Öppna B&B

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av magganbyk, 16 maj 2010.

  1. magganbyk

    magganbyk Ny medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Vi är medelålders par som vill göra något kul med resten av sitt liv.
    Vi har en son som är14 år gammal så han har fortfarande en del att plugga - är det ett hinder att flytta till Spanien?
    Vi har tröttnat på tre saker i våra liv:
    -arbetet här i Sverige- jag arbetar på en förskola min man som vaktmästare på sjukhuset
    -klimatet som gör att vi känner oss instängda större delen av året
    - mycket reserverade människor som har svårt att öppna sig och pga. detta känner man sig mycket ensam, trots att vi har våra arbetsliv!

    Jag vill nämna att vi redan en gång i livet flyttat från ett annat land till Sverige.
    Vi har bott 35 respektive 25 år i Sverige.

    Vi kom på idee att köpa B&B i Spanien och försörja sig på detta fram till pensionen ung.15 år till.
    Vi måste sälja huset i Sverige och ta ett extra lån. Kan man försörja sig på B&B i Spanien?

    Vad är det vi måste tänka på?
    Vi vet inte ens vilken del utav Spanien är mest lämplig för B&B?
    Pojken måste studera så vi kan inte bo helt och hållet för långt ifrån stor stad.
    Vi kan inte heller spanska, men tänkte lära sig.

    Är det realistiskt att satsa på denna idee));)?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! ABSOLUT ska man om man kan och vill. Bättre att göra det och ångra sig än att ångra att man aldrig gjorde det. Sverige finns ju kvar. :D

    Viktigaste är att kolla upp saker innan så man har lite kött på benen, gärna hitta en kontaktperson där nere som kan hjälpa till med tips och trix.

    Jag (40) och min sambo(35) har precis sålt allt här hemma och kommer flytta ner till Mijas Costa i september för att prova vingarna. Vi reste ner för att hitta ett ställe som vi gillade (hyres) och hade hjälp av en mäklare där nere som var väldigt hjälpsam.

    Vi har ingen jättebuffert men ska klarar oss i 6 månader tills de att firman börjar rulla på.

    Vad gäller B&B har jag ingen erfarenhet tyvärr. Om du har tv8 på teven så rekomenderar jag starkt att titta på program som "Enkel biljett" och "En plats i solen", även om dessa är lite gamla så får man bra tips och motivation.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag skulle tro att till att börja med skulle det vara bra om man hade en extrainkomst, så att bara den ena arbetade med B&B. Tills det börjar rulla på...
    Bästa stället att ha? Där turisterna finns, dvs vid kusten. Solkusten, Almeria kusten, Costa Blanca osv. Det finns att välja. Om grabben ska gå i en svensk/skandinavisk skola finns inte så många platser att välja emellan längre. Men kanske bra att bo så att han kan gå klart på svenska. Att byta språk kanske blir för jobbigt för honom, speciellt nu när han inte har så våldsamt långt kvar.
    I vilket fall som helst, ta hjälp av någon som kan detta. Det kostar att anlita juridisk hjälp men den hjälpen är guld värd sedan när man slipper att falla i alla möjliga och omöjliga gropar.
    Försök hitta en stad/by där det inte finns många B&B först, inte alltför långt ifrån tåg, bus, flygplats...då kanske ni lyckas bättre. Lycka till!
     
  5. hasse2

    hasse2 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juli 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ett tips på bra bokningssystem om ni väljer att starta B&B: www.sirvoy.com
     

Dela sidan

Laddar...