Komplettering
Har nyligen blivit resident i Spanien. Vi var tvingade att först registrera oss hos kommunen, dvs. Padron. Därefter tog vi oss till Policia National (för vår del i Cartagena). Där blev vi registrerade och fick vårt gröna kort. De dokument som krävdes var, N.I.E., Padron, foto, E121 från försäkringskassan i Sverige eller enskild sjukförsäkring som motsvarar minst den offentliga sjukvården i Spanien samt dokument utvisande att man kan försörja sig i Spanien. Enligt info minst 10 000 euro på kontot i Spanien eller visa inkomster under de senaste 6 månaderna. Allt i original (att visa upp) jämte kopior. Kostnaden 10,50 euro betalades på plats hos polisen.
Intyget E 121 erhålls från försäkringskassan i Sverige efter ansökan och innebär att Sverige betalar sjukvårdskostnaden i Sverige. Intyget i 2 ex. skall lämnas till Social Seguridad som registrerar Dig i Spanien. Social Seguridad skickar ett ex av E 121 till försäkringskassan i Sverige med uppgifter om den spanska registreringen.
Jag skall senare återkomma till hur det har gått med omregistreringen av min svenska bil till Spanien. Jag har varit hos Itv för besiktning, men stupade vid första besöket på dragkroken. Trots att den var fabriksmonterad stämde godkännande numret E13numret på dragbalken inte överens med samma nummer i bilens typgodkännande. Enligt bilens tillverkare skall den godkännas, vilket jag hoppas med tanke på den tyske tillverkarens vanligtvis grundliga arbetsgång.
Budda