Att hitta en bostad

pinacolada

Ny medlem
Håller just nu på att leta efter lägenhet men det är minst sagt en "djungel" att hitta vad man vill ha. Skulle absolut uppskatta all hjälp man kan få med vilka områden som man bör undvika och vilka som rekommenderas osv. De krav jag har kan sammanfattas så här:

*2 rum
*Fräsch och utan renoveringsbehov
*Tryggt och lugnt område
*Inte längre än cykelavstånd till stranden (högst ett par km)
*Egen takterrass eller balkong i soligt läge
*Pool på området

Jag hade tänkt mig något inom en budget på 60 000 euro. Är detta en ekvation som går ihop eller måste man upp i prisnivå? Har tittat en del hos tex fastighetsbyrån men de "objekt" jag fastnat för där ligger över min budget.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tror säkert du kan hitta något som passar. Men Fastighetsbyrån ligger högt prismässigt och jag vet att det finna andra som är bra men med betydligt humanare priser. PÅ Forumet har det nyss funnits en hel del inlägg om bra mäklare och en del sämre (som man bör se upp för.)Lycka till och kanske kan du hitta något i de trådaren.
Lycka till!

Jeg tror du evt må litt unna stranden for å finne noe som er uten renoveringsbehov. Det finnes en god del leiligheter i prisklassen 50-60.000, men mange av disse har renoveringsbehov eller ligger en liten bit unna stranden/havet.

Men når det er sagt, så er det som regel enkel renovering i de fleste bygg. Litt maling er stort sett det som skal til. Det er jo mest murvegger og fliser rundt omkring.

Det er mye mer å velge mellom i prisklassen 70-100.000 euro og du kan ha flaks og finne noen som må selge.

Eftersom vi nyss letat runt så kan jag tipsa om att räkna med att de tillkommer nästan 10k på de ni köper, en del säger 13%, men jag råder att räkna högre, vi har visserligen köpt lite dyrare, men vi hamnar nog kring 17-18%.

El Vatten och juridisk hjälp kostar nästan samma för en billig lgh som en dyr.
Köper du ett bankåtertag tillkommer en hel del till då det ofta behövs byta köksdelar och kanske lite badrumsdelar vatten och elcert m.m.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Delar upp råden på 2

Oslagbart är att kolla intressanta object och sen åka ner och kolla områden, mycke aha upplevelser kan man få då. Sen skulle jag säga, hellre lägre standard men bättre läge om 2 är lika, billigt att renovera men dyrt att flytta.

Kolla gärna spanska säljsidor då många ospanska mäklare väljer bort billiga lägenheter på ställen de inte brukar sälja (sa flera mäklare till oss), sen kan du med en advokat köpa säkert iallafall.

Enda ställe som jag hört är obra är kring torreta, men några andra "finare" ställen vi varit på har sett ganska öde ut och ska man vara nere på vinterhalvåret är det nog inte så kul där heller.

Har du funderat på vilken tid på året du kommer vara i din lägenhet?
Om det mest är vintertid så skulle jag föreslå att du tittar längre söder ut än de flesta här tänker på, Dvs Kanarieöarna. Där har du ett bra klimat året runt.
Vi köpte en lägenhet där för snart ett år sedan och känner oss supernöjda hittills.

Snart sjunde resan till PDI i år :-)

Stef:

Du hade många frågor i början och nu är det så kul att du själv
kommer med råd och inte slutar skriva thumb En del som köpt och
fått massor av råd skriver inte mer sen...
Kan finnas många orsaker men det är roligt när medlemmar
hjälper till sen också ;;;)
Forumet blir mer levande om många delar med sig.

Lite OT men i alla fall / P :sol:

pinacolada. om du letar på t ex segundamano.es kan du sålla bort många objekt genom att välja prisklass, antal rum osv Tyvärr kan du inte avgöra med fotons hjälp hur slitet/fräscht det är men ofta är det bara lite målning, byte till dubbla fönster osv som krävs.
Sen kan du Googla på tex "pisos baratos" eller liknande för att hitta spanska mäklare.
Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hej!

Vi har nyss köpt en lgh med 2 sov, 2 badrum vid havet... samma krav som du har. Den är under byggnation och priset ligger på 250t€. Vi trodde att vi kanske klarar oss med 120t€ innan vi åkte ner. Men tyvärr faktum är ju högre krav på lägget o området, ju högre pris får man betala :(

Hej Rolund!
Men du har Costa Blancas flottaste läge och havsutsikt :simma:. Tänk att sitta på din inglasade balkong en kulen, stormig natt med en liten braskamin framför sig, inlindad i en myspläd, och titta på det höga, fräsande vågorna! Men smakar det så kostar det...jag är lite "avis" :(.
rocio

Oj, det var många svar och tips på kort tid. Tack så mycket. Att köpa direkt av en spansk mäklare känns osäkert då jag inte kan mycket av språket alls. Fast man vill ju samtidigt inte betala överpris. Tycker det verkar lite svårt att hitta något som uppfyller alla mina krav inom min den budget jag satt upp. Är det normalt att det prutas på de utsatta priserna? 5-10% prutning läste jag någonstans att det är vanligt? Kan man se ett köp nu som en bra investering? Priserna borde väl stiga rätt bra inom en 10-20 års period framåt eller?

Oj, det var många svar och tips på kort tid. Tack så mycket. Att köpa direkt av en spansk mäklare känns osäkert då jag inte kan mycket av språket alls. Fast man vill ju samtidigt inte betala överpris. Tycker det verkar lite svårt att hitta något som uppfyller alla mina krav inom min den budget jag satt upp. Är det normalt att det prutas på de utsatta priserna? 5-10% prutning läste jag någonstans att det är vanligt? Kan man se ett köp nu som en bra investering? Priserna borde väl stiga rätt bra inom en 10-20 års period framåt eller?

Det finns många Spanska mäklare med Svensktalande personal. ja även Svensk personal.

//Eckhoff

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Spanska mäklare

Att köpa av en spansk mäklare känns osäkert, JA absolut! Men ändå var det just det vi gjorde nu i aug och vi kan inte ett enda ord spanska.. I det här fallet hade de en person på kontoret som pratade bra engelska som vi hade kontakt med. Se bara till att du har en juridisk firma i ryggen som ser över alla dokument! Lycka till!

Så länge du har en advokat kan du köpa av vem som helst, är väl de som rekommenderas av de flesta.

Angående utvecklingen så alla vi pratar med verkar överens om att det är på väg vända upp på de attraktiva ställena (för oss nordbor), förut har de varit ganska lugnt mellan november och februari, men i år är de ganska väl bokat.

OT
Tack Preciosa, vi är iofs inte klara med vårt än, men jag kommer hänga kvar sen också även om de kanske blir mer oregelbundet. Tror även tjejen kommer regga sig när allt är klart :)

spansk mäklare

Jag köpte via en spansk mäklare, Grupo Okendo. Inga problem, alla pratede engelska och /eller tyska. De är en sk API mäklare som innebär en viss garanti att allt går rätt till. API mäklarna har utbildning och viss kontroll efter att de har examinerats. Om något skulle bli "galet" kan man anmäla dem till en central nämnd som vidtar åtgärder... Men advokat är ändå nödvändig att ha.

Köpa av Spansk mäklare tror inte du behöver vara orolig för,det gjorde jag och
dom kan hela proceduren runt köp ,min pratade även engelska,se bara till att ha en advokat som kollar upp allt med lagfart osv. som det aldrig kan tjatas tillräckligt om.
Bra investering på 10-20 år är jag nog helt övertygad om,priserna tenderar nog bara gå åt ett håll,betänk man vänder sig till köpare i hela Europa och jmfr vad du får betala i lilla Sverige.
Som någon annan sagt köp hellre sämre standard med bättre läge ,närmre havet än tvärtom,renovera kan du alltid göra.Det är ju dock begränsat med mark att bygga på havsnära.
Jag själv köpte för dyra pengar 2009 på Playa Acequion som jag inte ångrar en sekund,har ju ändå inte tänkt sälja och bryr mig inte att euro och priser gått ner,då jag njutit i flera år,detta är livskvalite

Lycka tillspainsmile

Med tanke på att det finns 600.000 nya osålda
bostäder i landet så tror jag bara att det kommer att gå upp där
utlänningar vill bo. Inga inhemska får ju lån lätt och kan heller inte köpa.
Arbetslösheten minskar ju inte tex.
Totalt så finns 1.5 miljoner tomma bostäder.
Priserna har tydligen ökat på Orihuela Costa men det beror väl
på alla nya dyra bostäder som byggts.

Vamos a ver som det heter /P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen