Arbetslöshetsförsäkring

Ornhammar

Ny medlem
Hej,

Undrar om någon har information om hur jag går tillväga för att registrera mig i den spanska försäkringen för arbetslöshet. Jag kommer jobba till och börja med 5 månader i Nerja, och har fått info att jag måste gå ur min svenska a-kassa och registrera mig där nere.

Som vanligt brukar vissa saker gå smidigare i Spanien, och hoppas man kanske kan knalla in på Ayuntamiento i stan och göra detta?

Och slutligen, avgifter. Vet någon vad denna försäkring kostar?

Ha det fint alla, djupt tacksam för tips!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Arbetsgivaren brukar ordna allt som har med socialförsäkringar att göra. Han/hon betalar också den största delen av avgiften, vilket alltså förutsätter att du inte jobbar svart.
För att få ut något måste man dessutom ha jobbat i Spanien 360 dagar under de senaste 6 åren. Man får heller inte ha slutat sin anställning på eget initiativ.

Ja, är också av den uppfattningen. Då arbetsgivaren betalar ens skatt och avgifter ska man tydligen automatiskt vara arbetslöshetsförsäkrad. Detta gör jag dock inte för att jag tänkt vara utan arbete, utan för att kunna tillgodoräkna mig denna period hos min svenska a-kassa när jag återvänder.

Men det är alltså inget jag aktivt behöver göra före jag vill ha E301 intyget som visar att jag jobbat och hur mycket etc. Jag jobbar naturligtvis vitt.

Tack för info.

Nya trådar

Back
Toppen