Vithajar i Spanien

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av gustav, 11 juli 2013.

  1. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Vithajar utanför Spaniens kust? Hur ligger det till med detta, har spanska fiskare eller badturister i Spanien någonsin skymtat vithaj där?
    Syftar och hänvisar till dagens artikel om vithaj utanför Barcelona i aftonblaskan. :simma: :(
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17118687.ab
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Läste ocksà den artikeln precis. Vithaj har ett parningsomràde i Balearerna. Dock är de ganska sällsynta. Antalet hajar har dock ökat de senaste àren tack vare (eller pga, beroende hur man ser det) minskade föroreningar
     
  4. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    tyvärr får jag säga. då dessa djur fyller sin funktion i näringskedjan. men dom får gärna hålla sig bort från stränderna, dit kommer dom väl bara när det är brist på mat, vilket i sin tur har påverkats av människan som fiskat bort alla bytesdjur ute till havs. :(
     
  5. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Min erfarenhet av Spanien är att fastighetshajar är mycket vanligare än hajar i havet...
    Jag har faktiskt aldrig under mina 12 år sett en havsbaserad haj :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Förra àret sàgs en vithaj utanför Cabo de gatas i Almeria och i 2009 skulle folk tydligen ha sett en stor haj utanför La manga.

    Om denna videon är äkta eller ej vet jag inte.

    Själv har jag bara sett delfiner.... http://www.youtube.com/watch?v=Ft8djn6NPeY
     
  8. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    "Så hamnade vithajen i Medelhavet

    Dna-analys av fyra vithajar fångade utanför Turkiets, Siciliens och Tunisiens kuster visar att de alla härstammar från samma australensiska hajfamilj. Att dessa simmade västerut och sedan uppför Afrikas västkust och in i Medelhavet via Gibraltar beror sannolikt på en felnavigering för 450 000 år sedan, klimatförändringar vid tidpunkten ifråga samt de förrädiskt varma Agulhas*strömmarna."

    Källa: Allt om Vetenskap 1 feb 2011

    Bara att hoppas att dom inte ser stränderna som ett skafferi om de naturliga bytesdjuren försvinner....think
     
  9. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Vithaj kördes i kortege på gatorna i Castellón de la Plana!

    På 1960-talet tillbringade jag mycket tid i byn Benicasim och även i Castellón de la Plana på Medelhavskusten. Jag minns en dag när jag var nere i el Grao de Castellón. Man hade då fångat en vithaj som var full med diverse större fiskar el dyl (minns ej vad) och den kördes i någon form av glädjeprocession genom gatorna. Det var en stor och mycket annorlunda upplevelse för de flesta så jublet var oerhört.
     
  10. Maria Johansson

    Maria Johansson Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2014
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Haj

    Jag kom ihåg när jag var ute och promenerade med mitt barnbarn sommaren 2003, så var Playa Los Locos avstängt pga att Röda Korset varnade för haj.- Svart flagg och allt!:eek: Såg även detta på nyheterna det året och likaså sägs att vid La Mata hade den också synts till.....Men vet ej om det var vithaj, men tillräckligt stor för att dra upp tårna från vattnet.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    När man gick i skolan så fick man lära sig att Medelhavet var "Vithajens vagga" vilket då menades att det skulle vara lite säkrare och lugnare för dom att växa upp i detta hav innan dom gav sig ut i de större haven.

    Bara att hoppas i så fall att dom har ordning på sin inbyggda gps och tar raka vägen ut ur Medelhavet när dom växt färdigt.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    :cheeky:simma::cheeky
    Vi får hoppas att mamma och pappa vithaj också har gått i skolan, så att dom vet att dom ska släppa sina ungar ut i vida världen när dom börjar bli stora (och farliga).
    rocio
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har berättat det förut men när frun och sonen tog ett mycket tidigt morgondopp förra sommaren så strök en haj på dryga metern förbi i det stilla vattnet. De sa då "nu går vi upp innan mamma haj kommer" Tror inte den var vit men den lär kunna få med sig några utstående kroppsdelar typ fingrar och … om den får chansen.
     

Dela sidan

Laddar...