Ja så var det nya huset nästan helt färdigrenoverat, flera veckor försenat men det hade vi räknat med
Så det var då dags att fixa ADSL och telefon, snabbt och lätt ordnat! Hade hjälp av en spansk kille med rötter i Sverige så med hans hjälp fick vi beställt allt från Orange som var klart billigast med ett erbjudande de hade.
Sagt och gjort, tre-fyra dagar senare så dök där upp en Telefonica-tekniker (det är deras tekniker som gör själva installationen). Han börjar rota i luckan utanför huset och hittar snabbt var han ska. Till saken hör att gatan utanför huset byggdes om under hösten/vintern så det är nya rör och allt lagt!
I alla fall så kom han efter ett slag och bad mig (lite engelska, lite gester) följa med. I ett gathörn längre ner längst gatan fanna en grunden till ett telefonskåp samt 6 tomma ledningsrör. Tyvärr saknades själva kopplingsskåpet. Nåja, teknikern jagade iväg på nytt och hittade snabbt ett annat kopplingsskåp på en paralellgata till den där inget skåp fanns.
Efer ett slag kom killen tillbaka igen, fick nu förklarat att ledningarna i röret som gick längst den gatan var fastklämda - ingen ny kabel kan dras! Impossible! Så han åkte sin väg och där stod vi utan telefon
Så det skar sig helt med Orange, de var dock hyggliga att ha och göra med och fixade snabbt återbetalning av startavgiften som de debiterat på mitt kreditkort. Routern de levererat skickade de bud som hämtade nån vecka senare.
Hur som haver tänkte vi att det borde ju gå bättre om vi anlitade Telefonixa så kanske deras tekniker blir mer motiverade än när de jobbar för konkurrenten. Det var en bra tanke i alla fall! Sagt och gjort så beställdes telefon och internet från Telefonica och efter ett par dagar dök en ny tekniker upp och började gräva i luckorna. Ja som ni säkert gissat så utspelade sig ungefär samma historia igen så det gick inget vidare.
Sen följer en period med diverse missförstånd där säljarna på Telefonica ser att det går att leverara til oss och säljer ett abonemang men tekniska avdelningen stoppar det.. detta upprepas ett par gånger - min dåliga spanska och säljarnas dåliga engelska underlättar inte situationen. Tänk: Jag: "Are you SURE the cables are fixed?" Säljare:"Yes, you can get telephone, no problem in that location".
Under tiden har min hustru snackat med Telefonicas kundtjänst - Vet ni hur man får tag på den på engelska? Inte - när ni slår 1004 och kommer till deras talvalsväxel så säger ni english, English, ENGLISH, ENGLISH!! ända tills ni slutligen, om allt vill sig väl, hamnar hos en engelskspråkig person. Hur som haver så lyckades hon få registrerat någon sorts ärendenummer/klagomål hos dem. Sedan hörde vi inte ett pip från dem på några veckor.
När jag senare beklagade mig till min byggmästare som sa han de magiska orden "men NN har ju en polare som jobbar på Telefonica". Jag rusade snabbt bort till hantverkaren i fråga och mindre än 30 minuter senare så stod ytterligare en Telefonica-kille på gatan utanför vårt hus! Han var dock inte tekniker men han lät förstå att det skulle inte vara några problem att fixa. Sagt och gjort hantverkaren fick några meter telekabel och lite instruktioner. Dock behövdes det inväntas information från tekniker om vilket håll man helst skulle ta vägen med kabeln.
Någon dag senare ringer en ny Telefonica-säljare, glad i hågen beställer jag telefon och internet för.. ja, jag tror det är fjärde gången. Fem minuter senare ringer en kille från tekniska avdelningen "Not possible". Nåja... vacker tanke i alla fall. En dag senare så ringer en till Telefonica-tekniker "casa en diez minutos?" Visst säger jag och tänker att det måste vara teknikern som kompisen till hantverkaren ordnat. Det visar sig dock att han har ingen aning om nån amigo utan det tycks vara vårt "ärende" som avancerat - han försvinner bort till kopplingsskåpet en lång stund. Efter närmare en timme återkommer han, han pratade hyfsad engelska, med "there are no free lines in the box" ARGH! tänker jag - ska det vara helt omöjligt få telefon mitt i stan??
"But there are two broken lines, so maybee". Så då drog jag fram mobilen och lät teknikern snacka med hantverkaren så får de försöka ordna något för nu ska jag hem till Sverige några veckor.
Fortsättning lär följa

Sagt och gjort, tre-fyra dagar senare så dök där upp en Telefonica-tekniker (det är deras tekniker som gör själva installationen). Han börjar rota i luckan utanför huset och hittar snabbt var han ska. Till saken hör att gatan utanför huset byggdes om under hösten/vintern så det är nya rör och allt lagt!
I alla fall så kom han efter ett slag och bad mig (lite engelska, lite gester) följa med. I ett gathörn längre ner längst gatan fanna en grunden till ett telefonskåp samt 6 tomma ledningsrör. Tyvärr saknades själva kopplingsskåpet. Nåja, teknikern jagade iväg på nytt och hittade snabbt ett annat kopplingsskåp på en paralellgata till den där inget skåp fanns.
Efer ett slag kom killen tillbaka igen, fick nu förklarat att ledningarna i röret som gick längst den gatan var fastklämda - ingen ny kabel kan dras! Impossible! Så han åkte sin väg och där stod vi utan telefon

Så det skar sig helt med Orange, de var dock hyggliga att ha och göra med och fixade snabbt återbetalning av startavgiften som de debiterat på mitt kreditkort. Routern de levererat skickade de bud som hämtade nån vecka senare.
Hur som haver tänkte vi att det borde ju gå bättre om vi anlitade Telefonixa så kanske deras tekniker blir mer motiverade än när de jobbar för konkurrenten. Det var en bra tanke i alla fall! Sagt och gjort så beställdes telefon och internet från Telefonica och efter ett par dagar dök en ny tekniker upp och började gräva i luckorna. Ja som ni säkert gissat så utspelade sig ungefär samma historia igen så det gick inget vidare.
Sen följer en period med diverse missförstånd där säljarna på Telefonica ser att det går att leverara til oss och säljer ett abonemang men tekniska avdelningen stoppar det.. detta upprepas ett par gånger - min dåliga spanska och säljarnas dåliga engelska underlättar inte situationen. Tänk: Jag: "Are you SURE the cables are fixed?" Säljare:"Yes, you can get telephone, no problem in that location".
Under tiden har min hustru snackat med Telefonicas kundtjänst - Vet ni hur man får tag på den på engelska? Inte - när ni slår 1004 och kommer till deras talvalsväxel så säger ni english, English, ENGLISH, ENGLISH!! ända tills ni slutligen, om allt vill sig väl, hamnar hos en engelskspråkig person. Hur som haver så lyckades hon få registrerat någon sorts ärendenummer/klagomål hos dem. Sedan hörde vi inte ett pip från dem på några veckor.
När jag senare beklagade mig till min byggmästare som sa han de magiska orden "men NN har ju en polare som jobbar på Telefonica". Jag rusade snabbt bort till hantverkaren i fråga och mindre än 30 minuter senare så stod ytterligare en Telefonica-kille på gatan utanför vårt hus! Han var dock inte tekniker men han lät förstå att det skulle inte vara några problem att fixa. Sagt och gjort hantverkaren fick några meter telekabel och lite instruktioner. Dock behövdes det inväntas information från tekniker om vilket håll man helst skulle ta vägen med kabeln.
Någon dag senare ringer en ny Telefonica-säljare, glad i hågen beställer jag telefon och internet för.. ja, jag tror det är fjärde gången. Fem minuter senare ringer en kille från tekniska avdelningen "Not possible". Nåja... vacker tanke i alla fall. En dag senare så ringer en till Telefonica-tekniker "casa en diez minutos?" Visst säger jag och tänker att det måste vara teknikern som kompisen till hantverkaren ordnat. Det visar sig dock att han har ingen aning om nån amigo utan det tycks vara vårt "ärende" som avancerat - han försvinner bort till kopplingsskåpet en lång stund. Efter närmare en timme återkommer han, han pratade hyfsad engelska, med "there are no free lines in the box" ARGH! tänker jag - ska det vara helt omöjligt få telefon mitt i stan??

Fortsättning lär följa
