Skolor i Barcelona?

Viktoria

Ny medlem
Hej. Jag och min dotter planerar att flytta till Barcelona någon gång runt årsskiftet 2012/13 (den lilla detaljen att hitta jobb kvarsår dock...:wall:). Men som jag förstår det så finns det inga svenska skolor i närheten och i de lokala skolorna sker undervisningen katalanska. Stämmer det? Kan ju bli lite tufft för henne...

Min dotter kommer då att vara 14 år, så min tanke är att hon ska studera på distans, då hon ju bara kommer att ha 1,5 år kvar i grundskolan. Men jag är lite orolig att hon då kommer att bli ganska ensam och ha svårt att träffa andra jämnåriga. Är det någon annan som har erfarenhet av distansstudier? Finns det möjlighet att skriva in henne på en skola där, men att hon läser kärnämnen på distans?

Skulle vara tacksam för alla råd och tips om hur det är att flytta till Spanien med barn. Det är ju mycket man går och funderar över.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har lite erfarenhet av distansstudier, fast från "andra sidan", dvs jag har elever som läser på detta sätt (i Sverige). Dessa elever har valt det själv att studera på distans (gymnasiet) så de är nog nöjda ändå, även om det skulle vara ensamt. Sen får vi träffas ändå lite då och då, för att stämma av, skriva prov, muntliga framställningar osv.
Det kanske skulle gå med din dotter också, för det finns säkert skandinaviska skolor lite närmare Barcelona än Sverige skulle vara. Jag menar om hon skulle träffa läraren då och då. Kontakta skolan/skolorna för närmare information.
Dessa sidor har jag hittat:
Madrid: www.escandinavo.com
deras email:[email protected]
Costa Blanca: www. skandinaviskaskolan.com (finns i Torrevieja)
och: www.svenskaskolancb.net
deras email: [email protected]

Lycka till!

Tackar

Tack! Det var en vinkel jag inte tänkt på innan.

Har varit helt inställd på att hon ska studera på en distanskola i Sverige. Möjligheten att hon skulle kunna skrivas in på en svensk skola i Spanien och få distansundervisning därifrån har jag inte tänkt på alls. Jag ska skriva till dem o kolla upp den möjligheten.

Och tack för länkarna.

Nya trådar

Back
Toppen