Advokat eller ej

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av AnnaAr, 16 juli 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inte notariens ansvar att ta fram nàgot. Hans ansvar är att se till att "överskrivningen" gàr rätt till. Han kräver (ska iaf) förvisso att se Nota simple och jämför den med lagfart. Sà att ingen skriver över nàgot som har skulder till tredje part eller som är direkt olagligt att sälja.

    el och vatten avgifter bryr han sig överhuvudtaget inte om. de stàr för övrigt pà ägaren, ej pà huset.

    Men visst.tycker ocksà att advokater lever lite pà skrämselpropagandan som finns när man ska köpa hus. À andra sidan sà spelar kanske 2-3 tusen € mindre roll när man slänger in 100 - 200 tusen € pà ett hus.
    Mànga har ju bevisligen ràkat mycket illa ut, fràgan blir kanske här, ifall de hade klarat sig med en advokat. I mànga fall blir svaret nej.

    Sen beror det lite pà var och vad man köper ocksà.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Handlar om de strängare kontroller av pengatvätt. Du màste kunna bevisa var du har fàtt pengarna ifràn.
    Gàr utmärkt med 1 konto. men i vissa fall är notarier och banker extremt bajsnödiga och kräver din farfars skosorlek etc.

    har du ett konto, men din andra halva kan visa var han/hon har fàtt pengarna ifràn och du kan visa att du fàtt pengarna ifràn honom/henne. ska det gà bra. Men vi är trots allt i Spanien,
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det enda skulder som kan finnas pà huset är (förutom banklàn) är fastighetskatt (IBI) och föreningsavgifter (comunidad propietarios)

    IBIn är du bli betalningskyldig för, men endast de som inte har preskriberats. Preskriberingstiden Är 4 àr, men börjar gälla efter senaste notifiering. därför kan det vara lite struligt att veta om dessa har utgàtt eller ej.

    Finns där obetalda föreningsavgifter, blir den nya ägaren endast betalningskyldig för det aktuella àret samt de senaste 3 àren.
     
    erkki gillar detta.
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Men den andra ev obetalda skatten då -den statliga förmåns/inkomstskatten?
    Har inte preskriptionstiden förlängts förresten?

    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Notarian har inte köpekontrakt som grund för att ordna en ny lagfart.
    Om man har mäklare så skrivs ett inofficiellt kontrakt som stipulerar
    vad som sker mellan mäklare och köpare. Det ser ingen annan.
    Där skrivs in tex pris och vad som händer om nån hoppar av...köparen förlorar
    handpenning och om säljaren hoppar av ska köparen får dubbla tillbaka.

    Vad som lämnas in till notarien är gamla lagfarten samt alla papper på nya köparen som pass/NIE,
    andra kontaktuppgifter och hur betalningen ska ske.

    F ö dumsnål är ett ord för att vara onödigt snål. Om man köper för
    100-300.000E så är ju advokatfirman, dvs säkerheten betydligt högre för
    några 1000 till att det ska gå rätt till.

    P :sol:
     
    Last edited: 18 juli 2015
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du med förmànsskatt menar plusvalia, sà är det en skatt som ska betalas av säljaren. Skulle säljaren vara utlänning och inte betala kan nuvarande ägare bli betalningskyldig. Därför brukar man alltid som köpare behàlla en summa för detta ändamàl. (provision de fondos)
    Nu är ju iofs detta inget som man kan kolla upp innan man köper ett hus, eftersom skatten inte finns förrän huset blir sàlt.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej Plusvalía är en annan sak men som du säger kan den ju
    låta bli att betalas.
    Jag menar förmåns/inkomstskatten Impuesto sobre la renta no residentes
    som deklareras varje år sista dec. För året innan. (Om man inte hyr ut för då ska den betalas var tredje månad).
    Alldeles för många har ju struntat i att betala denna statliga skatt...

    P :coolsmilie:
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Den har jag inte särskilt mycket koll pà. Men det är ju en personlig skatt, och skattas pà dig som person beroende pà vad du äger/har/tjänar, betalar du inte den skatten, blir inte nästa ägare till ditt boende betalningskyldig.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Bäste Preciosa
    Citat:
    ” Köparen förlorar handpenning och om säljaren hoppar av ska köparen får dubbla tillbaka ”
    Snacka om rappakalja som inte hör hit i trådskaparens fråga.

    Ps. Men en sak är du duktig på, döda trådar med struntprat.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tyvärr Rantzow, du kom inte åt mig annat än att det jag lade in
    var Off Topic . Men du klarade inte av det heller. Det tillhör köpeprocessen
    detta inofficiella kontrakt och bör granskas med advokathjälp.
    Du hade fel om kontraktet och jag vet att du av nån anledning inte gillar
    det jag skriver men sånt får man ta när det kommer in nya medlemmar
    som får agg med en gång. Särskilt män av nån konstig anledning.

    Jag kan köpeprocessen och det kan du inte göra nåt åt.
    Om du orkar kan du läsa under KONTRAKT här:
    http://www.abacoadvisers.com/sv/spa.../nyheter/guide-till-att-kopa-bostad-i-spanien

    Sen önskar jag inte nåt svar på mina inlägg från dig mer. Du hyllade ju
    hatinlägget jag fick för en tid sen...
    OCH kom i håg att jag har inte skrivit fler inlägg - om det är det som
    retar dig - än alla andra tidsmässigt sett.

    Patetiskt var ordet. P ));)
     
    Last edited: 18 juli 2015
  14. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Off topic! Men jag tycker det är värdefullt att det här på Forumet hålls en god ton och trevlig anda. Många som varit med här både längre och kortare tid har med stor glädje utbytt erfarenheter och fått ovärderliga tips av andra medlemmar.
    Alla tycker inte alltid lika och vi har olika erfarenheter och referensramar men respekten för varandra är viktig och det oavsett ämne som tas upp här.
     
  15. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Abogado i Spanien är en akademisk titel, ungefär som en Jur.Kand i Sverige, som ger medlemskap i Colegio de abogados och rätten från staten att arbeta och titulera sig som advokat.

    Det är alltså inte som i Sverige där advokat är en skyddad titel, som kräver praktik efter examen och att bli upptagen i Svenska Advokatsamfundet.

    .... det finns väldigt måååånga abogados i Spanien och av mycket varierande kvalité.

    Tommy
     
  16. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ny på forumet, men har redan förstått att det finns en person här som ser forumet som sin egen domän och nåde den "patetiska person" som råkar ha en annan uppfattning.

    Synd för forumet, eftersom det stimulerar varken debatten eller erfarenhetsutbytet, som på ett forum som detta, är själva grundbulten.

    Tack, till t.ex. Nalle och POOH, som jag upplever som kunniga och ger relevanta och underbyggda kunniga svar till de som inte har samma erfarenhet av Spanien.

    Att skriva t.ex."Spanien är ett av
    dom mest korrupta från låg till hög...som dom flesta vet"
    är för mig direkt förolämpande mot Spanien och tycker att om du har den uppfattningen så borde du kanske tänka över var du bor.

    Jodå, jag vet att det finns korruption, säkert mera initierad än de flesta eftersom jag arbetat mycket nära makten inom den spanska administrationen, som Asesor till en Consejero/Minister. Men att säga att Spanien är,"... ett av dom mest korrupta från låg till hög", då finns det stora vita fläckar i kunskapen om korruptionen i världen.

    Var snäll och tagga ner, tror det skulle vara bra för Forumet... f´låt att som ny ha synpunkter och det är självklart ingen genusfråga, larv!

    Tommy
     
    Last edited: 18 juli 2015
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Los Suecos:

    Jag har förstått att man inte kan skriva det man vet och kan längre.
    Om du läser tråden så har jag bara skrivit om hur köpeprocessen går
    till och det handlar inte om uppfattning. Men om jag då blir påhoppad
    för det så svarar jag så klart.
    Nalle hade också en annan uppfattning om notariearbetet men det sägs
    inget om.
    Att Spanien är korrupt det skrev jag i sitt sammanhang om hur det kan
    gå till att köpa och det vet du mycket väl.
    Men kritik får man inte lägga in, alltså fakta. Spanien är det bästa som finns
    för mig men man kan inte hyckla för det. Och låtsas att det inte
    finns problem.

    Jag skrev in nyheten från tidningar om jordbävningen 2011 och fick påhopp att jag - jag skrämde bort folk... :)
    Hyckleri är det värsta som finns.

    Synd att det inte går att diskutera saker längre och synd för dom som
    vill veta hur saker går till. Felaktig information är ju verkligen inte bra.

    P :coolsmilie:
     
  18. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Jadu Preciosa, förstår att det var bättre förr.

    Om jag tolkar dig rätt så vill du egentligen att Forumet skall vara "Preciosas frågespalt", där du allena står för sanningen, kunskapen och alla svaren, inte ett debattforum där frågeställningar blir belysta från olika synvinklar och ifrån fleras olika erfarenheter.

    Preciosa du får ursäkta men jag tycker att man varken är patetisk eller att man hycklar för att man har en annan åsikt i sakfrågor än det du presenterar, sådana uttalanden dödar bara debatten och trådarna.

    Tommy
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ingenstans i mina inlägg i tråden dissar jag en annan uppfattning...
    Jag skrev hur jag anser att det går till. DÅ blir jag påhoppad först
    av dig. Inte sakligt utan hånfullt.
    Sen ytterligare en till som inte kan ta en diskussion utan hånfullhet
    men det var jag beredd på sen tidigare påhopp.

    Får be admin/mod att stänga tråden då den inte leder till annat än
    obehagligheter. Får be om ursäkt till trådstartaren för att det blev
    som det blev. Synd!

    P sorry
     
  20. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Jag håller med Los Suecos till 100%.
    Maken till Besserwisser får man leta efter.

    Att författa över 6253 inlägg / kommentarer på några år är inget sunt beteende.

    Du skriver att man behöver advokat-hjälp i denna tråd och detta är OK, men du behöver inte skriva det om och om igen,
    Men du kvarnar på som om det vore en tävling att vinna trådens diskussion, med otaliga tröttsamma övertalningsinlägg om att du har rätt och vi andra har fel.

    Att du sen kan komma fram till den märkliga könsrelaterade slutsatsen vid kritik, ” mestadels män konstigt nog som får agg till inläggen ”,

    Preciosa du måste tagga ned lite framöver som Los Suecos skriver, vi måste få komma till tals allihop utan dåliga kommenterar från dig, oavsett om man är ny eller gammal medlem, annars tar du dö på Spanien Forumet.

    /T
     
    Last edited by a moderator: 19 juli 2015
  21. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Preciosa tycker inte alls det är klädsamt när du ikläder dig offerskruden.

    Sedan en ordningsfråga, det är väl trådskaparen, här som på andra forum, som har rätten att stänga sin tråd, eller.... ?
     
  22. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Om man vet så lite om köpprocessen att man i ett forum frågar om man skall ta hjälp av advokat eller annan relevant juridisk hjälp, då behöver man hjälp. Att säga att det är onödigt är inte seriöst.
     
  23. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    ????? Vem påstår du att ha skrivet att det är onödigt med juridisk hjälp vid fastighetsköp i denna tråd ?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...