Airbnb mfl - påverkan på fastighetspriser?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av VFR, 9 juni 2018.

  1. VFR

    VFR Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu när allt fler spanska städer inför regler för att minska turismen som sker genom Airbnb mfl, hur tror ni det kommer att påverka fastighetspriserna framöver? Priserna hålls väl till en del uppe av möjligheten till hyresintäkter?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det går ju fortfarande att hyra ut, även om AirBnb får sin verksamhet begränsad eller t o m förbjuds. Uthyrningen förflyttas bara till andra kanaler och det krävs numera licens (som gör administrationen kring uthyrningen krångligare och ger högre kostnader?) . Det största problemet uppstår först när man som i Barcelona slutar utfärda nya uthyrningslicenser. Det verkar där som att faktumet att en lägenhet redan har licens används som säljargument och säkert påverkar prisbilden, fast uppåt då på de lägenheterna.
    Men det är ju inte ett generellt problem i hela Spanien med den typen av förbud. Och av alla köp som sker är det nog en ganska liten andel som baserar finansieringen på uthyrning. Jag tror snarare att det som påverkar prisbilden idag är landets ekonomiska utveckling, fastighetspriserna stiger. Vi invandrare är trots allt en mycket liten andel av landets totala fastighetsköpare. Däremot tror jag att utfallet av Brexitförhandlingarna kan få betydelse för utbudet, och därmed prisbilden, särskilt på boenden i "invandrar"täta urbanisationer.
     
    mixt gillar detta.
  4. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Varför tror du Brexit kommer påverka?
    Vad är alternativet för dom?
    Usa kan vara ett alternativ men innebär en längre resa.
     
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Köptrycket från britter kan minska, och det tycks inte bli något undantag för britter, av den info jag har inhämtat.
    Än så länge hålls köptrycket upp av nordbor och nordeuropéer. Bra så.

    Egentligen är Airbnb-förbud bara tecken på att man i södra Europa skyddar starka särintressen från det som skulle kunna kallas digital disruption. Uthyrnningslicenser och låg skatt är väl ok, men förbud är bara kontraproduktivt. Även spanska taxibranschen är också ett skyddat särintresse.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Hur Brexit påverkar beror ju på vad förhandlingarna leder till. Den fria rörligheten inom EU och regleringar kring det gör det ju enklare för andra européer att leva och bo i Spanien. Min tanke är
    Scenario 1; De som redan är residenta får bo kvar med bibehållna rättigheter, men de som senare väljer att bosätta sig eller endast har semesterboende får dels inte självklart uppehållstillstånd och dels inte tillgång till sjukvården. Betänk att privata sjukvårdsförsäkringar är dyra, begränsade och bland annat inte omfattar sjukdomar som redan finns. Resultatet blir att efterfrågan hos britter minskar. Det ger en viss påverkan på marknaden, som kan uppvägas till viss del av ökade köp från andra länders grupper.
    Scenario 2: Ingen överenskommelse görs om bibehållna rättigheter. Resultatet blir inte bara att efterfrågan minskar utan även att många britter behöver sälja sina boenden och flytta hem. Det ger en betydligt större påverkan.

    Men jag kan ju ha fel...
    Sen är läget så att ska britterna få bibehållna rättigheter måste de garantera detsamma till de EU-medborgare som nu bor i Storbrittanien. Och det vill de inte, möjligtvis bara för en kort övergångsperiod. Så jag tolkar läget som ganska mörkt.
     
  8. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu vet jag inte hur deras avtal ser ut med andra länder i sol och värme men jag vet inte om dom har så mycket alternativ.
    Visst kan det bli dyrare för dom och vissa inte har råd utan får sälja men vi får se.
    Något större ras på marknaden tror jag inte på men vem vet, jag har haft fel förr.
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Flygpriser spelar stor roll för många som åker ofta......märker även att fler som skulle flytta blir barnbarns passare istället.
     
  10. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Bara en till kommentar angående uthyrningsmöjligheter. Spanien är ett populärt resmål. Och fler och fler reser hit samtidigt som fler och fler skippar charterresornas paketlösningar och plockar ihop egna resepaket, inkl att hyra boende på egen hand. Jag uppfattar det som (obs endast egna observationer bland skandinaver, har inget statistiskt underlag) att det blir allt lättare att få uthyrt. Likaså verkar efterfrågan på långtidshyra både delar av och hela året öka. Regleringen verkar inte ha dämpat uthyrningsmarknaden totalt sett.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bara du inte lurar någon att finansiera sitt köp genom uthyrning. Alla lyckas inte!
     
    Los Suecos och Gyllis gillar detta.
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Oj, det var inte tanken. Jag tror verkligen inte att man kan finansiera ett köp genom uthyrning, däremot att uthyrningsmöjlighet fortfarande finns om man har rätt typ av boende i rätt läge och att det kan ge vissa intäkter. Hyresmarknaden är inte död, snarare verkar efterfrågan öka. Men därifrån är det en bit till att förlita sig på det för finansieringen.
     
    Sharky, Los Suecos och Anca gillar detta.

Dela sidan

Laddar...