Skulle det löna sig att flytta till Spanien?

Bara lite komplettering till Poohs redogörelse;

När man har blivit registrerad i Spanien hos "Försäkringskassan" skickar de tillbaks S1 till Sverige (eller ska göra det, jag fick sköta det själv). Därefter kommer frikort för vård i Sverige om man behöver detta under nån semester eller så.

Det svenska "blå kortet" gäller bara tills man har gjort en flyttanmälan till Skatteverket. Först då kan du begära S1 som skickas till din spanska adress. Men det innebär att man under någon tid absolut inte ska bli sjuk, för det tar lite tid med alla papper.

För att bli resident, måste du äga en bostad i Spanien, eller kunna visa att du får minst 5008Euro/år i pension eller liknande.

Du bör inte dö i Spanien. Det kostar uppemot 3000Euro.

Till sist; Treglasfönster vore inte helt fel på vår Atico. Då slapp man höra vågskvalpet från stranden hela tiden, och fick lite skydd mot solen som vräker in hela tiden.));)

Göran

Tack goran :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Till sist; Treglasfönster vore inte helt fel på vår Atico. Då slapp man höra vågskvalpet från stranden hela tiden, och fick lite skydd mot solen som vräker in hela tiden.));)

Göran[/QUOTE]

Jag lider verkligen med dig, att behöva utstå både sol och vågskvalp....

Joe :sol:

Göran

Joe :sol:[/QUOTE]
Måste vara förfäääärligt att ha det sågapskratttgapskrattt

Joe :sol:
Måste vara förfäääärligt att ha det sågapskratttgapskrattt

Sådant är allvarligt! ;;;;)

Nu bor vi 150m från kusten, men 250m ovanför, så vi slipper oväsendet... men minns när vi var i Costa rica kunde vi knappt sova på hotellet pga oväsendet från dyningarna som vräkte in på stranden... var som att bo vid en motorväg!

Och i vårt hus håller vi nu på att göra om för att stänga ute solen lite - den kommer inte till vardagsrummet förrän sen eftermiddag, men då blir det stekhett! (Och vi har faktiskt treglasfönster...)

Så vågskvalp och sol är inget att leka med!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Mercadona är väl den största matvarukedjan i Spanien, vad jag vet. Finns överallt.

Jag har aldrig jämfört priser på enskilda varor, men i Sverige veckohandlade vi på ICA Maxi, och det gick oftast på runt 2250 för två vuxna och en bebis.
När vi flyttade hit, och veckohandlar på AlCampo (motsvarande ICA Maxi, ungefär), så hamnade veckohandlingen på runt 150 Euro. Då var vi ändå mycket mer prismedvetna i Sverige, här kollar vi i princip aldrig på priser, utan köper det vi känner för.
Siffrorna ovan var för 3-4 år sen, nu ligger vår veckohandling på runt 200-225 Euro, men då är det för 3 vuxna (inklusive min svärmor), och en 5-åring som äter mer än jag.

El och Vatten är dyrare här, men har i princip inga kostnader för uppvärming. (Dennna vinter är första som vi alls använt värme ibland, men den har varit den kallaste på 20 år eller så.)

Bensin/Diesel är 1/3 billigare här. (Runt 1 euro per liter, dvs under 9 kronor.)

Lägenhetspriser har jag inte kollat mycket på, men kollade på hus i Sverige samtidigt som vi letade hus här... det är dock i princip omöjligt att jämföra, men för att hitta något i Sverige som på något sätt skulle motsvara det vi har här skulle vi behöva lägga på 20-30%, men å andra sidan så är sådant som lånekostnader högre här.

Totalt sätt gör vi av med mer pengar här än vi förmodligen skulle göra i Sverige, men då ingår saker som en välrennomerad privatskola till sonen... men i Sverige skulle skatten varit betydligt högre för både vårt företag och på våra löner.
(Och här kan bli ännu lägre om förslag till nya regler går igenom, för Canariska företag som kan ingå i den "Skattefria" zonen... men det blir väl aldrig av.)

Totalt sett, om vi ville, skulle vi kunna leva mycket billigare här.

Men en del är subventionerat där?

Men en del är subventionerat där?

Såvitt jag vet inte, annat än smör och nåt mer sånt. (Som vi knappt köper.)
Momsen (här kallad IGIC) är lägre än IVA på fastlandet, men å andra sidan är transportkostnaderna högre, så det går nog ungefär jämt ut.
Enligt en del kommentarer och jämförelser jag sett på internationella spanienforum tycker folk generellt att maten är dyrare här än på fastlandet, men jag tror ingen gjort en riktig jämförelse.

Men bränslet är väl subvensionerat här.. Jag tror inte bensinen kostar 1€/liter på fastlandet?

Vi har ju kollat mer inåt landet, åker man 20-30min från Torrevieja exempelvis, så sjunker både hyror och matkostnader...Dessutom blir ju skatten lite lägre än hemma. Prisbilden mellan Torrevieja och Albatera är ju att det är 20%billigare...Vi har hittat flera hus för runt 350euro/mån....runt Albatera, och Abanilla....Härhemma har vi en kallhyra på 8500kr/mån. Sen slipper man ju vinterdäck,vinterkläder....härhemma lägger vi runt 20 000/ året på el&värme....och även om vissa månader är kalla i Spanien, kommer vi inte ens i närheten av den summan.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

En god vän har ju bilverkstad i Spanien, han säger att problemet med rost på bilarna finns knappt....så där är en grej till.......Vi resonerar lite såhär....man får ett annat tempo, jag älskar att handla lokalt, så maten blir ju inte bara billigare, utan också roligare..Sen kör man inte bil lika mycket där som här, till o från jobb kostar 4000kr/mån...
Många, många mervärden....

En god vän har ju bilverkstad i Spanien, han säger att problemet med rost på bilarna finns knappt....så där är en grej till.......Vi resonerar lite såhär....man får ett annat tempo, jag älskar att handla lokalt, så maten blir ju inte bara billigare, utan också roligare..Sen kör man inte bil lika mycket där som här, till o från jobb kostar 4000kr/mån...
Många, många mervärden....
Det jag funderar på där är hur bilarna kan må i de ofta fuktigare garagen. Bilar rostar väl inte så mkt numera och bleks mer i Spanien så det gäller att köra rätt färg.
Att handla lokalt i påskas var vissna grönsaker i en dyr närbutik.
Där vi hittade vårt drömhus, tog det 15 minuter med bil till skolan, via motorvägen, här går jag. Så det finns olika mervärden och jag ville köpa där ändå för ett provår men fick inte medhåll av alla.

Last edited:
Att handla lokalt kan vara dagsfärska grönsaker och nyplockad frukt på marknaden...
Dessutom billigare (i Torre) än i affären. Annat än i Svedala :)

Inte har jag några problem med att hitta bra frukt i butikerna. Kanske jag inte har så stora krav think. Nu är vi bara två personer i hushållet så det går inte åt så mycket frukt och grönsaker, så att gå på marknader för att handla enbart det känns inte "av nöden". Men om sanningen ska fram så köpte jag jordgubbar på Alcampo häromdagen som hade sett sina bästa dagar. Men det var första gången, och jordgubbar ska man nog inte köpa färdigpackade. Jag får skylla mig själv.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Vakna

La Laguna skall man undvika, där tvingas man elda ibland under vintern. Fuktigt kallt är det. Bor man på norr nere vid kusten är det OK. Vi har aldrig ångrat att bosätta oss på södra Teneriffa. Tack vare språket knyter man kontakter. Därför beställde jag just 150 liter Riojavin av bästa kvalitet och till 1,67 €/L. Det skall räcka ett år framåt. Pengarna räcker längre här och det blir därför mycket restaurangbesök fjärran turistorterna. Då beställer vi alltid det röda vinet från norr och det vita vinet från Abona.[/QUO

Riojavin av bästa kvalitet för 1.67 euro/ liter. Drömmer Du?

Jag hämtade just 165 liter och det kostade 308 Euro. Det betyder att priset har gått upp i år, 1,87 Euro/L. Det får man stå ut med. Det bästa med detta vin är att om man tar ett glas för mycker uteblir huvudvärken dagen därefter. Nu skall jag fylla det sista glaset för ikväll. Saludos!

1.87 litern....det var dyrt...Skojar lite nu....Mervärde igen om man nu gillar Rioja....Summa sumarium....För oss är resonemanget såhär....Vi kommer inte att jobba, utan vara lediga (pension) ta vara på klimatet, maten, atmosfären, vännerna...Äta gott, dricka gott, läsa alla dessa böcker som man inte hunnit, lära sig språket, träffa nya vänner...Det kallas i min värld för livskvalité.....Så bara win-win för våran del. Nedräkningen börjar nu 725 dagar kvar till flytt :-)

Det jag funderar på där är hur bilarna kan må i de ofta fuktigare garagen.

Bilarna mår verkligen inte bra i de fuktigare garagen. Inga erfarenheter från Spanien, men, när jag i Juni kom tillbaka till Atlanta efter två år upptäckte jag att min bil där... möglade.

Tjusningen med ett nytt land är ju just att det är ett nytt land. Man får liksom lära om...Det som är viktig här i Sverige, kanske inte är lika viktigt i Spanien...Det är som om man börjar om, och det är ju ett äventyr bara det. Mitt motto har alltid varit att jag ska gå i pension vid 55, färga håret blått, lära mig spela bridge och börja dricka gin&tonic ( avskyr smaken av gin) men man får väl lära sig.....:-D
Vem vet....kanske startar jag en gin-klubb, eller kanske kommer jag sitta på torget med mitt blåa hår och spela bridge med ett gäng galna tanter....Men jag kommer att göra det i Spanien.......På tal om priser, så var vi nere i maj, vi satt ute och käkade tapas och drack vin/öl åt efterrätter, och kaffe med avec i 3 timmar...vi var 6personer...Vad tror ni det kostade?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen