en spansk bank och dels ett så kallat id-nummer eller nie-nummer som det också heter, men detta går ganska så smidigt att ordna så fort du är på plats.

Ett sista tips är att verkligen pruta, då det verkligen är köparens marknad härnere!!! ;:;;)

Tackar för svaret och länken :)!

Min situation är den, att jag ämnar ha tillgång till lägenheten främst under senhösten till tidiga våren då jag tycker sommaren i Sverige är förnämlig. Funderar därför kring uthyrning under sommaren. Är det något du känner till? Hur går man smidigast till väga? Blocket mm är ju möjlig väg, men det kanske finns smidigare vis? Kanske t o m lokala förmedlingar e d?

Nya trådar

Back
Toppen