Spanienflytt

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Siirli, 14 juli 2014.

  1. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    För 250.000 per år måste man kunna hyra ett slott på fastlandet :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Hmm, jag ville absolut inte säga att det alltid är fel att köpa.

    Jag är bara alltid förvånad att SÅ MÅNGA vill köpa som om det vore det enda alternativet - utan ens VÅga tänka annorlunda - låsa in sig i en nog inte alltid helt genomtänkt val, med möjligen dyra konsekvenser, antingen i pengar eller vantrivsel.

    Det kanske har något med det svenska (och inte bara svenska) behovet av TRYGGHET, även om den tryggheten vore ilusoriskt.

    Det kanske har med tidigare generationers erfarenhet att göra: ägde man land och bostad, överlevde man lättare. En historisk belastning alltså?

    Intressant är också att man verkar också utgå ifrån att man TILL SLUT alltid hittar det ENDA perfekta stället, som om det alltid fanns. Finns det inga ombyttlingar - om man kan säga så - som alltid vill ha friheten att KUNNA söka vidare?
     
    Last edited: 17 juli 2014
  4. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Rolund, 250 000 kronor motsvarar omkring 27 000 euro per år, alltså circa 2250 euro per månad. Visst går det att hyra en så dyr bostad i Spanien. Det går också att köpa en motsvarande dyr en.

    Men hur skulle du kunna köpa en motsvarande bostad 20 gånger billigare är för mig en gåta. Kan du förklara närmare? Då kanske även jag skulle nappa. hjärtaa
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag tror jag förstår hur du räknar Rolund, om du ändå har ett par millar som du inte behöver till annat. Var snäll och räkna in köpebeloppet samt räntor om du måste låna!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Det finns ju mängder av alternativ att välja bland. Och att köpa är ett. Kanske har man hyrt och funnit att man vill ha något som inte är beroende av andras godtycke. Säkert är man präglad i en del av sina val av tidigare erfarenheter, på gott och ont. Och det behöver inte alls bli vare sig vantrivsel eller dyra utlägg. Men visst kan det bli så...Hela livet är ett risktagande och med olika insatser. Tror dock inte det handlar om trygghet för de flesta utan den har man inom sig och den kan inte köpas för pengar.
    En historisk belastning, kan säkert gälla några, men med tanke på hur många människor i olika länder världen runt som valt att köpa ett boende på en plats där man trivs så tror jag man slängt belastningen över axeln.I övrigt så tror jag att det finna många "Shangri La" och att de absolut är utbytbara.
    Man väljer själv och som Kaj Pollak så klokt säger " det är du själv som spelar huvudrollen i ditt liv." Jag tror på det.
    Och att göra det man själv känner för och mår bra av. Sedan kan detta givetvis omprövas allt eftersom livet går vidare.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    du fàr ett bra boende för 12.000 € om àret. beroende pà var du hyr naturligtvis.

    för 2000 € om àret, även om du bara betalar skatter etc och inte har nàgot làn. bor du inte lika bra. Sen màste du ju ta in priset och eventuell lànekostnad och ränta ocksà.

    Säger inte att hyra är bättre än att köpa. Nog väldigt individuellt. Däremot sà köper spanjoren eftersom han màste ha sitt boende betalt när han pensionerar sig.
     
  9. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Ojdå, vaknat kl 6 och såg mycket kommentarer:) Ni verkar vara uppe länge där nere. Det saknar jag! Här uppe vaknar man tidigt p g a tidigt morron sol.

    Jag är nog inte så bra på att räkna. Men sifforna jag skrev är baserade på faktum jag har fått.
    Jag var i Torre Okt 2013 och tittade på en lägenhet som ligger på toppvåning på strandpromenaden i Torre centrum. Det kostar 20,000€/år att hyra. Byggnaden är vit med gröna markiser, nära Torre webkamera, med balkongen mot vatten. Lgh var i dåligt skick. Bara ett rum har utsikt, flera rum saknar fönster! Det säljs för 180,000€ o krävs total renovering. Det är inte ett slott:confused:

    Lägenhet vi ska flytta in nästa månad, Sea Senses i Punta Prima, avgift är 200€/mån. Att hyra en sån kostar 800-1500€/vecka beror på säsong. Jag håller med att det är inte billigt att köpa men ränta är såååå lågt nu. Plus en del av lånekostnader dras av från skatt. Det blir inte mycket kvar att lägga ut.

    Jag håller med Minerva att man ska våga tänka nytt! Men om att hyra var ett bättre alternativ än att köpa, varför de flesta köper då? Alla lgh är nästan slut sålda där vi ska. Köpare är från alla delar i Europa, svenska är minoriteter. Ett bevis på att äga boendet är internationellt tanke:)
     
    Last edited: 18 juli 2014
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    totalt överpris pà hyran. Ingen kommer att betala 20.000 € om àret för en sunken lght, spelar ingen roll hur nära stranden den ligger. Speciellt inte i dagsläget

    Men optimister finns det naturligtvis gott om ;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Ojdå! Priset fick vi av mäklaren. Blev vi lurat kanske?
     
  13. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Nalle, varför måste spanjoren ha sitt boende betalt vid pensioneringen? :confused:

    Anders
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag tror att det har med att om du har lån på fastighteten i Spansk bank är det näst intill omöjligt ha dessa över en viss ålder.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Anders!
    Ja min uppfattning (fast du inte frågade om den :) ) är att dom inte har råd
    med lån när den usla pensionen kommer....
    Så är det i min närhet iaf. Man pytsar in så mycket dinero man kan innan.

    Noman sa det just innan. Snabba svar här :)
    Chao P :sol:
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750

    Tja màste och màste... Klart du kan ha làn när du är pensionerad men precis som P säger sà är ju pensionen (för majoriteten) urusel i Spanien, de flesta skulle inte ha ràd att betala amorteringar eller hyra.

    Se det som pensionsparande, att ha sitt boende betalt, garanterar ju iaf tak över huvudet.
     

Dela sidan

Laddar...